OBRAZEM: Nový pantograf mučili mrazem krutějším než zima

  • 50
Ve speciálním tunelu proběhly zkoušky odolnosti nového českého vlaku RegioPanter vůči rozmarům počasí. Podívejte se na záběry ze zkoušek.

Nový český vlak vyrazil k sousedům do Rakouska a dostal tam co proto. V laboratoři Rail Tech Arsenal ve Vídni proběhlo dvoutýdenní testování vlaku RegioPanter, který má nahradit tuzemské pantografy.

Laboratoř umí kombinovat simulaci teploty, větru a vlivů typu sněžení nebo slunečního záření. Jinými slovy, mohou v něm být stejné nebo větší zimy, než jaké prožíváme, a vedra ještě větší, než o kterých se nám nyní zdá. Zároveň je dost velký na to, aby se do něj bez problémů vešla i dvouvozová jednotka RegioPanteru. 

Zima, léto, vichřice

Laboratoř v Arsenalu testuje zejména nové železniční vozy při teplotách od -40 do +60 stupňů Celsia. Zároveň funguje jako aerodynamický tunel, kde technici mohou testované objekty vystavit proudu vzduchu až o rychlosti 300 kilometrů v hodině (příkon ventilátoru je 4,3 MW). Technika také dokáže vozidla zasněžovat či nastříkat vodou, která následně mrzne a utvoří ledovku na povrchu vozidla.

Zkoušky klimatizace a topení proběhly celkem v 28 různých režimech. Všechna měření se odehrála v přísném režimu přesně stanovených standardních postupů, kdy se většina údajů shromažďovala pomocí asi 190 elektronických čidel. Získaná data se na místě ihned počítačově zpracovávala.

V první fázi se ověřovala funkčnost jednotlivých součástek. Na fotografiích můžete sledovat část zkoušek, kdy se ověřovala účinnost stěrače v kombinaci se systémem vytápění předního čelního skla při teplotě -15 stupňů Celsia. Nejextrémnější testy probíhaly za teplot mnohem nižších. Řada z nich probíhala při -30°C.

Při dalším z testů za vysokého mrazu technici pomocí speciálních trysek postupně stříkali na dveře elektrické jednotky vodu, která namrzala, aby vytvořila několikamilimetrovou vrstvu sněhu a ledu. Poté se ověřoval chod otevírání dveří, a to jak za běžného stavu, tak i v nouzovém režimu, kdy je neovládá elektronický systém, ale kdy je manuálně musí otevřít jedna osoba.

Škoda Transportation si ve zkušebně Arsenal naostro vyzkoušela, jak odolný je její nový vlak vůči opravdu extrémním povětrnostním vlivům, jak v takové zátěži fungují jednotlivé díly a jak v těch nejnáročnějších podmínkách obstojí klimatizace a vytápění.

Nový vlak jel na testy ve Vídni z Plzně jako součást speciálně vypravené nákladní soupravy. Na hranicích (Břeclav) se v čele nákladního vlaku přepřáhla lokomotiva za jinou, která se používá na rakouské železnici.