Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


P2P skomírá, hudba vstává z mrtvých. Karta se obrací

aktualizováno 
Prodej cédéček jde nahoru. Hudební video dokonce roste raketovým tempem. Lidé se odklánějí od volně přístupných sítí a soubory stahují z placených knihoven. Vracejí se zlaté časy hudebního průmyslu?

Prodej hudebních nosičů po většinu loňského roku stagnoval. V posledním čtvrtletí se však strhla nevídaná vichřice, která rozmetala spekulace o záhubě celého odvětví, kterou tak často zvěstovala americká hudební organizace RIAA.

Ačkoliv si činovníci průmyslu nadělali svým honem na čarodějnice mezi vlastními zákazníky řadu nepřátel, zdá se, že je vše zapomenuto. Fanoušci se vrátili do obchodů a křivka prodeje zastavila svůj pád. Alespoň to tvrdí analýza společnosti Nielsen Soundscan.

Hudba zase táhne

Ve srovnání s rokem 2002 klesl loni prodej nosičů jen o pouhých 0,8 %, tržby pak o 3,6 %. Pokud ale porovnáme statistiky čtvrtého kvartálu let 2002 a 2003, zjistíme, že se v obchodech před loňskými svátky prodalo o 10,5 % více hudebních nosičů a tržby vzrostly o 4,3 %.

Za boomem nestojí jen předvánoční shon, ale také podzimní snížení cen kompaktních disků iniciované labelem Universal. Hudebnímu průmyslu napomohl i vývoj americké ekonomiky, která se hnala vzhůru a poskočila o více než osm procent.

Po celý rok se dařilo hudebnímu videu. Prodej kazet vzrostl o 78,5 procent, fanoušci si koupili dokonce více než dvojnásobek hudebních DVD. Od června 2003 si lidé z placených knihoven stáhli 19,2 milionu skladeb.

RIAA bodovala

Taktika hromadných žalob evidentně zabrala. Průzkum nezávislé organizace Pew Internet & American Life Project ukazuje, že z P2P sítí zmizela polovina uživatelů. V listopadu se v hlubinách decentralizovaných sítí pohybovalo 14 % všech internetových uživatelů, zatímco na jaře to bylo dvakrát tolik.

Internetový auditor comScore Media Metrix přináší detailnější rozbor situace. Od konce roku 2002 do listopadu 2003 ztratila populární KaZaa 15 % příznivců, WinMX 25 a Grokster dokonce 59 % uživatelů. Program BearShare, klient sítě Gnutella, zmizel z devíti procent počítačů připojených k celosvětové síti.

Bylo by však bláhové domnívat se, že se všichni uživatelé, kteří opustili své oblíbené programy pro sdílení dat, skutečně polepšili a šli nakupovat. Nemalá část nepochybně přesídlila buď do méně sledovaných vod, nebo rovnou na privátní servery.

Jak letos?

Vyhlídky hudebního průmyslu na rok 2004 jsou příznivé. Pokud udrží současný trend, mohou se po dvanácti měsících konečně radovat z černých čísel.

Navzdory optimistickým předpovědím a znatelně menšímu škodlivému vlivu počítačového podsvětí na oficiální prodej nelze patrně očekávat, že RIAA popustí uzdu uživatelům P2P sítí.

"Aktuální výsledky nás přesvědčují, že jsme vykročili správným směrem. Povědomí o právních důsledcích nelegálního šíření hudby změnilo chování nezanedbatelné části populace," říká současný šéf RIAA Mitch Bainwol. Ten nedávno vyjádřil přesvědčení v žalobách na hudební piráty pokračovat.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Sennheiser SET 900 a Panasonic RP-WFG20
Špatně slyšíte třeba televizi? Tato speciální sluchátka to vyřeší

Neustále u vás doma řve televize? Vy zesilujete a partnerka hlasitost ubírá? Nebo naopak? Vyzkoušeli jsme dvojici sluchátek pro nedoslýchavé. Funkčnost během...  celý článek

Vnitřní výbava chytrého reproduktoru Sonos One
Sonos má reproduktor, který vám umožní mluvit nejen s Alexou a Siri

Sonos One je nový chytrý reproduktor, který umožní majiteli komunikovat se všemi rozšířenými chytrými asistenty.  celý článek

Šíření nenávisti hudbou má mnoho podob. Na Spotify by se však už vyskytovat...
Spotify odstraňuje neonacistické a další nenávistné kapely ze své služby

„Kapely hlásající nebo podněcující nenávist proti rase, náboženství, sexualitě a podobně u nás nebudou tolerovány,“ prohlásila mluvčí služby Spotify. Zejména...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.