Logo Facebook

Logo Facebook | foto: Facebook.com

Německo zakázalo automatické používání facebookového tlačítka Like

  • 35
Pokud chtějí internetové stránky v Německu využívat tlačítko Like, musí nejdříve dát jasně vědět uživateli, že se tak určitá data zašlou Facebooku.

Podobně jako informace o shromažďování cookies, se nyní na německých webech budou uživatelé patrně setkávat i s varováním o přítomnosti tlačítka Like (To se mi líbí), které je spojeno se sociální sítí Facebook.

Facebok je dlouhodobě v Evropě kritizován, že shromažďuje data i o uživatelích, kteří na sítí ani nejsou přihlášení a využívá k tomu právě i podobné prvky na cizích stránkách.

Soud v Düsseldorfu nyní rozhodl, že tlačítko Like může být na internetové stránce umístěno pouze tehdy, pokud web informoval svoje uživatele, že navštívením odešlou svoje data Facebooku, nebo pokud je požádá o souhlas se sdílením dat, citovala z verdiktu agentura AFP.

Vyhověl tak stížnosti sdružení spotřebitelů Severního Porýní-Vestfálska na dceřinou firmu oděvní skupiny Peek & Cloppenburg. Sdružení tvrdilo, že firemní web Fashion ID pomocí tlačítka Like automaticky přeposílá Facebooku údaje uživatelů.

Umístění tlačítka na web je podle soudu v rozporu se zákonem na ochranu osobních údajů. Facebooku se tak kromě jiného přeposílá IP adresa uživatelů, aniž ti by k tomu dali výslovný souhlas, stojí podle spiegel.de ve zdůvodnění rozsudku.

Web tedy bude muset uživatele na příslušnou věc upozornit, získat jejich souhlas a informovat je, že takový souhlas mohou vzít zpět. V případě nedodržení mu hrozí pokuta 250 000 eur (cca 6,75 milionu korun). Proti verdiktu je možné se odvolat.

Mluvčí Facebooku uvedl, že tlačítko Like je „přijímanou, zákonnou a důležitou součástí internetu“. Verdikt se podle něj vztahuje na jeden konkrétní případ a postup dané internetové stránky, který se mezitím změnil.

Ochrana dat se v Německu pozorně sleduje. Německý antimonopolní úřad začal nedávno prošetřovat, zda Facebook skrze možné porušení zákona o ochraně osobních údajů nezneužívá svého postavení na trhu.

,