Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Obama: iPady a PlayStationy odvádějí pozornost, Amerika potřebuje vzdělání

aktualizováno 
Oblíbené technologické vymoženosti jsou hračky, které odvádějí pozornost od důležitějších věcí, varuje americký prezident Barack Obama. Sám přitom vyhrál volby i díky novým informačním technologiím. Teď vybídl studenty, aby na internetu nevěřili všemu a učili se rozlišovat.

Obama při promočním projevu na Hampton University | foto: Bílý dům

"Se všemi iPody, iPady, X-Boxy a PlayStationy se informace stávají rozptýlením a slouží spíše k odvedení pozornosti a k pobavení... Nikoli jako nástroj posílení, vzdělání nebo emancipace," varoval Barack Obama v promočním projevu studenty Hampton University. Přestože projev se zabýval především důležitostí vzdělání pro Američany, právě pasáž, kde americký prezident jmenoval konkrétní technologické produkty na sebe upoutala největší pozornost.

Projev a reakce

Obamův projev ke studentům

Reakce: BBC, CNET, TechRepublic, Huffington Post, FOX News, TG Daily

"Obama nenávidí iPad", "Prezident nadává iPadu" a "Proč Obama, který se nemohl vzdát svého BlackBerry, teď nadává na technologie?", to jsou jen některé z hromady ohlasů, kterou Obamova řeč rozpoutala. Některé komentátory rozčililo, že se prezident naváží do technologií obecně. Jiní uznávají, že Obamova řeč má dobrou myšlenku, nelíbí se jim ale, že jmenoval konkrétní produkty.

Skoro všichni vzpomínají, že právě Obama je považován za prvního technologického prezidenta USA, a diví se, že se mu teď populární produkty nelíbí. Téměř všechny komentáře se zaměřují právě na jmenný výčet těchto produktů, které přitom byly s největší pravděpodobností použity spíše jako humorně-archetypický příklad.

Bez vzdělání demokracie nefunguje

Obama si také rýpl do nekritického využívání sociálních sítí a dalších zdrojů informací, které se organicky šíří v nevídaném množství: "Rádio, televize, blogy (...) si žádají vaši pozornost, a je často obtížné rozhodnout se, čemu věřit. Vždyť i ta úplně nejšílenější tvrzení si rychle získají pozornost! Sám mám v tomto ohledu jisté zkušenosti," usmál se při narážce na virálně živenou kauzu kolem jeho rodného listu. "Ale vzdělání nám dá mapu, jak se tímto terénem prodrat. Vzdělání zbystřuje naše analytické schopnosti a učí nás provádět výzkum. Poskytuje nám kontext a umožňuje nám světu porozumět."

V souvislosti s technologiemi chtěl Obama, podobně jako třeba svého času Aldous Huxley nebo Neil Postman, upozornit, že ve chvíli, kdy se informace promění v zábavu, ztrácí svůj

Ve chvíli, kdy se informace změní v zábavu, ztrácí svou sílu. A bez reálné informovanosti nemůže demokracie fungovat.

"Vzdělání zbystřuje naše analytické schopnosti a učí nás provádět výzkum. Poskytuje nám kontext a umožňuje nám světu porozumět." (Barack Obama, 9. května 2010)

kontext a tím i svou sílu. A bez informovanosti jednotlivých obyvatel nemůže fungovat demokratická společnost takovým způsobem, jak byla Amerika "otci zakladateli" navržena.

A Obama v projevu nezastíral, že není s úrovní vzdělanosti v USA spokojen. Svůj projev přednášel na jedné z "historicky černošských univerzit", tedy univerzit, které přijímaly afroamerické uchazeče o studium dávno předtím, než se to stalo běžnou praxí na všech amerických univerzitách. I proto zmínil prezident i otázku segregace, která může být rovněž vyřešena pouze skrze vzdělanost.

Amerika má podle Obamy ve vzdělanosti co dohánět, aby se opět dostala na špičku světového žebříčku. Jde podle něj o klíčový prvek, který umožní nejen studentům, ale Spojeným státům jako takovým, obstát ve zkouškách, které přináší 21. století. "Žijeme v době velkých změn. Nemůžeme tyto změny zastavit, ale můžeme je usměrnit, utvářet, uzpůsobit. A to nám právě umožňuje vzdělání. Vzdělání vás posílí, abyste obstáli ve zkouškách, kterým budete vystaveni."

věta o technologiích v souvislostech

Zde je zmínka o technologiích v kontextu celé pasáže Obamova projevu. Většina médií se ovšem zabývala pouze úryvkem, který obsahoval nyní módní

"Zakončujete své vzdělání v době, kdy se svět vzpamatovává z nejhorší ekonomické krize od 30. let 20. století. V době, kdy je naše země ve dvou válkách. A v době, ve které jsme 24 hodin denně, sedm dní v týdnu bombardováni všemi možnými druhy mediálních obsahů a vystaveni celé řadě argumentů, z nichž mnohé nepatří mezi ty právě nejpravdivější. A se všemi iPody, iPady, Xboxy a PlayStationy, z nichž žádný neumím ovládat (smích), se informace stávají rozptýlením a slouží spíše k odvedení pozornosti a k pobavení... Nikoli jako nástroj posílení , vzdělání nebo emancipace. Toto vše klade tlak nejen na vás studenty, ale také na naši zemi, na naši demokracii."

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Eureka Park a část startupů z Francie.
Deset českých startupů pojede v lednu do Las Vegas. Můžete to být vy

Agentura CzechInvest vybere deset začínajících firem, které budou vystavovat v obřím start-up pavilonu na veletrhu CES 2018 v Las Vegas. CES je největší...  celý článek

Nerost cinvaldit, tedy slída s malou příměsí lithia
Návrat těžby na Cínovec? Co byste měli vědět o českém lithiu

V posledních dnech tak hojně zmiňované zásoby lithia v České republice nejsou sice ze světového hlediska nijak ohromné, ale také nejsou zanedbatelné. A byť jde...  celý článek

Tento Šmolík Š.2 je exponátem Leteckého muzea Kbely.
První vojenský letoun československé konstrukce nepotěšil Francouze

První vojenský letoun československé výroby vznikl v roce 1920 v budoucím Letovu a jeho konstruktérem byl Alois Šmolík. Z typu byla odvozena i civilní létající...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.