Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Osobní letecký tryskový batoh bude stát téměř dva miliony

  3:10aktualizováno  3:10
Do roka chce Martin Aircraft Company rozjet zakázkovou výrobu osobních tryskových "batohů". Zařízení pro cesty vzduchem s rychlostí do 100 km/h budou zatím dostupná pouze na Novém Zélandu, ale firma hodlá rozšířit působení i dále.

Tryskový batoh Martin Jetpack | foto: Martin Jetpack

Nasadit, spustit a letět. Přesně takto jednoduché je používání osobního tryskového zařízení, které se má na začátku příštího roku dostat do běžného prodeje. Bude to vůbec první pokus o prodej podobného zařízení.

Potenciální zákazník se však musí připravit, že tento "batůžek" nebude jednoduché přenášet, kam se mu zachce. Celé zařízení je totiž těžké asi 113,5 kg, vysoké asi 1,5 metru a samotné turbíny jsou široké jako tři statní lidé vedle sebe - přesně 1,6 metru.

Základní konstrukce je z uhlíkových vláken.

Celý stroj pohání dvoulitrový čtyřválec s výkonem 200 koní a maximálním počtem otáček 6 000 za minutu. Rotor o průměru asi 0,5 metru je postavený z uhlíku a kevlaru. Je schopen dosáhnout 7 028 otáček za minutu

Tryskový batoh Martin JetpackTryskový batoh Martin Jetpack

Martin Jetpack může používat 63,5 až 108,9 kg těžký člověk, který projde 15hodinovým školením. Zařízení dokáže vyvinout maximální rychlost 100km/h a má dolet asi 50 km. Za hodinu letu spotřebuje asi 40 litrů paliva. Běžná cestovní rychlost by z bezpečnostního hlediska neměla přesáhnout 10 km/h ve výšce zhruba metr nad zemí. Zařízení je vybaveno padákem pro krizové situace.

Přes 25 let vývoje

První návrhy na stroj tohoto druhu vznikly v hlavě zakladatele firmy Martin Aircraft Company již v roce 1981. Od té doby přešel Glenn Martin k realizaci několika prototypů, jenž sklízely zasloužený obdiv na různých leteckých akcích. V roce 2003 obdržela firma vládní grant 1,5 milionu NZD (cca 18,5 mil. Kč) na podporu vývoje. Dva roky poté vznikl devátý prototyp, z něhož vychází připravovaná civilní verze.

Předpokládaná cena kolem 150 000 novozélandských dolarů (NZD, cca 1 850 000 Kč) míří na movitější zájemce a především vládní a firemní klientelu. Právě tam hodlá výrobce nabízet svůj létající batoh nejdříve. Firma tvrdí, že cena se bude snižovat s případným rostoucím objemem výroby.

Omezením je prodej pouze na Novém Zélandu, kde firma sídlí. V budoucnu má být působnost rozšířena i do dalších zemí. Má se tak stát formou pronájmu licence, podobě, jako u McDonald´s.



Témata: Dům roku, McDonald's


Hlavní zprávy

Další z rubriky

WD MyPassport SSD
Gigabajt za pět sekund. Externí 1TB SSD se vejde do kapsičky u košile

Maličký lehoučký externí disk s elektronickou pamětí pojme až 1TB dat a ukládat i číst je můžete extrémně vysokou rychlostí. Vyzkoušeli jsme nový WD MyPassport...  celý článek

Tento Šmolík Š.2 je exponátem Leteckého muzea Kbely.
První vojenský letoun československé konstrukce nepotěšil Francouze

První vojenský letoun československé výroby vznikl v roce 1920 v budoucím Letovu a jeho konstruktérem byl Alois Šmolík. Z typu byla odvozena i civilní létající...  celý článek

Audi A8 je první vozidlo, které nabídne autonomní řízení třetí úrovně. Jednotku...
Nový počítač od Nvidie zcela nahradí řidiče. Objeví se příští rok

Mnichov (Od zpravodaje Technet.cz) Společnost Nvidia představila na konferenci GTC Europe první superpočítačový systém zabudovatelný do automobilu, který bude schopen zcela nahradit (a vynechat)...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.