CERN - Rozpracovaný LHC 4

CERN - Rozpracovaný LHC 4 | foto: Václav Nývlt - Technet.cz

Obří urychlovač částic CERN armagedon nezpůsobí

• 80
V souvislosti s blížícím se startem urychlovače LHC (Large Hadron Collider) Evropského střediska jaderného výzkumu (CERN) se mezi laickou veřejností vyrojily dohady o tom, že by při jeho provozu mohlo dojít k destrukci našeho světa. Podle expertů však Zemi žádné nebezpečí nehrozí.

Černé díry, strangelety a další

Kolují fámy o vzniku miniaturních černých děr (to se opravdu předpokládá, ale černé díry by se měly vypařit ještě předtím, než by mohly začít škodit), mikroskopických strangeletů (podivných útvarů tvořených kvark-gluonovým plazmatem), které by měly pohltit naši planetu.

Ještě horší důsledky by prý mohla mít tvorba devastujících bublin nestabilního vakua, ohrožujících existenci vesmíru jako celku. Celá věc dokonce došla tak daleko, že bylo podáno několik žalob požadujících odložení zahájení provozu urychlovače či úplné ukončení prací na něm.

Nová studie přináší klid

Vzhledem k tomu, že LHC bude dosahovat v pozemských laboratořích dosud nevídaných energií (až 14 TeV), je pochopitelné, že se fyzici zabývají i možnými riziky, která jeho provoz bude představovat. Vědci totiž nejsou žádní hazardéři.

Proto také nyní odborníci CERNu vydali upgrade bezpečnostní studie z roku 2003, ve kterém zohlednili nejnovější teoretické a experimentální poznatky. Výsledek je jednoznačný - můžete klidně spát, podle vědců žádné obavy nejsou na místě. Naší planetě nic nehrozí.

Kosmické záření dosahuje mnohem vyšších energií

Vědci v tomto ohledu především poukazují na skutečnost, že vesmír samotný je plný částic o mnohem vyšších energiích (až o několik řádů), které jím neustále křižují sem a tam a bombardují Zemi, planety, hvězdy i další kosmické útvary. Pokud by tedy naší Zemi skutečně hrozila nějaká katastrofa, zřejmě by ji postihla už dávno.

Animace pohlcení Země černou dírou je sice efektní, ale k ničemu takovému zcela jistě nedojde.

Zdroj:   public.web.cern.ch