Sto let na cestách
Historie Orient Expressu se začala psát v roce 1906 (úplné počátky však sahají až do roku 1883). Slavné jméno spoje se definitivně ujalo až po první světové válce v roce 1921.
Tehdy trvala soupravě cesta z Paříže do Istanbulu 56 hodin - se třemi nocemi strávenými ve vlaku (počet nocí již byl dán předválečnou tradicí). Od té doby prošel Orient Express obdobími slávy i úpadku. Luxusní novodobá historie, ale v nové trase, se začala psát až v roce 1982.
Pro zajímavost - první dva vozy budoucí soupravy získal současný majitel již v roce 1977.
Podrobně se věnují historii oficiální stránky v angličtině zde nebo Martin Nožička na těchto stránkách.
Z jakých vozů je sestavena souprava Venice Simplon-Orient-Expres:
Celkem tedy 17 vozů Zdroj: Martin Nožička, VSOE
|
Posun vozů z depa přes Vinohradský tunel na první nástupiště na Hlavním nádraží provedla elektrická lokomotiva řady 110.032-0 přezdívané Žehlička. Souprava vozů Orient Expressu čítá 17 opravených vozů, je dlouhá 401 metrů a má hmotnost 944 tun. Souprava je natolik dlouhá, že do posledního vozu nebyl přístup z nástupiště.
Orient Express není určen pro veřejnost a tak jeho příjezd, stejně jako odjezd, se odehrává jakoby utajeně, bez hlášení ve staničním rozhlase. Cestující si přejí soukromí a také jim záleží na bezpečnosti. Vozy nejsou přístupné ani k prohlédnutí. Pokud máte zájem Orient Express fotografovat, pohybujte se v odstupu od vagónů soupravy alespoň jako paní na pravé fotografii.
Vychutnejte si délku, eleganci a absolutní čistotu soupravy 17 vozů Pullman a Wagon Lits na pražském Hlavním nádraží v sobotu 23. září 2006 kolem 14 hodiny (datum kdy fotografie vznikla).
Stokrát slyšet a jedenkrát vidět – poctivé řemeslo vozů Pullman a Wagon Lits:
Zámky a dveře VSOE
Okna Orient Expressu
Posádka VSOE při nakládání zavazadel cestujících chrání lak zavazadlového vozu černým sametem.
WC jídelního vozu
Pohled ukázal nejen moderní, elektronikou vyzbrojené podvozky
Přechod mezi vozy soupravy
Ohřev vody v kamnech
Pro ohřev vody se používají kamna, ve kterých se topí dubovým dřevem. Zásobníky s vodou jsou pod střechou, aby pro použití nebylo nutné čerpadlo.
Interiéry Orient Expressu
Několik údajů o spacích vozech:
Zdroj: Martin Nožička, VSOE
|
Detaily jsou důležité
Odjezd z Prahy
Podívejte se na zajímavé stránky o Orient Expressu:
|
Redakce Technet.cz děkuje:
především PhDr. Kateřině Šrubařové za vstřícnost a umožnění fotografování interiérů VSOE
a Martinovi Nožičkovi za poskytnutí dalších údajů o VSOE a odborné konzultace