NVidii navzdory přísným opatřením unikly utajované informace o NV30

  • 6
O zcela novém čipu, který je vyvíjen pod kódovým označením NV30, se můžete dozvědět i vy. Přestože informací není mnoho, jsou zásadní a stojí se za to na ně podívat dokud jsou k dispozici - původní článek byl již stažen.

O zcela novém čipu, který je vyvíjen pod kódovým označením NV30, se můžete dozvědět i vy. Přestože informací není mnoho, jsou zásadní a stojí se za to na ně podívat dokud jsou k dispozici - původní článek byl již stažen.

Nové informace o tajně vyvíjeném GPU nVidie pravděpodobně pocházejí od jednoho ze softwarových vývojářů, nebo přímo od pracovníka nVidie. Ten se (nejspíše) navzdory přísnému zákazu podělil o pár informací s editorem serveru 3DChipset.com - aniž by tušil, že si způsobí nemalé problémy.

Solomon, jak si editor říká, totiž nelenil a ihned získané informace zveřejnil.

A protože si nVidia vnitřní pohyb informací pečlivě hlídá a ke specifikacím vyvíjených čipů se nemá možnost dostat každý, není se co divit, že se na serveru po několika hodinách objevila informace o tom, že je článek "na přání zdroje" odstraněn.

Informace mezitím stihli převzít snad všechny zpravodajské servery. Pokud by byl nešťastník utajované skutečnosti publikující odhalen, vypadl by z úzkého kruhu "zasvěcených" a dá se předpokládat, že by se do něj už nikdy nevrátil.

Zprávy daného charakteru jsou laickou i odbornou veřejností velice žádané. Na jejich zveřejnění si však netroufnou ani zasvěcení novináři. Proto nezbývá, než neznámému dobrodinci poděkovat.

Podle již zmíněného serveru bude nový grafický procesor nVidie (NV30) skutečnou lahůdkou. GPU zatím známé spíše jako GeForce 5 (i když se s největší pravděpodobností bude jmenovat jinak) bude směsící těch nejlepších technologií nVidie a dnes již zaniklé 3dfx. To je poměrně zásadní informace, stejně tak, jako následující údaje týkající se NV30:

  • Nulová ztráta výkonu při 4X FSAA
  • 4-1 Colour Compression Technique
  • 16 Textur/Pixelů během jednoho půchodu
  • 900 MHz DDR
  • Podpora více čipů (nový SLI mód?)
  • Firewire port (IEE 1894 pro kamery atd.)
  • AGP 8x

 

Převzetím 3dfx nVidia získala hodně. Zbavila se několika soudních sporů, přitom získala nezanedbatelné duševní vlastnictví (patenty, průmyslové vzory) a pod její kříkdla přešli ti nejlepší vývojoví pracovníci 3dfx.

A právě nejlepší technologii FSAA měly karty 3dfx Voodoo 5. Ty k vyhlazení na pohled ošklivých a zubatých částí scény využívaly vlastní metodu. Tedy skoro vlastní, neboť tato metoda původem pochází od Silicon Graphics.

Byla vyvinuta pro výkonné grafické stanice stejnojmenné firmy a dodnes přináší nejlepší výsledky v poměru kvalita/výkon. Celý princip spočíval v tom, že Voodoo napřed vyrenderovalo několik obrázků za sebou, a potom je při vytváření scény zprůměrovalo. Pokud jste v ovladačích zapli 2x FSAA, tak karta průměrovala dva obrázky, když 4x FSAA, tak čtyři a celkový výsledek byl na pohled více než uspokojivý. Pro klasickou GeForce 2 se pak zavedl tak zvaný "supersampling". Například 2 x FSAA v takovém případě funguje tak, že čip vyrenderuje scénu v dvojnásobě vyšším rozlišení, a potom ji zmenší.

Je logické, že výsledky jsou kvalitativně dobré, ale výkon tím ke škodě hráčů nesmírně trpí. Pokud někdo chtěl hrát při rozlišení 1024x768 bodů se zapnutým FSAA, muselo GeForce renderovat, a potom zmenšovat velmi vysoké rozlišení 2048x1536 bodů.

Je tedy pravděpodobné, že nVidia použije FSAA původem od 3dfx - naopak je velmi nepravděpodobné, že by bylo možné provozovat 16 x FSAA (které používá Matrox Parhelia 512) pomocí Multisamplingu.

Tím se dostáváme i k tomu, jakým výkonem bude disponovat NV30. Ten má být přibližně 2 x větší, než doposud nejrychlejší GeForce 4 Ti4600.