Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Odhalujeme příběhy lidí, kterým YouTube změnil život

aktualizováno 
7 kontinentů, desítky zemí, tisíce tanečníků a miliony diváků. Matt si svým tancem přes YouTube podmanil svět. A na začátku byl jen nápad: hele, zatancuj ten tvůj taneček, já tě nafilmuju... Výsledkem jsou nádherná videa o světě a lidech, kteří v něm žijí. Na notorického povaleče docela výkon, co říkáte?

Matt Harding tancuje s domorodci | foto: Matt Harding

Internet se hemží miliardami krátkých videoklipů. Jak vůbec může některý z nich zaujmout 11 milionů diváků napříč kulturami? Tanečním klipům dvaatřicetiletého Matta Hardinga z Connecticutu, ale například i Ivanu Mládkovi se to povedlo. Příběhy lidí, kteří na YouTube vydělali, ale i doplatili si můžete zítra přečíst v magazínu DNES. Dnes pro vás máme příběh první - pozitivní.

Matt, který sám sebe označuje za „notorického povaleče“, pracoval od střední školy jako návrhář počítačových her. „Uvědomil jsem si ale, že v šestadvaceti už to není zdaleka tak naplňující, jako to bylo v devatenácti. Nechtěl jsem strávit další dva roky života prací na hře, ve které jde o postřílení všeho živého,“ vzpomíná, proč se rozhodl dát výpověď, sebral úspory a vydal se na půlroční cestu kolem světa. „Cestování po světě, zvláště po zemích v Asii nebo Jižní Americe, je mnohem levnější a bezpečnější, než se obecně soudí. Jde jen o to vystoupit ze zóny pohodlí.“

Aby zůstal Matt v kontaktu s přáteli a rodinou, založil si blog na adrese wherethehellismatt.com („kde je ksakru Matt“) a posílal sem stručné zážitky doprovázené fotkami. Ve Vietnamu mu pak jeho kamarád připomněl jeho pověstně příšerný tanec a vybídl ho, aby jej zatančil před projíždějícími motocykly. „Výsledek nás překvapil, vypadalo to opravdu vtipně, tak jsem se rozhodl, že to zopakuji na všech dalších místech.“ Ještě před tím, než vůbec existovalo YouTube, začala se Mattova videa šířit po internetu. Z e-mailu na e-mail, z blogu na blog. Než se vrátivší se cestovatel nadál, byla z něho celebrita.

Odkaz na YouTube: Matt 2005


Snad to byla touha po exotických krajích, obdiv či recese, každopádně Matt poskakující v kambodžském pralese, na předměstí Dillí, na Karlově mostě, vrcholku Kilimandžára nebo před moskevským Kremlem si získal srdce statisíců fanoušků. Přišly pozvánky do televizních zpráv i debat, a také nabídka, která se neodmítá: „Zavolali mi z firmy Stride a řekli, cituji: Líbí se nám, co děláte. Chceme Vám pomoci. Nechceme si s Vámi nijak zahrávat…“ Nabídli Mattovi, že mu uhradí veškeré náklady na příští cestu. Matt štědrou nabídku od začínajícího výrobce žvýkaček přijal, šel do obchodu a koupil si největší mapu světa, jakou sehnal, a vydal se na svůj druhý výlet. Tentokrát na sedm kontinentů, do téměř padesáti zemí.
Ani ne čtyřminutové video publikované na YouTube.com roku 2007 se záhy stalo hitem internetu. Miliony diváků se s Mattem podívalo na Velkou čínskou zeď, za tučňáky na Antarktidu, do oceanária v Sydney nebo do dubajské kryté sjezdovky.

Odkaz na YouTube a Vimeo verzi (vyšší kvalita).


"Největší odměnou mi byl zážitek z rwandské vesnice Mulindi," vybavuje si Matt skupinku místních dětí, které se k jeho tanci před kamerou bez okolků připojily. „Byl to ohromující zážitek, takový ten bezprostřední přístup ke štěstí."

Tehdy také v Mattově hlavě začala klíčit myšlenka, kterou později přetavil ve svůj třetí, poslední videoklip. Již tradičně jej zahajuje série dechberoucích scenérií, před nimiž Matt, vyzrálejší a odhodlanější, předvádí svůj originální tanec. Obraz je kvalitnější, není roztřesený jako jeho první pokusy. Rytmus tentokrát udává indická píseň Praan, napsaná Mattovi na míru podle indické básně „Řeka života“. Zkrátka třetí pokračování, jak má být.

Matt Harding ve Rwandě



Milionům Mattových fanoušků po celé WWW síti by to ke štěstí bohatě stačilo. Matt pro ně ale spolu se svou přítelkyní Melissou připravil velkolepější show. Náhle jako by se s tanečníky roztrhl pytel - spolu s refrénem vběhnou do obrazu právě tito fanoušci.

Matt Harding potřetí

Jsou jich stovky a do konce písničky už Matta neopustí. Někteří se snaží o napodobení Mattova švihlého poskakování, jiní dávají nadšení průchod po svém, ale všichni tančí. Mají proč, splnil se jim sen, Matt Harding, poskakující uprostřed nich, je pro ně víc než celebrita. Je to klučina, který je inspiroval svým jednoduchým poselstvím.

Odkaz na YouTube a Vimeo (vyšší kvalita).


A jaké poselství že by to mělo být? „To je na vás, já jen tančím,“ odpovídá Matt na svých stránkách. V rozhovorech je ovšem sdílnější: „Často sami sebe spoutáváme tím, co musíme a co nesmíme. Jsme v kleci, ale na té kleci není zámek. Můžete otevřít dveře, vyjít ven a být svobodní. Nejtěžší je ten krok z pohodlí do neznáma.“

Až budete mít čas, najděte si na YouTube „where the hell is matt“ (nebo využijte naše odkazy) a podívejte se s Mattem do světa. Jak podotkl Phillip Newman z NASA: „Tanec i radost přesahují politické hranice a vyskytují se všude po světě. Mattovo video je názornou ukázkou toho, jak jsme si všichni v jádru podobní. Radost je nakažlivá – kdokoli se na tato videa dívá, těžko se brání úsměvu.“

Čtěte zítra v magazínu DNES

Ilustrační foto

Další příběhy lidí, jimž YouTube změnil život, si přečtěte v zítřejším vydání magazínu DNES.


Odkazy

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vizualizace struktury diskuze Kialo.com
Dá se na internetu diskutovat rozumně? Platforma Kialo to chce zkusit

Nová platforma chce nabídnout nástroj pro racionální debaty. Snaží se o to především strukturováním diskuze a upřednostňováním podepřených argumentů.  celý článek

FarmaNaDlani.cz
Tipy na zajímavé weby: Kde nakoupit na farmách, ukáže interaktivní mapa

Čím dál víc lidí zajímá, kde se dá nakupovat lokálně a ne od velkovýrobců či zahraniční produkty. Pěstitele a výrobce snadno najdete na mapě FarmaNaDlani.cz....  celý článek

Facebook po roce odkrývá, jakým způsobem mohlo Rusko ovlivnit americké...
PŘEHLEDNĚ: Facebook ukázal, jak jej během voleb zneužila ruská propaganda

Rusové si přes stovky prostředníků koupili v roce 2016 ohromné množství reklamy na Facebooku. Cílily na americké voliče v klíčových státech. Reklamy podle...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.