Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Orwellova vize se naplňuje - sledovat vás bude i spodní prádlo

aktualizováno 
Možná nám tzv. „Smart Tags (chytré štítky)“ usnadní život, ale možná se stanou naší noční můrou. Má v nich být uložena informace o produktu, ale určitě se najde někdo, kdo by tam chtěl vkládat i jiné údaje. Co od nich můžeme čekat?
Poměrně medializovaná kauza společnosti Benetton, která chtěla na své oblečení umísťovat takzvané „smart tags“ (od čehož nakonec upustila), byla pro mnohé prvním okamžikem, kdy se o této technologii dozvěděli. Technologie tu ale již je od minulého století.

Chytré štítky

Smart Tags neboli chytré štítky jsou tenké bezdrátové mikročipy, které uchovávají a vysílají informace o produktu, na němž jsou umístěny. Tato identifikace je známa jako "RFID (radio-frequency identification)" a podle lidí, kteří tuto technologii podporují, má přinést doslova revoluci v prodeji a skladování a dalším využívání věcí. Samotné RFID bylo přitom již využíváno v druhé světové válce k rozeznání nepřátelských a vlastních letadel.

Štítek Smart Tag s technologií RFID

Každý takový chytrý štítek má od výrobce obsahovat informace o fyzických vlastnostech produktu a jedinečný identifikační kód. U oblečení to mohou být dále data o barvě, velikosti, střihu, ale také o způsobech praní, takže by se u praček, které tuto technologii podporují, nemělo stát, že bude uživatel prát prádlo, které nelze prát společně.

Potraviny mohou zase nést informaci o složení, o svém původu, o energetických hodnotách a „chytré“ ledničce poradí, jak dlouho je lze skladovat a při jaké teplotě. Polotovary se zase budou schopny ve spolupráci s mikrovlnnou či jinou troubou připravit přesně podle receptury.

Čtečka štítků Smart Tag 

Výrazná úspora času čeká také nakupující u pokladen. Čtečky, které budou umět pracovat s RFID kódem, zvládnou velice rychle „přečíst“ celý nákup a pokladní již jen vystaví účtenku.

Není všechno zlato, co se třpytí

Potud by bylo vše v pořádku, ale všechno má svůj háček. Ten v tomto případě spočívá v minimálně dvou komplikacích. Tou první je skutečnost, že radiový signál, který štítky vysílají, může na ulici zachytit kdokoliv, kdo bude patřičně vybaven. Smart tags se tak mohou stát ideální identifikátorem pro zloděje, kterým stačí jen monitorovat ruch na ulici a v případě, že zachytí vysílání etikety z nějakého drahého produktu, dát se „práce“.

Role štítků Smart Tag určeních k etiketování 

 

Druhým nebezpečím úzce souvisejícím s předchozím je skutečnost, že na štítky je možno informace různě nahrávat a mazat – některé společnosti nabízejí smart tags s životností 100 000 přepisů. Odtud není příliš daleko k tomu, aby si zákazníka s výrobkem, který má „chytrý štítek“, označil a mohl jej tak jednoduše sledovat. Tím produktem mohou být například hodinky. Na druhou stranu je možno každý takový štítek ochránit přístupovým heslem.

Jsou mezi námi

V současné době již řada firem „chytré štítky“ používá a objevily se už i spotřebiče, které využívají informací z nich získaných přesně tak, jak bylo popsáno výše. Ne všude se ale tento nápad ujal, viz například Benetton. Dá se však očekávat, že si tato poměrně levná technologie najde své příznivce poměrně brzy a lidé to možná ani nepostřehnou.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vizualizace struktury diskuze Kialo.com
Dá se na internetu diskutovat rozumně? Platforma Kialo to chce zkusit

Nová platforma chce nabídnout nástroj pro racionální debaty. Snaží se o to především strukturováním diskuze a upřednostňováním podepřených argumentů.  celý článek

Příchod sítí 5G je plánován na rok 2020
Nástup sítí 5G je zase o něco blíže. První vysílače jsou už postavené

Berlín Příchod sítí 5G je plánován až na rok 2020, ale k důležitým milníkům dochází už teď. Společnost Deutsche Telekom spustila první evropské vysílače umožňující...  celý článek

Skleněný most na hoře Yuntai
Infarktový žertík vyděsil turisty na skleněném mostě, kilometr nad zemí

Turisty v čínské provincii Hebei vyděsil žertík provozovatelů skleněného mostu na hoře Yuntai. Ve výšce více než 1 000 metrů nad zemí to musí být hrozivý...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.