Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Online porno stojí v čele technického pokroku (analýza)

  17:39aktualizováno  17:39
Ropní šejkové, softwarové monopoly, obchodní nadnárodní řetězce, ti všichni mohou jen tiše závidět. Komu? Pornomagnátům. A proč? Nejenom proto, že jejich povolání jim může být i koníčkem, což se o těžbě ropy dá říci pouze stěží, ale zejména kvůli jejich ziskům.

Pornoprůmysl měl v roce 2003 objem 57 miliard dolarů. Z toho 20 miliard připadá na filmovou produkci, 11 miliard na escortní služby (společnice až do obýváku), 7 miliard na časopisy a relativně skromnými 2,5 miliardami přispívá do mlýnku, internet. Přesto právě podnikání na internetu je v pornobranži považováno za nejprofitabilnější. Investiční ani provozní náklady nejsou vysoké a marže je tím pádem velká.

Příčiny úspěšného pornotažení jsou nejméně dvojí. Tou zásadní je široký zájem veřejnosti o tento druh zábavy. Druhou příčinou je téměř vizionářský přístup k novým technologiím. Zatímco "normální" společnosti vyčkávají a s nasazením nových technologií v reklamě nebo distribuci svých produktů váhají, pornoprůmysl využívá všechny dostupné novinky zcela bez okolků.

Online porno se nebojí spamu ani pop-upů

Provozovatelé pornostránek patří mezi nejziskovější a přitom se na rozdíl od ostatních nebojí inovací. Právě online pornografové byli mezi prvními, kteří před téměř deseti lety jako první použili novinky, jakými bylo streamované video a předplatné na základě pravidelných poplatků. Jako jedny z prvních používaly pornostránky ke své propagaci po-up reklam a spam. Jejich zákazníci mohli jako jedni z prvních využít výhod (a nevýhod) platby elektronickou cestou.

Díky tomu, že se lidé z pornobranže nebojí využívat technických novinek, a to ani těch, které nejsou zrovna košer, naleznete několik společností z této oblasti i v prestižním žebříčku nejvýdělečnějších firem v USA - Fortune 500.

Ochrana proti kopírování?

Dnes již téměř odepsané videopřehrávače VHS kazet se do domácností masivně rozšířily jedině díky pornofilmům, které začaly vycházet na videokazetách. S vynálezem videorekordérů se objevil i problém pirátství. Ochranu proti kopírování videokazet v podstatě vymysleli lidé z pornobranže, kterým vinou pirátů unikaly velké zisky.

Dnes se názory na bezplatné sdílení porno materiálů v pornobranži různí. Samozřejmě ochrana u VHS a DVD nosičů zůstává, ale na internetu lze stáhnout tuny obrázků a krátkých porno filmů zdarma. Tyto ukázky však slouží především jako reklama a lákadlo na potenciálního návštěvníka placených pornostránek. Jednoduše budí ještě větší zájem o produkty tohoto typu. Tento typ reklamy také není příliš obvyklý u "normálních" společností.

Zároveň se manažeři pornoprůmyslu velmi angažují v relativně nové technologii na ochranu proti pirátsví, zvané DRM - Digital Rights Managements. Jason Tucekr, podnikatel v online pornu a majitel softwarové firmy Playa Solutions,  vyvíjí software na ochranu proti kopírování, který používají poskytovatelé hudebních souborů i normálních filmů. Soubor chráněný systémem DRM je jistým způsobem vázaný na legálního uživatele (toho, který jej zakoupí) a na použitý hardware.

Co dalo porno světu aneb Vystopujeme vás až domů

V tomto případě máme na mysli pouze přínos v oblasti technologií, nikoliv v oblasti tělesných rozkoší. Porno průmysl se většinou přímo nepodílí na vývoji nových technologií, ale vždy patří a patří mezi jejich první a aktivní uživatele. Díky pornoprůmyslu se pak tyto technologie mohou masivněji rozšířit.

  • Video a audio streaming - rychlý způsob, jak si zákazník může poslechnout nebo prohlédnout nahrávku bez toho, aby byl nucen ji dlouho stahovat. Obsah je stahován postupně během přehrávání a uživatel tedy může této služby využít, i když má pomalejší připojení. Dnes tento způsob využívá převážná většina internetových stránek nabízející k hudební nebo filmové ukázky.
  • Software pro geografickou lokaci - tento systém využívají zatím především pornostránky a majitelé elektronických kasín. Software identifikuje místo, odkud se zákazník přihlašuje. Provozovatel stránek pak může lépe cílit svou reklamu pouze do určitých regiónů a na určité zákazníky.
  • Platba za video-on-demand - zákazník si stáhne film z příslušné stránky, který si smí i vypálit na CD. Platba proběhne elektronicky před samotným stažením. Průkopníkem v této oblasti je společnost Vivid  produkující filmy pro dospělé.
  • Bezdrátové služby -  společnost XTCMobile.com přenáší do mobilních telefonů dvou- až čtyřminutové pornoklipy. Nabízí také speciální druhy vyzvánění, jako je hekání a sténání. Jak to vysvětluje její ředitel Morrison? "Je to jen další cesta jak si personalizovat svůj mobilní telefon."
  • Segmentovaný obsah - provozovatelé pornostránek nabízejí obsah roztříděný na jednotlivé témata včetně těch menšinových. Rychleji tak reagují na případné mezery na trhu.
  • Spam - nevyžádanou poštu používají pornostránky běžně jako způsob reklamy. Více o spamu se dočtete na našich stránkách zde.
  • Pop-up  - vyskakovací okna s nejrůznějším obsahem, která se jakoby náhodně objevují na obrazovce poté, co uživatel vstoupí na určitou stránku. Agresivní způsob reklamy, v pornobranži běžně používaný.
  • Cookies - "koláčky" = soubory s daty, které se automaticky ukládají na disk návštěvníka stránek.  Slouží jako zdroj informací pro provozovatele, který podle nich pozná, jaké stránky dotyčný navštěvuje, i například objem jeho online nákupů.

Český P-průmysl nijak nezaostává

Podle Brože, ředitele společnosti PK62, která je největším distributorem erotických titulů v ČR a jedním z největších v Evropě, patří český trh k nejlépe zásobeným na světě. „Díky našim zákonům a méně konzervativnímu přístupu zákazníků je český trh, co se nabídky týče, širší než v okolních státech“.

„Naše vydavatelství využívá veškerých technologických novinek. Nabízíme obsah přes internet i přes mobilní telefony. Klient si u nás může stáhnout videa, obrázky i hry. Hlavní podíl stále má vydávání časopisů, které v nejrůznějších mutacích vycházejí i v zahraničí.  Poskytování online služeb však považujeme za velmi rychle se rozvíjející odvětví a v tomto smyslu se snažíme držet krok,“ dodává Brož.

„Co se týká po-upů a jiných forem reklamy, snažíme se je využívat vždy tak, aby neomezovaly klienta,“ vysvětlil dále Brož.

Jakým způsobem vydělávají pornostránky, o historii porna a další zajímavosti z této oblasti si můžete přečíst v článku Stáhněte si kalhotky zdarma aneb Jak vydělávají pornostránky.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Příchod sítí 5G je plánován na rok 2020
Nástup sítí 5G je zase o něco blíže. První vysílače jsou v Berlíně

Berlín Příchod sítí 5G je plánován až na rok 2020, ale k důležitým milníkům dochází už teď. Společnost Deutsche Telekom spustila první evropské vysílače umožňující...  celý článek

Aplikace Uber
Apple nechal Uberu vlastní funkci, která umí nahrávat obrazovku uživatelů

Apple umožnil taxikářské aplikaci Uber kvůli aplikaci pro hodinky iWatch snímat obrazovky mobilních zařízení.   celý článek

Facebook po roce odkrývá, jakým způsobem mohlo Rusko ovlivnit americké...
PŘEHLEDNĚ: Facebook ukázal, jak jej během voleb zneužila ruská propaganda

Rusové si přes stovky prostředníků koupili v roce 2016 ohromné množství reklamy na Facebooku. Cílily na americké voliče v klíčových státech. Reklamy podle...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.