nVIDIA vypustila ovladače verze 40.41. Jak si vedou v testech?

  • 18
Zbrusu nové detonátory na sebe nenechaly dlouho čekat. Dokonce se v nich objevily i některé úplně nové funkce. Tentokrát jde o úplně nový softwarový balík, který dle informací nVIDIA slibuje 25% nárust oproti předchozí 3x verzi. Ale je tomu tak i v praxi?

Před několika dny se po internetu začaly šířit nové Detonátory pro grafické čipy společnosti nVIDIA. Majitelé grafických karet postavených na čipsetu nVIDIA se tedy „opět“ dočkali nové verze ovladačů, přičemž poslední společnost oficiálně vypustila před necelým měsícem, konkrétně 7. srpna. Drivery byly WHQL, certifikované firmou Microsoft. Ovšem již ve čtvrtek 29. srpna umístila nVIDIA na své stránky nové detonátory, tentokrát s označením 40.41. Tyto ovladače jsou tedy k dispozici veřejnosti a určeny pro operační systém Windows 2000 a XP. Majitelé starších operačních systémů mají prozatím smůlu, snad příště.

Detonátory 40 jsou určeny všem GPU (graphics processing unit), které společnost vyvinula, a integrují v sobě softwarový balíček pro snadnou a lehčí ovladatelnost karet nVIDIA. Viceprezident marketingu Dan Vivoli tvrdí, že těmito ovladači dojde k zpřístupnění nových funkcí, rysů a hlavně nesrovnatelného výkonu v celé rodině čipů nVIDIA. Kromě toho ovladače dále poskytnou až 25% nárůst výkonu ve hrách, a profesionálních aplikacích. Ovšem podle prvních ohlasů tomu tak není a nárůst je zaznamenán jen v některých hrách.

Záložky nových detonátorů 40.41

Nové nebo vylepšené funkce:

  • nView 2.0 - druhá verze technologie podpory více monitorů + správa více ploch známá z Linuxu
  • NVRotate - pootočení obrazu na monitorech a LCD panelech
  • NVKeystone - vylepšené obrazu na projektorech
  • Digital Vibrance Control - uživatelské upravení pestrosti barev
  • New control panel - snadnější přístup k video nastavení
  • Robust Channels - nastavení stability a výkonu ve všech aplikacích
  • CineFX Emulator - emulace shaderů (pro vývojáře)
  • NVIDIA’s patented Unified Driver Architecture (UDA) - podpora všech GPU v jednom instalačním balíčku
  • Ovladače podporují samozřejmě rozhraní OpenGL a DirectX

    Mezi užitečnou funkci patří jistě CineFX Emulator (filmový emulátor). Ta by měla sloužit vývojářům k vytvoření pokročilých filmových efektů, ale jen na grafických čipech nVIDIA. Přes tuto funkci by se měla zlepšit práce s vertex a pixel shadery, dále pak šířka pásma k systémové paměti a CPU. Pro více informací o nové architektuře navštivte tuto stránku.

    Záložky nových detonátorů 40.41

    GPU podporované ovladači 40.41

    TNT/2, GeForce 2, GeForce 3, GeForce 4, nForce, nForce2, Quadro, Quadro 2 Quadro 4 a Quadro DCC

    Testy nových detonátorů na některých vybraných sestavách:

    1. Testovací sestava

  • Inno3D GeForce2 Ultra
  • DFI P2XBL (Intel BX) mainboard
  • Intel Celeron 600 @ 1007MHz processor, 112MHz FSB
  • 384MB SDR 133 Memory PQI
  • Ovladače 30.82 40.41
    3D Mark 2001 SE 3478 3381

    2. Testovací sestava

  • Inno3D GeForce3
  • EPoX 8K3A (VIA KT333) mainboard
  • AMD Athlon XP 2200+ processor, 179MHz FSB 256MB
  • DDR 333 Memory KingMax
  • Ovladače 30.82 40.41
    3D Mark 2001 SE 9997 10316
     

    3. Testovací sestava 

  • ABIT Siluro GeForce4 Titanium 4200
  • ABIT BG7 RAID (Intel 845G)
  • Intel Pentium 4 2.8Ghz
  • 512MB DDR400 SDRAM
  • Windows 2000 Professional SP 3 / DirectX 8.1
  • Intel Application Accelerator 2.2
  • Desktop resolution 1024x768x32
  •  

    Ovladače 30.82 40.41
    3D Mark 2001 SE 11072 12218
    Comanche 4 55.29 54.3
    Quake III Arena 271.4 277.7
    Serious Sam SE 107.8 108.3

    4. Testovací sestava

  • GeForce4 Ti4400
  • EPoX EP-BEAV (Intel i845D)
  • Pentium 4 2.8 GHz
  • 256 MB DDR-SDRAM
  • Windows XP 1024x768x32 

    Ovladače 28.32 30.82 40.41
    3D Mark 2001 SE 10708 10862 11812
    Max Payne 64.21 65.11 64.75
    Quake III Arena 230 229.7 234.8
    Serious Sam 2 93.5 93.1 92.0
    Comanche 4 49.9 49.85 48.16

  • 5. Testovací sestava

  • Inno3D GeForce4 Ti 4600 128MB
  • EPoX 8K3A+ (VIA KT333) mainboard
  • AMD Athlon XP 2100+ processor, 166MHz FSB
  • 512MB DDR 333 Memory Apacer
  • Ovladače 30.82 40.41
    3D Mark 2001 SE 10929 11884

    6. Testovací sestava

  • GeForce4 Ti4600 (Default Clock Speeds)
  • ASUS P4T-E
  • Intel P4 2.0GHz
  • 1GB RDRAM Visiontek Xtasy
  • Soundblaster Live! MP3+ 5.1 Windows XP/DirectX 8.1
  • Ovladače 40.41 30.82
    Quake 3 220.4 219.9
    Serious Sam 2 24.2 21.4
    Jedi Knight 74.1 73.7
    IL-2 Sturmovik 34 34
    3D Mark 2001 SE   9787 10363
             

    7. Testovací sestava

  • GeForce4 Ti4600 (stock clocks)
  • Epox 8K3A+ Motherboard
  • AMD AthlonXP 2100+
  • 256MB Crucial XMS3200 CAS2
  • Ovladače 29.42 40.41
    3D Mark 2001 SE 11252 11844

    Záložky nových detonátorů 40.41

    Závěr

    Dle prvních ohlasů jsou nové drivery stabilní a stojí určitě za vyzkoušení. Vysoké výkony v některých hrách tyto ovladače řadí na špičku. Zvýšení rychlosti hraní her je znatelné, dokonce bez obětování obrazové kvality, jak tomu bylo u některých starších verzí. Výkon narostl však zejména u grafických karet řady GeForce 3 a 4, takže majitelé starších karet nVIDIA mohou jen tiše závidět, nebo si pořídit úplně novou. Navíc přibyly některé funkce, které již delší dobu chyběly. Jediné problémy, které můžou nastat s novou verzí, je snížení obnovovací frekvence monitoru. Pokud se vám nedaří odstranit tento neduh, zkuste program (PowerStrip), který by vám měl pomoci. Nám se tuto chybu při testování funkčnosti nových detonátorů nepodařilo odhalit. Na druhou stranu se nám delší dobu nedařilo dostat do menu grafické karty "záložka GeForce...".

    Nová řada grafických čipů GF4 je již nějaký ten pátek v prodejnách, ale ovladače nebyly stále tak kvalitní, aby výkon karet byl 100%. Společnost proto pořádně zapracovala a svoji chybu nahradila Detonátory verze 40.

    PS: Na WHQL certifikaci ovladačů společnost intenzivně pracuje.

    Novou verzi stahujte lokálně na Technet.cz: Ovladače 40.41 Windows 2000/XP (9 MB)

    Doplněno: Podle posledních dostupných informací se výrazné zlepšení výkonu týká jen práce s Vertex a Pixel Shadery. Došlo k optimalizaci kódu v ovladačích a rozdíly jsou viditelné pouze ve speciálních testech optimalizovaných pro API DirectX 8.1, jako je například hra Aquanox, nebo test "Nature" z 3DMark 2001SE.

     

    Zdroj: nVIDIA, SavageNews, VR Zone, 3D GPU, 3D Velocity, BoogleTech, Icrontic, PCExtreme, HardTechs4U