Logo Orient - Express

Logo Orient - Express

Orient Express je v Praze. Prohlédněte si luxus na vlastní oči

  • 30
Legendární Orient Express zavítal do Prahy. Pojďte se podívat do jeho luxusně vybavených vagónů, kde tráví svůj volný čas ti bohatší z nás. Šampaňské se již chladí a číšníci čekají pouze na váš povel.
Legenda na kolejích přijíždí na Hlavní nádraží v Praze čtyřikrát do roka. Je téměř pravidlem, že přijíždí z Benátek a Vídně ve čtvrtek a dále pokračuje v cestě do Londýna přes Frankfurt a Paříž až v sobotu.
 
Orient Express je pojat jako vyhlídkový vlak tažený běžnou lokomotivou místních drah. Proto jede maximálně stokilometrovou rychlostí. Prahu navštívil poprvé v roce 1994. Správný název nejslavnějšího vlaku v Evropě, ne-li na světě, je Venice Simplon - Orient ; Express (VSOE), což většinou ví jen odborníci nebo zasvěcení. Z Prahy byla souprava tažena elektrickou dvousystémovou lokomotivou řady 363.061-3, přezdívanou Eso, s maximální rychlostí 120km/h (maximální rychlost soupravy je však až 160 km/h)a výkonem 3 060 kW.
 
Sto let na cestách
Historie Orient Expressu se začala psát v roce 1906 (úplné počátky však sahají až do roku 1883). Slavné jméno spoje se definitivně ujalo až po první světové válce v roce 1921.
Tehdy trvala soupravě cesta z Paříže do Istanbulu 56 hodin - se třemi nocemi strávenými ve vlaku (počet nocí již byl dán předválečnou tradicí). Od té doby prošel Orient Express obdobími slávy i úpadku. Luxusní novodobá historie, ale v nové trase, se začala psát až v roce 1982.
Pro zajímavost - první dva vozy budoucí soupravy získal současný majitel již v roce 1977.
Podrobně se věnují historii oficiální stránky v angličtině zde nebo Martin Nožička na těchto stránkách.
 

Z jakých vozů je sestavena souprava Venice Simplon-Orient-Expres:

 
  • 3 restaurační vozy a jeden barový vůz: Lalique se 36 místy; Etoile du Nord s 34 místy, Chinoise s 36 míst 
  • 9 spacích vozů s devíti dvoulůžkovými kupé
  • 2 spací vozy se sedmi jednolůžkovými a třemi dvoulůžkovými kupé
  • 2 služební a zavazadlové vozy
  • uprostřed vlaku se nachází restaurační vozy, které jsou z každé strany obklopeny spacími vozy

Celkem tedy 17 vozů

 
Zdroj: Martin Nožička, VSOE 

Orient - Express Orient Express Orient Express

Posun vozů z depa přes Vinohradský tunel na první nástupiště na Hlavním nádraží provedla elektrická lokomotiva řady 110.032-0 přezdívané Žehlička. Souprava vozů Orient Expressu čítá 17 opravených vozů, je dlouhá 401 metrů a má hmotnost 944 tun. Souprava je natolik dlouhá, že do posledního vozu nebyl přístup z nástupiště.

Orient - Express Orient - Express Orient - Express
Orient Express není určen pro veřejnost a tak jeho příjezd, stejně jako odjezd, se odehrává jakoby utajeně, bez hlášení ve staničním rozhlase. Cestující si přejí soukromí a také jim záleží na bezpečnosti. Vozy nejsou přístupné ani k prohlédnutí. Pokud máte zájem Orient Express fotografovat, pohybujte se v odstupu od vagónů soupravy alespoň jako paní na pravé fotografii.
Vychutnejte si délku, eleganci a absolutní čistotu soupravy 17 vozů Pullman a Wagon Lits na pražském Hlavním nádraží v sobotu 23. září 2006 kolem 14 hodiny (datum kdy fotografie vznikla).

Stokrát slyšet a jedenkrát vidět – poctivé řemeslo vozů Pullman a Wagon Lits:

 
 
Zámky a dveře VSOE
 
Orient Express Orient Express Orient Express
Orient Express Orient Express Orient Express
 
Okna Orient Expressu
 
Orient Express Orient Express Orient Express
Orient Express Orient Express Orient Express
Orient Express Orient Express Orient Express
Orient Express Orient Express

Orient Express
 
Posádka VSOE při nakládání zavazadel cestujících chrání lak zavazadlového vozu černým sametem.
 
WC jídelního vozu
 
Orient - Express Orient Express Orient Express

Pod podlahou vozů

Orient Express Orient Express Orient Express
Orient Express Orient Express Orient Express
Pohled ukázal nejen moderní, elektronikou vyzbrojené podvozky
 
Přechod mezi vozy soupravy

Orient - Express Orient Express 
 
Ohřev vody v kamnech

Orient Express Orient Express Orient Express
Pro ohřev vody se používají kamna, ve kterých se topí dubovým dřevem. Zásobníky s vodou jsou pod střechou, aby pro použití nebylo nutné čerpadlo.
 
Interiéry Orient Expressu
Orient Express Orient Express Orient Express
Orient Express Orient Express Orient Express
Orient Express Orient Express Orient Express
Orient Express Orient Express Orient Express
Orient Express Orient Express Orient Express

Několik údajů o spacích vozech:

  • Sedadlo je označeno písmenem a číslicí, např. B5 nebo R12.
  • Kupé: jednolůžkové – sedadlo je možné změnit v lůžko.
  • Dvoulůžkové – sedadla se změní na palandy.
  • Dvojité kupé (apartmán) – dvě propojená kupé.
  • Záchody jsou umístěné na jednom nebo na obou koncích každého spacího vagónu.
  • Každé kupé má umyvadlo, většinou v odděleném prostoru, teplou a studenou vodu, ručníky a zásuvku pro elektrické holicí strojky.
Zdroj: Martin Nožička, VSOE

 

Detaily jsou důležité

Orient Express Orient Express Orient Express

Odjezd z Prahy

Orient Express Orient Express Orient - Express

Podívejte se na zajímavé stránky o Orient Expressu:


Fanouškovské stránky


Redakce Technet.cz děkuje:

především PhDr. Kateřině Šrubařové za vstřícnost a umožnění fotografování interiérů VSOE
a Martinovi Nožičkovi za poskytnutí dalších údajů o VSOE a odborné konzultace  

Další fotografie:


Orient Express v PrazeOrient Express v PrazeOrient Express v Praze


Orient Express v PrazeOrient Express v PrazeOrient Express v Praze


Orient Express v PrazeOrient Express v PrazeOrient Express v Praze


Orient Express v PrazeOrient Express v PrazeOrient Express v Praze


Orient Express v PrazeOrient Express v PrazeOrient Express v Praze


Orient Express v PrazeOrient Express v PrazeOrient Express v Praze


Orient Express v PrazeOrient Express v PrazeOrient Express v Praze


Orient Express v PrazeOrient Express v PrazeOrient Express v Praze