Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Obchod s pirátskými hudebními nahrávkami vzrostl o 50 procent

aktualizováno 
Škody napáchané hudebními piráty činily za loňský rok 4,3 miliardy USD. Více než 40 procent prodaných nahrávek bylo pirátských. Takové jsou výsledky výroční zprávy Federace fonografického průmyslu.

Více než 40 procent prodaných nahrávek je pirátských a nárůst prodeje ilegálních hudebních CD nosičů činí 50 procent na celkových 950 miliónů CD. Škody napáchané hudebními piráty činí 4,3 miliardy amerických dolarů. Ve své výroční zprávě tyto statistiky uvádí společnost IFPI - International Federation of the Phonographic Industry - zabývající se bojem proti hudebnímu pirátství.

Nejvyšší míra pirátství byla zaznamenána v rozvojových zemích. S přehledem vede Paraguay - s více než 99 procenty prodaných ilegálních nosičů. Následují státy jako Rusko, Čína, Brazílie či Indonésie. Tyto země patří k největším pirátským trhům a na rozsáhlých tržištích lze sehnat prakticky cokoli, a to nejen z hudební oblasti, ale i softwaru či her.

Česko se řadí mezi průměr, IFPI jako problém naší země uvádí především kopírování CD za pomoci veřejných kopírek. Možná si vzpomenete na populární službu Duplex. Ta instalovala své přepisovací mechaniky především do půjčoven videokazet či CD. Ještě před zhotovením kopie CD, musel zákazník podepsat smluvní podmínky, ve kterých se zavazoval k veškerým rizikům plynoucích z případného nelegálního kopírování. Právně tedy služba byla také v pořádku, ovšem podpis podmínek byl pouhou formalitou, kterou následoval výběr libovolného počtu originálních CD povětšinou v té samé půjčovně a jejich nasledné vypálení. To bylo zřejmě také trnem v oku Policii ČR, která na počátku prosince roku 2000 zabavila na veškerých provozovnách Duplexu zařízení sloužící k vytváření kopií CD, na základě podaného trestního oznámení. To podala Mezinárodní asociace fonografického průmyslu. Duplex byl obviněn z porušování zákona, aby trestní stíhání mohlo být v některých případech (v každém městě se službou se případ projednává individuálně) za zhruba půl roku zastaveno. Služba měla být poté zpřístupněna, vzhledem k některým nedořešeným soudním procesům se zatím "nepálí".

Federace fonografického průmyslu zveřejnila také některé ze svých úspěchů, co se potírání hudebního pirátství týče. Za uplynulý rok bylo zrušeno více než 40 výrobních linek CD. IFPI do svých statistik nezahrnuje domácí "paliče". Zpráva uvádí statistiky prodeje ilegálních CD vyrobených právě na linkách. Povětšinou se jedná o několik (desítek) vypalovaček instalovaných na jednom místě a profesionální zázemí i organizaci vytváření nelegálních CD. K těm jsou přibalovány booklety a CD rovněž potištěna. Od originálních médií jsou prakticky k nerozeznání, spodní vrstva CD je povětšinou též identická s tou u originálu.

Výzkum se nezabývá dalšími úniky - například skrze P2P sítě. O jejich eliminaci se však IFPI zasluhuje měrou vrchovatou - více než tisíc hudebních serverů sloužící ke stahování hudby bylo zrušeno. Obecně však platí pravidlo, že v případě zrušení jednoho webu s MP3 vznikne deset dalších. Stejný případ platí u peer-to-peer sítí - viz legendární Napster.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Příchod sítí 5G je plánován na rok 2020
Nástup sítí 5G je zase o něco blíže. První vysílače jsou už postavené

Berlín Příchod sítí 5G je plánován až na rok 2020, ale k důležitým milníkům dochází už teď. Společnost Deutsche Telekom spustila první evropské vysílače umožňující...  celý článek

Ukázka podvodné soutěže na Facebooku.
Útočníci lákají na Facebooku uživatele na výhru i slevu na brýle Ray-Ban

Dostat z uživatelů citlivé informace o jejich soukromí zkouší podvodníci různými způsoby. V poslední době jsou to například různé soutěže na Facebooku nebo...  celý článek

Facebook po roce odkrývá, jakým způsobem mohlo Rusko ovlivnit americké...
PŘEHLEDNĚ: Facebook ukázal, jak jej během voleb zneužila ruská propaganda

Rusové si přes stovky prostředníků koupili v roce 2016 ohromné množství reklamy na Facebooku. Cílily na americké voliče v klíčových státech. Reklamy podle...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.