Takových Měsíců, jako je ten ten náš, není ve vesmíru mnoho

Takových Měsíců, jako je ten ten náš, není ve vesmíru mnoho | foto: NASA/JPL

Obdobu našeho Měsíce ve vesmíru jen tak nenajdete

• 2
Naše jediná přirozená oběžnice je podle vědců ve vesmíru raritou.

Měsíců jako ten, který krouží okolo Země, je podle amerických astronomů v celém vesmíru překvapivě málo. Náš Měsíc vznikl patrně důsledkem kosmické srážky a tento typ satelitu se vyskytuje pouze v pěti až deseti procentech planetárních systémů, tvrdí autoři studie zveřejněné v odborném magazínu The Astrophysical Journal.

Na počátku formování Měsíce byl podle převládajícího názoru vědců náraz planety o velikosti zhruba Marsu do Země. Při této vesmírné havárii se do kosmu uvolnilo velké množství materiálu, který obíhal okolo planety a postupně se z něho zformovalo těleso, známé dnes jako Měsíc. Odborníci tento zrod přirozeného satelitu Země kladou do doby 30 až 50 milionů let po vzniku našeho solárního systému.

"Když nějaký měsíc vzniká z mohutné srážky, měl by se všude rozletět prach," vysvětluje vedoucí autorského týmu Naďa Gorlová z Floridské univerzity. "Pokud by se takhle formovalo mnoho měsíců, viděli bychom prach okolo velkého počtu hvězd - to ale nevidíme," dodává.

Doktorka Gorlová spolu s kolegy pátrala pomocí Spitzerova vesmírného teleskopu po prachových známkách takových kolizí v okolí asi 400 hvězd, které jsou staré zhruba 30 milionů let. Tedy přibližně stejně jako Slunce v době formování Měsíce.

"Našli jsme dva až čtyři objekty, ale jen jeden odpovídal všem charakteristikám měsíční srážky. Prach má tu správnou teplotu a je v té správné vzdálenosti," přiblížila Gorlová výsledky pozorování internetovému serveru BBC News.

Při započítání doby, po níž musí prach kroužit okolo, a časové hranice, kdy takové srážky měly nastat, dospěli astronomové k závěru, že měsíce jako ten náš vznikají asi jen v pěti až deseti procentech planetárních systémů.