Padl světový genetický rekord. Nové prase má desítky upravených genů

15:39aktualizováno  15:39

Možná už je to trochu ohrané, že se v krátkých zprávách znovu vracíme ke genetickému inženýrství, ale z oboru neustále přicházejí zajímavé zprávy. Některé naznačují nové směry výzkumu, jiné zase ukazují, jak obor postupně dospívá.

Nově se objevila prezentace, kterou na zasedání americké Akademie věd předvedl George Church z Harvard Medical School a o které napsal časopis Nature. Jeho tým překonal více než desetinásobně „světový rekord“ (kdyby se něco takového počítalo) v počtu zeditovaných genů jednoho u jednoho organismu. Pomocí metody CRISP (psali jsme o ní zde) upravili celkem 62 genů v prasečím embryu. Vědci tím nechtějí vytvořit nový organismus, úpravy měly za cíl deaktivovat 62 retrovirů, které jsou pevně zakotveny v prasečích genech.

Není to bezúčelné, Church se s kolegy z laboratoře i firmy eGenesis, kterou spoluzaložil, snaží vytvořit prase, které by bylo vhodným zdrojem orgánů pro transplantace v lidské medicíně. V této souvislosti se objevily obavy, že viry v prasečí DNA by mohly u pacientů (kteří budou mít výrazně oslabený imunitní systém) způsobit vážné potíže.

Tým zároveň připravil embrya s 20 dalšími zeditovanými geny, které mají odstranit další „nekompatibility“ mezi lidským imunitním systémem a prasečími buňkami. (nevíme úplně přesně které, Church to údajně nechtěl říci, dokud nebude práce zveřejněná). Obě linie prasat, přesněji zatím zřejmě stále jen embryí, se mají postupně spojit, a zvířata zkoušená pro „výrobu“ transplantátů by tedy měla ve svých buňkách mít upravených nejméně 80 genů.

I když zvířata mají řádově desítky tisíc genů, úprava i jen několika desítek z nich může vést k velmi robustním a zajímavým výsledkům. A to se ještě nebavíme o kombinaci úpravy stávajících genů (tj. editaci) a případného vkládání nových genů, a tedy vlastností. Nejsme si v redakci jisti, zda jsme jako společnost na důsledky takového výzkumu skutečně připraveni.

Loď Šen-čou 9 před spojením s experimentálním modulem Tchien-kung 1
Čínská stanice zrychluje svůj pád k Zemi. Kam spadne, není jisté

K Zemi se blíží několikatunová kosmická stanice, jež byla vůbec první, kterou se Číně podařilo vynést na oběžnou dráhu. Původní odhad dopadu až 100 kg zbytků...  celý článek

Animace asteroidu 2012 TC4, který proletěl nedaleko Země.
Varovný systém Země před asteroidy nezafungoval uspokojivě kvůli hurikánu