Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Lidé se začínají bát internetu. Omezují nákupy i diskutování

  0:10aktualizováno  12:51
Stále více lidí si rozmýšlí, jak využívat internetové služby a zda vůbec přistupovat na internet. Ukázal to průzkum amerického Úřadu pro telekomunikace a informace.

Lidé si nyní podle průzkumu NTIA více rozmýšlejí, co dají na sociální sítě. | foto: Koláž - iDNES.cz

Lidé již internetu tolik nevěří. Takto by se dal velice hrubě shrnout závěr průzkumu, který se zabýval chováním lidí při práci s internetem. Prováděl jej Národní úřad pro telekomunikace a informace (National Telecommunications and Information Administration, NTIA) na vzorku 41 tisíc amerických domácností v červnu 2015.

Organizace bohužel nezveřejnila přesnou metodiku, takže není jasné, zda byly domácnosti vybrané, aby reprezentovaly rozložení ve společnosti nebo to například byly jen lidé ochotní odpovědět na on-line dotazník, který jim třeba přišel e-mailem.

Z výsledků, které nyní tato státní organizace zveřejnila, vyplývá, že téměř polovina respondentů omezuje své aktivity na internetu. Důvodem jsou obavy vyvolané různými kauzami, které se týkají krádeží dat, a také špehovací choutky vlád a dalších úřadů.

Kterých hrozeb se nejvíce bojí Američané při přístupu k on-line službám?

Kterých hrozeb se nejvíce bojí Američané při přístupu k on-line službám?

Není překvapivé, že nejvíce chování uživatelů ovlivnila osobní negativní zkušenost. Podle NTIA totiž celých devatenáct procent domácností (alespoň jeden člen) mělo nějakou zkušenost s narušením bezpečnosti, krádeží identity nebo s nějakou podobnou nekalou činností. Organizace přitom počítala jen s problémy, které se staly v průběhu 12 měsíců před průzkumem.

Jak lze předpokládat, nejvíce se s narušením bezpečnosti setkaly domácnosti, kde měli lidé více zařízení schopných přistupovat na internet. U domácností, které používají pouze jeden typ zařízení připojených k internetu tak hlásilo narušení bezpečnosti asi devět procent, zatímco u respondentů s pěti a více přístroji to bylo 31 procent.

Strach z on-line plateb i nakupování

Obavy vycházející z vlastních zkušeností nebo z vlastního úsudku změnily podle průzkumu chování asi 45 procentům respondentů. Ze zprávy tak vyplývá, že se 29 procent respondentů vyhýbá on-line financím a 26 procent přestalo využívat on-line nakupování. Stejný podíl domácností omezilo užívání sociálních sítích a 19 procent se dokonce rozhodlo, že přestane na internetu zveřejňovat své „kontroverzní“ osobní nebo politické názory.

K podobným výsledkům dospěla i loňská studie Pew Research. Výzkumníci zjistili, že lidé v drtivé většině chtějí více kontrolovat svá data, ale mají malou důvěru v to, že by tyto informace mohly zůstat chráněny.

Možná i to jeden z důvodů, proč si například Facebook v poslední době stěžuje, že lidé na něm sdílí méně osobních zkušeností a názorů, než by mohli.

Doplněno: Do textu jsme přidali krátké doplnění o výzkumu Pew Research.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Homepage bankovnictví Servis24.
Uživatelé Servis24 hlásí omezení dostupnosti, nebude to prý trvat dlouho

Elektronické bankovnictví České spořitelny se dnes potýká se zhoršenou dostupností služeb pro některé klienty.  celý článek

Russia Files na Wikileaks.org
Wikileaks začaly zveřejňovat data o ruské firmě, která prý pomáhá špehovat

Web Wikileaks.org zveřejnil první část uniklých dat, která ukazují, jakým způsobem Ruská federace masově sleduje provoz na síti internet. První část...  celý článek

Severní Korea odpálila další mezikontinentální balistickou raketu a uvedla, že...
YouTube zastavil propagandistický kanál Severní Koreje. Analytikům chybí

YouTube se rozhodl zablokovat kanály „Stimmekoreas“ a „Uriminzokkiri”, které sloužily Severní Koreji k šíření propagandy,  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.