Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Obama bude prvním technologickým prezidentem, radí mu i Google

aktualizováno 
Příští prezident USA hodlá prosadit legislativu, která umožní rychlejší, levnější internet a lépe ochrání práva uživatelů a jejich soukromí. Obama chce také zprůhlednit vládní administrativu. Pomoci mu mají špičky z oboru informačních technologií, mimo jiné i poradci ze společnosti Google.

44. prezident USA Barack Obama se připravuje k převzetí Bílého domu. | foto: Morry GashČTK

Chránit otevřený charakter internetu, vytvořit moderní informační infrastrukturu a zvýšit konkurenceschopnost na poli vědy a technologií - to jsou tři technologické pilíře, s jejichž příslibem vyhrál Barack Obama a jeho viceprezident Joe Biden volby 2008.

popisek Barack Obama zvolen prezidentem USA
Americkým prezidentem bude Obama

V předvolební kampani Obama uvedl, že Americe hrozí, že zůstane pozadu za světovou ekonomikou a že bez nové mízy ve výzkumu informačních technologií, biotechnologií a nanotechnologií se na špičce neudrží. Rád by také pozvedl úroveň technologického a matematického vzdělání Američanů, a to nejen těch školou povinných.

Mezi konkrétní cíle patří:

  • Chránit otevřenost internetu - "Klíčovým důvodem obrovského úspěchu internetu je, že jde o nejotevřenější síť v historii. Musí takovou i zůstat."
  • Povzbuzovat diverzifikaci vlastnictví médií - "FCC bohužel v posledních letech propagovala koncept konsolidace na úkor pestrosti." Obama chce podpořit pestrost stávajících a rozvoj nových médií.
  • Chránit děti a přitom neporušit první dodatek Ústavy USA - podle Obamy nejsou regulační opatření správnou odpovědí na růst významu internetu. Místo toho chce dát rodičům dostatek informací a nástrojů, aby dokázali sami děti ochránit před případnými nebezpečími, které je v kybersvětě mohou potkat.
  • Chránit právo na soukromí - "Otevřené informační platformy 21. století mohou různé instituce svádět k porušení uživatelských práv na soukromí." Obama chce posílit ochranu soukromí a chce důsledně trestat případy, kdy vláda nebo komerční společnost zneužívá soukromé informace.
  • Otevřít vládu občanům - "Bushova administrativa byla jedna z nejuzavřenějších, nejtajnůstkářštějších v americké historii. Obamova prezidentská kancelář chce využít špičkových technologií pro vytvoření nové úrovně informační transparentnosti."
  • Vláda 21. století - Obama a Biden si dali za cíl rozšířit zapojení informačních technologií do vládních struktur. "Obama jmenuje prvního národního CTO." (Chief Technology Officer, tedy šéf pro otázky technologie. Ten bude mít na starosti zabezpečení sítí a integraci všech vládních agentur.
  • Vyvinout a spustit širokopásmový internet příští generace - Obama věří, že USA by měly být na špici v rozšíření přístupu k internetu. Chce, aby každý občan měl přístup k internetu. Docílit toho chce lepším využitím wi-fi spektra a reformami financování internetového připojení.

Mezi další cíle patří investice do vědy a výzkumu, podpora univerzit, daňové zvýhodnění výzkumu, reforma ochrany duševního vlastnictví a patentového systému. Na školách chce udělat národní prioritu z výuky matematiky a dalších vědních oborů (Math and Science Education), neboť právě v těchto oborech studenti podle průzkumů zaostávají za světem.

Nejmodernější technologie chce použít při reformě zdravotního systému, snižování zátěže životního prostředí a národní bezpečnosti. Obama je také zastáncem výzkumu za použití kmenových buněk.

Jak to chce všechno dokázat?

Že si Obama s novými technologiemi rozumí, bylo jasné už během jeho kampaně. Právě i díky propracovaným internetovým stránkám a masivní e-mailové kampani, zprostředkovaně pak díky nadšené armádě blogerů, se mu povedlo nastřádat obrovské množství financí.

Jen během září získal z příspěvků 150 milionů dolarů, z toho tři čtvrtiny přišly přes web. Agentura AFP dokonce označila Obamu za "prvního tech prezidenta" v historii. Tvrzení podložila mimo jiné i masivní podporou, které se Obamovi dostalo ze strany technologických firem ze Silicon Valley.

Obamův přechodný tým nyní postupně přebírá kontrolu nad Bílým domem a také nad celou vládní administrativou. Na svých stránkách s příznačnou adresou www.change.gov už také deklaroval, že mezi novými výkonnými pozicemi prezidentské kanceláře přibude také "Office of Science and Technology Policy". Zahraniční média tedy začala spekulovat: Kdo bude Obamův CTO?

Jason Hiner (ZDnet) už sestavil desítku kandidátů, kteří by připadali v úvahu. Jde pochopitelně o spekulace, ovšem v současné době právě tyto spekulace kolují technologickými médii a novináři je ověřují, jako by šlo o oficiální seznam uchazečů. Svou důležitost tedy mají. Jaká jména se na seznamu objevují?

Seznamu vévodil Eric Schmidt, CEO společnosti Google. Šlo o logický tip: Schmidt podpořil Obamu ve volební kampani a pracuje v jeho týmu coby poradce pro ekonomii. Schmidt ovšem popřel, že by takovou roli přijal, pokud by mu byla nabídnuta.

Ze známějších jmen je na seznamu dále Bill Gates, zakladatel společnosti Microsoft, který se po odchodu z čela společnosti věnuje charitě a práci na dalších projektech. Lze spekulovat, že by Gatese, vizionáře a filantropa, nabídka zaujala. Byl by tu ale konflikt zájmů, neboť Gates je stále členem rady Microsoftu. A vůbec, těžko říci, zda by jej bavila práce, která bude po mnoha stránkách byrokratická.

Posledním jménem, které nám bude znít povědomě, je Vinton Cerf, viceprezident společnosti Google, přezdívaný "otec internetu." Oba předchozí prezidenti jej ocenili medailemi (1997, 2005), a tak by mohl získat další ocenění i od prezidenta nového. Cerf je ale spíše vědec než manažer.

Nejsilnějším kandidátem je podle Hinera nakonec Julius Genachowski, Obamův spolužák z vysoké školy, který je i spoluautorem Obamovy technologické reformy uvedené výše. Už nyní je v Obamově přechodném týmu, a je tedy možné, že právě on získá místo prvního amerického CTO.

Vláda a la Google?

V přechodném týmu působí také Sonal Shah, členka týmu Google.org. Obama už během kampaně mluvil o tom, že by se vláda měla více poučit u společnosti Google, co se týče třeba efektivity v zacházení s daty a jejich vyhledávání. Také plán na vytvoření pozice národního CTO zazněl z Obamových úst právě na půdě společnosti Google.

Objevují se tedy spekulace, zda a jak významně se bude Google podílet na technologické reformě americké prezidentské kanceláře a vládní administrativy. Někteří se dokonce obávají přílišného spojení Obamy se společností Google. Mluvčí společnosti uvedla, že "Ericova podpora senátora Obamy byla čistě osobní volba. Společnost Google jako taková byla během kampaně politicky neutrální."

Mnohé z Obamovy agendy ovšem koresponduje s tím, o co se snaží společnost Google. Například plán technologické reformy zdravotnictví celkem souzní s projektem Google Health, který má uživatelům nabídnout snadný přístup k jejich zdravotním záznamům a on-line lékařským službám. Google ostatně nabízí více služeb šitých na míru vládním organizacím - obvykle jde o stejné služby, které jsou k dispozici běžným uživatelům. Například Národní bezpečnostní agentura (NSA) si od Googlu objednala nespecifikované zařízení a technickou podporu.

Jaké vlastnosti by měl mít nový americký CTO? Zúčastněte se hlasování na adrese http://obamacto.org/, kde v systému ne nepodobném digg.com můžete přiřadit priority jednotlivým cílům a aspektům. Stránka je občanskou aktivitou, nezávislou na týmu Baracka Obamy. On je ale "technický prezident", a tak se na výsledky určitě podívá...

Zdroje a odkazy:

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Skleněný most na hoře Yuntai
Infarktový žertík vyděsil turisty na skleněném mostě, kilometr nad zemí

Turisty v čínské provincii Hebei vyděsil žertík provozovatelů skleněného mostu na hoře Yuntai. Ve výšce více než 1 000 metrů nad zemí to musí být hrozivý...  celý článek

Politici a sociální sítě
Urážky, trapasy i nesmysly: jak čeští politici bojují na sociálních sítích

Předvolební kampaň vrcholí a při rozhodování voličů hraje vliv i to, jak politici vystupují na sociálních sítích. Ne všichni si na nový svět krátkých,...  celý článek

Ukázka podvodné soutěže na Facebooku.
Útočníci lákají na Facebooku uživatele na výhru i slevu na brýle Ray-Ban

Dostat z uživatelů citlivé informace o jejich soukromí zkouší podvodníci různými způsoby. V poslední době jsou to například různé soutěže na Facebooku nebo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.