OBRAZEM: To byla stanice Národní třída. Takhle už ji nikdy neuvidíte

  • 120
"Ukončete výstup a nástup, dveře se zavírají. Příští stanice Národní třída. Vlak stanicí projíždí." Toto hlášení budou od úterý slýchat cestující v metru na trase B celé dva roky. Stanice projde rekonstrukcí, zatímco na povrchu místo laviček a tržiště vyroste další obchodní dům.

Stanice metra Národní třída ukončila v úterý 10. 7. 2012 téměř sedmadvacetiletou historii v podobě, jakou ji známe. Během výluky, při které budou vlaky metra stanicí pouze projíždět, se změní téměř vše. Vestibul se přestěhuje pod zem a eskalátorový tunel bude zkrácen. Pod zem se přestěhuje také technické zázemí stanice.

V místě původního "náměstíčka" kolem vestibulu vyroste nová zástavba. Tím se uzavře pomyslný kruh, neboť při stavbě trasy B pražského metra ustoupily vestibulu stanice původní domy.

Copa centrum Národní - Stavba Copa centra Národní má trvat 25 měsíců a zasáhne

Výstavba se ale oproti původním plánům opozdila, měla začít v létě 2009. Příčin bylo více, např. přerušení archeologického výzkumu v místě stavby.

Dopravní podnik původně plánoval v době výluky stanice metra souběžnou opravu tramvajové trati a výstavbu bezbariérového vstupu do stanice podzemky. Obojí již zvládl. 

Stanice Národní třída měla mít dva vstupy

Národní třída je 111,5 metru dlouhá trojlodní ražená pilířová stanice. Nachází se v hloubce 39 metrů. Z pohledu laiků vypadá jako zmetek, neboť od eskalátorů nejprve vede velmi dlouhá (69 m) přestupní chodba. Velká vzdálenost trojice eskalátorů od nástupiště je však vynucena potřebou dodržet minimální přípustný poloměr oblouku kolejí směrem ke stanici Můstek na trase B. I přesto je ostění eskalátorového tunelu velice blízko od ostění tunelu první koleje.  

Kvůli těmto kompromisům vyveze eskalátor cestujícího do vestibulu, který se nachází jen kousek od obchodního domu (původně Máj). 

Vestibul stanice Národní třída
Ústí eskalátorového tunelu do vestibulu
Od eskalátorů vede k prostřední lodi 69 metrů dlouhá přístupová chodba.

Na přestupní chodbu navazuje pětašedesátimetrová zkrácená střední loď, ze které se původně plánoval druhý výstup do Lazarské nebo Vodičkovy ulice.

Na druhém konci zkrácené pětašedesátimetrové střední lodě se původně plánoval druhý výstup do Lazarské nebo Vodičkovy ulice. Stavba vestibulu stanice si vynutila na povrchu rozsáhlé demolice původních domů, což byl jeden z důvodů, proč nakonec druhý vestibul nebyl dobudován.

Mezi Vladislavovou, Spálenou a Purkyňovou ulicí bylo náměstíčko s fontánou a
Prostor vytvořil ing. arch. Zbyněk Kabelík. Tvořila ho kombinovaná dlažba z...
Rámy fontány zhotovili dělníci v ocelářském podniku Poldi Kladno. Tříšť kapek v...

Demolicí původních domů vzniklo v husté městské zástavbě náměstíčko se stromy a fontánou, která byla už v roce 1988 řízena počítačem.

Na druhý výstup došlo na konci zkrácené střední lodě v roce 2010, do provozu byl uveden 6. května 2011. Místo plánovaných eskalátorů se cestující do stanice dostanou bezbariérově dvojicí výtahů s přestupní komorou, ve které je tlakový uzávěr.

Zakončení prostřední, zkrácené třetí lodi v roce 2009. Dnes je v těchto místech
Pohled z kabiny výtahu do prostřední lodě stanice Národní třída
Mezi dvojicemi výtahů je mezilehlá přestupní chodba. Součástí je zrcadlo, aby...
Přístup k výtahům v ulici Magdaleny Rettigové. Odtud je to jen pár kroků do...

Šachta výtahu prochází 5,6 metru silnou vrstvou antropogenní navážky.

Stavitelé výtahu museli projít mnoha geologickými vrstvami. Úplně nahoře pak byla navážka z hlinitého písku s příměsí štěrku a stavebního odpadu, která vznikla za dlouhá léta působení našich předků jako obrana před velkou vodou. Níže následovaly písčité a štěrkové vrstvy a to až do hloubky 12,9 metru. Pak už jen břidlice a v hloubce 11,5 metru spodní voda.