Velkým dinosaurům konkuroval i menší chytrý opeřený zabiják

aktualizováno
V kanadské provincii Alberta objevili, či spíše identifikovali, nového opeřeného dinosaura z čeledi troodontida.

Rekonstrukce podoby nově popsaného troodontida druhu Albertavenator curriei. Žil před asi 71 miliony let na území kanadské provincie Alberta a patřil zřejmě k lovcům menších obratlovců a mláďat jiných dinosaurů. | foto: Oliver Demuth

Objev vědců z institucí Royal Ontario Museum a Phillip J. Currie Dinosaur Museum.popisuje menšího dravého dinosaura ze skupiny „sropodrápých“ deinonychosaurů a byl rozeznán jako nový rod a druh.

Nález dinosaura pochází z vrstev o stáří asi 71 až 70 milionů let ze sedimentů v oblasti řeky Red Deer (souvrství Horseshoe Canyon). Zkameněliny byly známé již od počátku 90. let minulého století, ale až do letošního roku byly považovány za fosilie patřící běžnému druhu troodontida nalézaného v této oblasti. Tím byl třímetrový opeřený dravec s relativně velkou mozkovnou druhu Troodon formosus. Byl přibližně stejně velký a měl velmi podobnou stavbu kostry. Tento druh však žil nejspíš poněkud dříve, asi před 77 – 74 miliony let.

Inteligentní dravec

Troodoni patřili zřejmě k vůbec nejinteligentnějším známým dinosaurům, jedna rekonstruovaná mozkovna tohoto dinosaura vykazuje encefalizační kvocient (EQ) o hodnotě 6,48, je tedy relativně zhruba 6,5krát větší než u stejně velkého krokodýla. O hypotetických inteligentních dinosauroidech a jejich vztahu k reálným troodontidům si můžete přečíst více na Dinosaurusblogu zde, ale zpět k novému druhu.

Již desítky let jsou v sedimentech v okolí řeky Red Deer objevovány tisícovky zubů menších teropodů, u nichž mají paleontologové podezření, že mohly patřit několika různým druhům. Všechny jsou ale natolik podobné zubům rodu Troodon, že je dosud nebylo možné zařadit jinam. Právě identifikace nového druhu troodontida by mohla situaci poněkud zlepšit.

Paleontolog David Evans a jeho kolegové zkoumali neobvyklou lebku, která byla zachována ve své kritické temenní části. Na základě anatomického a statistického rozboru podobnosti dokázali určit, že se skutečně nejedná o lebku troodona, ale o kranium jakéhosi dosud neznámého blízkého příbuzného. Lebka byla také celkově kratší a robustnější než u troodona.

Nic už nebránilo dát původci fosilií nové jméno, které zní Albertavenator curriei, doslova „Currieho lovec z Alberty“. Druhové jméno je samozřejmě poctou kanadskému paleontologovi Philipu j. Curriemu, který už má po sobě nyní pojmenované i celé muzeum. Nově identifikovaný druh, žijící na počátku posledního geologického stupně druhohor maastrichtu nabízí ještě jedno velmi důležité poselství. Ukazuje, že druhová rozmanitost dinosaurů byla i na samotném konci křídy v Albertě mnohem vyšší, než se dříve předpokládalo. A to je další významná podpora pro katastrofický scénář dinosauřího vyhynutí před 66 miliony let.

Článek vznikl pro Dinosaurusblog Vladimíra Sochy a byl redakčně upraven. Původní delší verzi, včetně bohatého odkazového rejstříku, najdete zde.

Obyčejná hrací kostka může pomoci rozhodnout se a přitom „rozdělit“ hlas mezi...
Váháte mezi více stranami? Hlas můžete legálně „rozdělit“ díky náhodě

Pokud se nemůžete rozhodnout, které straně dát hlas, máme pro vás dobrou zprávu. Český volební systém neumožňuje vhodit hlas pro více stran. Ale jednoduchá...  celý článek

Může jeden hlas něco rozhodnout?
Může jeden hlas něco změnit? Vědci hledají, co znamená „správně volit“

Máte pocit, že jediný hlas se ztratí v moři ostatních a nebude mít na výsledek žádný vliv? Možná budete překvapeni, jak těsné volby někdy bývají. Každý volební...  celý článek

Kojenec s mikrocefalií během fyzioterapie
Stačila tři písmena. Jak jednoduše se zika „naučila“ napadat mozek

Tým čínských vědců popsal, jak virus zika získal schopnost způsobovat u novorozenců výrazné zmenšování lebky, mikrocefalii. Stačila malá změna před necelými...  celý článek

Kočárky, které přežijí i dva raubíře.

Přečtěte si recenze kočárků na eMimino.cz a vyberte ten nejlepší.