Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Obří vojenský Airbus poprvé vzlétl. Unese 37 tun nákladu

  13:00aktualizováno  18:13
Poprvé se oficiálně odpoutal od země ve Španělsku. Bude nasazen v bojích i na humanitární mise. Obří Airbus A400M je největším projektem svého druhu v západní Evropě.

Velký vojenský dopravní letoun Airbus A400M, který představuje v současnosti největší vojenský projekt západní Evropy, dnes poprvé vzlétl ve Španělsku. Program, který začal s tříletým zpožděním proti původním plánům, má hodnotu dvaceti miliard eur.

Stroj odstartoval z letiště v Seville v 10:00 SEČ, napsala agentura AFP. Ve vzduchu má zůstat jednu až tři hodiny. Na palubě je šestičlenná posádka - pilot z Británie, druhý pilot ze Španělska a čtyři francouzští inženýři.

Airbus A400M - model vygenerovaný počítačem

Turbovrtulový Airbus A400M je poháněn čtyřmi motory o síle 11.000 koní, největšími, jaké byly kdy v Evropě vyrobeny. Je schopen nést 37 tun nákladu. Je plánován pro použití v bojových i humanitárních misích.

Obří Airbus A400M odstartoval ze španělské Sevilly. (11. prosince 2009)Obří Airbus A400M odstartoval ze španělské Sevilly. (11. prosince 2009)

Na projektu se společně podílejí Belgie, Francie, Lucembursko, Německo, Španělsko, Turecko a Velká Británie. Tyto země podepsaly v roce 2003 dohodu o koupi 180 kusů, z nichž 60 má být pro Německo. Cena za jeden stroj je teď podle agentury Reuters kolem 100 milionů eur. Letouny se mají kompletovat v Seville.

První letadla budou kvůli problémům s vývojem motorů dodána nejdříve v roce 2012, tedy s nejméně tříletým zpožděním proti plánům. Průtahy navíc projekt prodražily, takže podílnické země teď jednají o tom, kde vzít dodatečné zdroje.

Airbus A400M - model vygenerovaný počítačemAirbus A400M - model vygenerovaný počítačem

Kromě evropských podílníků zatím o tento letoun projevila zájem jen Malajsie, která si objednala čtyři kusy. Jihoafrická republika, která měla zájem o osm kusů, nedávno od koupě odstoupila, což byla pro výrobce nepříjemná rána. Společnost EADS, mateřská firma Airbusu, totiž doufá právě v prodej mimo Evropu, aby se celý program vyplatil.

Airbus vidí šanci tohoto stroje v tom, že jde o jakýsi mezistupeň mezi menším americkým Lockheed Martin C-130 Hercules a velkým Boeingem C-17, který unese až 75 tun nákladu.

Zástupci účastnických zemí se dnes sejdou v Seville, aby posoudili výsledky letu a další perspektivy.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

V uplynulých dnech byli pražští taxikáři vůči řidičům Uberu i agresivní.
Proč Uber tak děsí taxikáře? Jak porušuje zákon, není jasné

Agresivní odpor taxikářů vůči řidičům služby Uber v mnohém připomíná ničení strojů za průmyslové revoluce. O co vlastně jde? Složitý spor mezi „starým“ a...  celý článek

Tento Šmolík Š.2 je exponátem Leteckého muzea Kbely.
První vojenský letoun československé konstrukce nepotěšil Francouze

První vojenský letoun československé výroby vznikl v roce 1920 v budoucím Letovu a jeho konstruktérem byl Alois Šmolík. Z typu byla odvozena i civilní létající...  celý článek

WD MyPassport SSD
Gigabajt za pět sekund. Externí 1TB SSD se vejde do kapsičky u košile

Maličký lehoučký externí disk s elektronickou pamětí pojme až 1TB dat a ukládat i číst je můžete extrémně vysokou rychlostí. Vyzkoušeli jsme nový WD MyPassport...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.