náhledy
V červnu minulého roku objednalo ministerstvo obrany 62 obrněných vozidel TITUS. Hodnota zakázky činí 6,072 miliardy korun, začalo se pracovat na prototypech a dodávky sériových vozidel jsou plánovány na období 2022 až 2023.
Autor: Tatra Defence Vehicle
Začátky projektu vozidla TITUS se datují do roku 2010. Základní verze (obrněný transportér pro dopravu pěchoty na bojišti, viz foto) je výsledkem spolupráce Tatra Trucks a francouzské korporace Nexter Systems. V podobě obrněného transportéru se TITUS poprvé představil na veletrhu DSEI 2013. Vývoj pokračoval, na nejnovějších speciálních verzích pro AČR spolupracují další české firmy. Hlavní systémový integrátor projektu Tatra Defence Vehicle má na starosti vývoj speciálních nástaveb a kompletaci celých vozidel. Tatra Trucks dodá podvozky, pardubická Retia projektuje elektronické systémy a zajistí jejich integraci do jednotlivých druhů vozidel. Koncovým dodavatelem pro armádu je společnost Eldis Pardubice. V první fázi se na výrobě vozidel bude podílet i francouzský partner Nexter Systems.
Autor: Michał Derela, CC BY-SA 3.0
Z objednaných 62 kusů vozidel TITUS bude šest verze KOVVŠ (Kolové Obrněné Vozidlo Velitelsko-Štábní), 36 verze KOVS (Kolové Obrněné Vozidlo Spojovací) a 20 verze MKPP (Místo Koordinace Palebné Podpory). TITUS v těchto speciálních verzích nahradí u brigád pozemních sil AČR zastaralé platformy a systémy potřebné pro velení a řízení, které jsou dnes ve velké většině instalovány na balisticky i protiminově nechráněných vozidlech (zkrátka na obyčejných užitkových automobilech). Obrázek ukazuje projektovanou podobu vozidla TITUS v provedení KOVS, vidíme i rozmístění jeho čtyřčlenné osádky.
Autor: Tatra Defence Vehicle
Pro verifikaci smlouvou požadovaných parametrů ochrany osádky v průběhu podzimu roku 2020 zkompletovali ve společnosti Tatra Defence Vehicle tzv. výbuchové vozidlo, které následně podstoupilo předepsané výbuchové a balistické testy v akreditované zkušebně Vojenského výzkumného ústavu (VVÚ). Nyní probíhá vyhodnocovací a certifikační proces, který není ještě ukončen, nicméně během testů nebyly zaznamenány žádné významné problémy. Vedle zmíněného výbuchového vozidla vznikl ještě další exemplář, který je označován jako funkční vzorek. Jde de facto o prototyp, na kterém si všechny spolupracující firmy ověřují v první fázi jednotlivé zástavby a konstrukční řešení.
Autor: Tatra Defence Vehicle
Podle poznatků z výbuchového testu a zkoušek na funkčním vzorku už konstruktéři firem Tatra Defence Vehicle a Retia připravují finální konstrukční dokumentaci pro stavbu celkem šesti prototypů (1 ks KOVVŠ, 1 ks KOVS, 4 ks MKPP), doplněné jedním pracovištěm štábu. Dokončeny budou ve druhé polovině roku 2021 a následně se podrobí potřebným zkouškám – od podnikových přes kontrolní, vojskové až po schvalovací. V současnosti jsou již podvozky pro prototypy na výrobních linkách Tatra Trucks, odkud poputují do Francie ke kompletaci s pancéřovanými karoseriemi ve firmě Nexter Systems. Poté se vrátí do Česka a v TDV a Retii provedou kompletaci speciálního vybavení a elektroniky. Stejným způsobem proběhne výroba prvních čtyř sériových TITUSů. V další fázi výroby budou francouzské pancéřové karoserie na podvozky integrovány přímo v TDV, přičemž posledních dvacet kusů karoserií v TDV i přímo svaří a nalakují.
Autor: Tatra Defence Vehicle
K pohonu speciálních verzí TITUSu pro AČR je určen kapalinou chlazený vznětový řadový šestiválec Cummins ISM o zdvihovém objemu 10 824 ccm s turbodmychadlem a chlazením plnícího vzduchu o výkonu 373 kW a točivém momentu 2 102 Nm. Převodové ústrojí bude tvořit plně automatická šestistupňová převodovka Allison a dvoustupňová přídavná převodovka Tatra. Maximální rychlost bude omezena na 90 km/h, dojezd díky palivové nádrži s kapacitou 360 l dosáhne hodnoty až 800 km. TITUS díky tatrováckému podvozku překoná příkopy o šířce až 1,6 m a přebrodí vodní překážky bez přípravy do hloubky 1,2 m. Při zapnutém řízení zadní nápravy činí minimální poloměr otáčení 6,5 m. Nejvyšší technicky přípustná hmotnost je 30 tun, přičemž bojová hmotnost se bude pohybovat podle jednotlivých variant mezi 26 až 27 tunami.
Autor: Tatra Defence Vehicle
TITUS patří do kategorie vozidel MRAV (Multi-Role Armoured Vehicle), jež se vyznačují silným pancéřováním a vysokým stupněm ochrany posádky, ale zároveň přes svou hmotnost mají velmi dobrou mobilitu a průchodnost těžkým terénem. Oproti původnímu provedení TITUSu v podobě obrněného transportéru (viz foto) mají všechny tři speciální verze pro AČR zásadně upravenou a unifikovanou nástavbu.
Autor: Tatra Defence Vehicle
Konstruktéři TDV a Nexter Systems pro první tři verze Titusů pro AČR upravili karoserii zejména kvůli zástavbě potřebných technologií a pro zlepšení ergonomie míst operátorů v zadní části vozidla. Karoserie je rovněž přizpůsobena pro montáž hydraulických stabilizačních opěr, které jsou u variant KOVVŠ a KOVS nezbytné pro bezproblémovou činnost integrovaného anténního stožáru (na obrázku je verze MKPP). Důležitým faktorem při návrhu karoserie pak byla její unifikace pro všechny tři verze. Karoserie těchto vozidel má balistickou odolnost úrovně Level 3 a protiminovou 3a dle STANAG.
Autor: Tatra Defence Vehicle
Dosud jsme hovořili především o speciálních verzích TITUSů pro AČR včetně jejich prototypů, ale prototypů vozidel této typové řady vzniklo už více. Podrobily se různým testům, ukazovaly se na veletrzích a výstavách a některý se ocitl zkusmo i v operačním nasazení. A to je právě tento francouzský v policejní verzi zachycený v roce 2018 kdesi v Paříži.
Autor: Ibex73, CC BY-SA 4.0
Policejní verze obrněného vozidla TITUS na Dnech NATO v Mošnově v roce 2016
Autor: Tatra Defence Vehicle
Díky své koncepci a podvozku Tatra disponují vozidla TITUS velmi dobrými jízdními vlastnostmi, a to jak v těžkém terénu, tak na běžných komunikacích a nemají žádná omezení ani pro normální silniční provoz.
Autor: Tatra Defence Vehicle
Základní platformu vozidla TITUS představuje třínápravový podvozek Tatra T 815-7M0B31.262 s rozvorem 2 550 mm + 2 550 mm. Podvozek tvoří centrální nosná roura s výkyvnými nezávisle zavěšenými polonápravami se vzduchovým odpružením. Nosná roura nese pomocný rám, na nějž je namontována pancéřovaná karoserie. Všechna kola jsou hnací, jsou opatřena redukcemi, vnitřními dojezdovými obručemi (runflat) a systémem centrálního huštění.
Autor: Alexandr Satinský, MAFRA
První a třetí náprava vozidla TITUS jsou řiditelné. Maximální natočení kol třetí nápravy lze aplikovat do rychlosti 10 km/h, v rozmezí rychlosti 10 km/h a 45 km/h se progresivně redukuje a nad 45 km/h je řízení blokováno, lze jej ale zablokovat kdykoliv pomocí spínače z místa řidiče. Kola jsou opatřena vzduchovými bubnovými brzdami s ABS. Stejně jako u nákladních automobilů Tatra lze i u TITUSu vyvěsit polonápravy pro odtah v podvěsu nebo při zničení či poškození kola a poloosy.
Autor: Tatra Defence Vehicle
Obrněné vozidlo TITUS. Jméno TITUS je akronym z Tactical Infantry Transport & Utility System.
Autor: Tatra
Obrněné vozidlo TITUS
Autor: Tatra
Veletrh obranných technologií IDET v Brně. Vozidlo Titus.
Autor: Lubomír Světnička, natoaktual.cz
Obrněný transportér TITUS na Dnech NATO v Mošnově v roce 2017
Autor: Petr Topič, MAFRA
Obrněný transportér TITUS na Dnech NATO v Mošnově v roce 2017
Autor: Petr Topič, MAFRA
Obrněný transportér TITUS na Dnech NATO v Mošnově v roce 2017
Autor: Lubomír Světnička, natoaktual.cz