Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Odhalíme vám tajemství titulků, na které vždycky skočíte

aktualizováno 
Každou minutu zuří titulková bitva. O vaši pozornost se perou noviny, reklamy, blogy i firmy. Jaké jsou jejich "zaručené" fígle na upoutání vaší pozornosti?

Budoucnost novin přichází, titulky se ale na odchod rozhodně nechystají. | foto: Profimedia.cz

Titulek je jedním z nejstarších prvků novinové sazby a jeho historie pochopitelně sahá až k prvním písemným památkám, možná ještě dále. Snad nikdy v historii ale těch několik slov nehrálo takovou úlohu jako dnes, v době elektronických médií. Probíhající informační revoluce má mnoho aspektů a existuje mnoho protichůdných výkladů, ale důležitost titulku je málokdy zpochybňována.

Vždyť je to jasné jako facka - titulek je obvykle to první, co čtenář z článku přečte. A pokud jej titulek nezaujme, bude to také to poslední. Na internetu, kde vás od dalšího článku dělí jen setiny sekundy nebo jediné kliknutí, je role titulku obzvláště patrná. Víme to my, novináři, víme to my, čtenáři, vědí to i firmy a tvůrci reklam. Souboj o naši pozornost probíhá každou minutu. Nenechte se zmást, cena vaší soustředěné pozornosti není malá. A pravidla bitvy? Nezáleželo by na nich - vyhrál by ten, kdo by je porušil.

Pevná pravidla sice opravdu neexistují, přesto je ale mnoho rad, metod a ověřených postupů, jak vytvořit poutavý titulek. Existují studie zabývající se úspěšností titulků, existují doporučení, rady... A také mnoho parodií a vtipů, které si z trendů v "hedlajnech" utahují. Pokud tvoříte články, najdete zde poučení. Pokud články především čtete, můžete se v klidu bavit, a to i těmi vážně míněnými radami. Občas si ale při čtení hvězdných řeknete: "Jo, tak to je naprostá hovadina... Ale kliknul(a) bych na to."

Lákavé titulky

Návody - jak napsat dobrý titulek

Návodů na to, jak ukořistit čtenářovu pozornost, je mnoho. Zaměřují se na blogery, copywritery, novináře, autory PPC reklam i webdesignéry, a tak se většinou liší pravidly titulků i jejich cílem. Například novinové titulky by měly obsahovat sloveso a sdělovat informaci (tematicko-rematický titulek), blogeři si naopak mohou v titulku dovolit téměř cokoli. Přes tuto pestrost je několik rad, které se objevují stále dokola, a zazní tedy i v tomto článku:

  1. Pište o novinkách a trendech. A nezapomeňte to zdůraznit, slova jako "nový" a "žhavý" nesmí chybět.
  2. Zmínění celebrity a/nebo klíčová slova vám zajistí pozornost nejen čtenářů, ale i vyhledávačů. A to je na internetu k nezaplacení.
  3. Pište v superlativech. Nikoho nezajímá "celkem dobrý způsob", ale jen a jen ten "nejlepší." Ale nepřežeňte to. Krátkodobě sice můžete získat větší čtenost, ale pokud není použití superlativu oprávněné, poškodíte se z dlouhodobého hlediska.
  4. Číslo! Číslice v titulku dělají divy. V novinách se obvykle číslovky nižší než 10 vypisují slovy, což už nemá ten magnetický efekt. Na blogu nebo v reklamě vás nic neomezuje. Číslovky dodají titulku zdání přesnosti a upoutají i ty, co pouze rychle skenují řadu textu.
  5. Co takhle se zeptat? Nasaďte čtenáři brouka do hlavy. Nedá mu to a klikne. Pěkně si z otazníků v titulcích dělá legraci Jon Stewart : "Když tam dáte otazník, můžete říct #%*& všechno!"
  6. KISS - Keep It Simple, Stupid, tedy Jednoduše a stručně. Titulek musí být stručný a nemá vyžadovat přemýšlení. Lidé neradi přemýšlejí a raději půjdou dál.
  7. Jak dostat do titulku celebrity, lechtivost, posvátno i tajemno? Snadno. Královna: Bože, jsem těhotná! Ale s kým?
  8. Buďte originální. Jestli jsou to novinky, tak jsou jistě něčím originální nebo důležité. Přece byste o nich jinak nepsali, že?

"Zaručeně úspěšné" prefabrikáty

Když čtete noviny každý den, nevyhnete se pocitu, že se titulky neustále opakují. A budete mít pravdu. Ale na naši obhajobu: ony zkrátka některé titulky zabírají. Podobně je tomu na blozích a v on-line magazínech. Zde je ukázka některých předpřipravených titulků. Stačí doplnit vaše téma a těšit se na lavinu návštěvníků:

 Anglicky Česky 

 The Secret of (blank)

Poznejte tajemství (doplň) 
 Little Known Ways to (blank) Málo známé způsoby (doplň) 
 Get Rid of (problem) Once and For All Zbavte se (problém) jednou provždy 
 What Everybody Ought to Know About (blank) Co by měl každý vědět o (doplň) 
 If You Don’t (blank) Now, You’ll Hate Yourself Later. Pokud hned ne(doplň), budete si to vyčítat
 The Lazy Way to (blank) Jak snadno (doplň) 
 You Don’t Have to Be (something challenging) to be (desired result) Nemusíte být (něco obtížného), abyste byli (něco žádoucího) 
 

Je jasné, na co tyto titulky útočí: zvědavost, nejistota, lenost, touha se změnit, touha být napřed před ostatními, nezaostávat. A to jsou ještě titulky poměrně férové. Denně jsme masírováni zavádějícími pozvánkami ke článkům, ze kterých se nakonec vyklube něco, co v titulku vůbec nebylo, zatímco senzaci v nadpise avizovanou abychom lupou hledali...

Sedm důvodů, proč seznamy fungují

Nesmíme zapomenout na oblíbené seznamy. Znáte to: Jak získat jeho přízeň v pěti snadných krocích, 22 zajímavostí, které jste nevěděli o čivavách, 10 tipů, jak lépe psát, 77 videí, která musíte určitě vidět, Sedm statečných klávesových zkratek, Čtyři scénáře, jak vymře lidstvo, 25 nejlepších internetových novinek... Kdo to může psát?

Seznamy fungují. Důkazem je i to, že se pravidelně objevují na záložkovací službě digg.com, která představuje jakousi Síň slávy internetového publikování (možná spíše 15 minut slávy). Jak ukázalo měření, nejpopulárnějším TOP číslem pro seznamy je zdaleka desítka, následuje pětka a sedmička.

Za povšimnutí stojí, že velká část těchto článků se zaměřuje na to, jak psát titulky...

Slavné titulky

Ne všechny titulky musejí přehánět a chytračit, aby nalákaly naši pozornost. Jsou jedinečné historické události, které si zasluhují velký, jedinečný titulek. Když se USA zapojily do druhé světové války, stačil jediný titulek - WAR - zabírající polovinu stránky.

WAR

S válkou a jinými pohnutými událostmi souvisejí i další slavné titulky (a titulní stránky)... Pro Čechy je smutný titulek z roku 1938, kde britský premiér označuje mnichovskou dohodu za mírotvornou. Pamětníci zase zavzpomínají na radostné "Člověk chodí po Měsíci". Své místo zde má i zkáza Titaniku, která byla britskými médii zprvu mylně předkládána jako katastrofa "bez ztrát na životech".

Hitler Dead

Titanic

Mnichov Muž na Měsíci



Vtipné a dvojsmyslné titulky

Každý den vycházejí po světě tisíce deníků, v každém desítky či stovky titulků. Není divu, že tu a tam někde něco "ujede". Ať už jde o vtípky úmyslné či neúmyslné, ať jde o titulky skutečné či vymyšlené, zábavnost jim nelze upřít. Dvojsmysly si vychutnají zvláště ti, kteří vládnou alespoň základní angličtinou, nebudu se totiž při překladu snažit o zachování dvojsmyslu:

 Anglicky Česky 
 Queen Mary having bottom scraped Na lodi Queen Mary se opravuje spodní část trupu 
 Is there a ring of debris around Uranus? Je kolem Uranu prstenec z trosek? 
 Panda mating fails - veterinarian takes over Panda rozmnožování nezvládl - veterináři jej zastoupí 
 Never withhold herpes from loved one Nenechávejte si opar pro sebe 
 Blind woman gets new kidney from dad she hasn't seen in years Slepá žena dostane ledvinu od otce, kterého léta neviděla 
 Tiger Woods plays with own balls, Nike says Tiger Woods hraje s vlastními míčky, říká Nike 
   

V češtině se tradují podobné dvojsmysly jen sršící vtípky třeba o hlášení obecního rozhlasu (MNV): "Kdo má zájem o brambory, nechť se dostaví na pole. Bude mu nakopáno přímo do pytle," dobře koresponduje s míčky Tigera Woodse. "Upozornění občanům: nemíchejte večerní mléko s ranním," zase sdílí humor s prstenci Uranu. Zkrátka přinejlepším pubertální humor. Takže to vlastně mluví spíše ve prospěch editorů za dvojsmysly zodpovědných - je by přece podobné dětinskosti ani nenapadly.

 

Titulky, které si nikdy nepřečtete

V roce 1997 vyzval britský mezinárodní časopis New Scientist své čtenáře k tomu, aby do redakce poslali titulek, který by si příští rok rádi přečetli. Výsledná kolekce ukazuje nejen tvořivost čtenářské obce, ale také vnímavost ke stylu, jakým jsou titulky v novinách psány.

 Anglicky Česky 
 Time travel to be discovered next year  Příští rok bude vynalezen stroj času
 Butterflies exterminated in Sumatra—"We WILL stop hurricanes," vows Clinton  Motýli na Sumatře vyhubeni. "Zastavíme hurikány," slibuje Clinton
Indestrooktibul spel chequer virrus on rimpoge  Nepolapytelní vyrus napatá kondroli pravopysu
The Universe stops expanding this week—keew siht gnidnapxe spots esrevinU ehT  Tento týden se vesmír přestane rozpínat -  tanípzor enatseřp rímsev es nedýt otneT
Meteorite hits lottery winner  Meteorit zasáhl výherce loterie
Half-dead cat found in box—RSCPA seeks Austrian scientist V krabici nalezena napůl živá kočka. Útulek pátrá po rakouském fyzikovi
Immune system boosted by real ale Pivo posiluje imunitu 


A závěrem ten nejočekávanější titulek:

NA ZEMI BYL OBJEVEN INTELIGENTNÍ ŽIVOT

Odkazy, zdroje:

Vtipné a zajímavé titulky

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Výpadek Facebooku 11.10.2017.
Je snad konec internetu? Facebook i Instagram mají výpadky

Uživatelé v USA i jinde na světě hlásí nedostupnost sociálních sítí Facebook a Instagram.  celý článek

KRACK: Key Reinstallation Attacks
Nepříjemné překvapení: I vaše wi-fi je zranitelná, odhalili experti

Bezpečnostní odborníci varují: zabezpečení bezdrátového připojení wi-fi pomocí WPA2 nelze považovat za bezpečné. Výzkumníci upozorňují, že zranitelností...  celý článek

Vizualizace struktury diskuze Kialo.com
Dá se na internetu diskutovat rozumně? Platforma Kialo to chce zkusit

Nová platforma chce nabídnout nástroj pro racionální debaty. Snaží se o to především strukturováním diskuze a upřednostňováním podepřených argumentů.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.