Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


V Evropě se ukázala pákistánská stíhačka JF-17 Thunder

aktualizováno 
Ve spolupráci s Čínou vznikl v Pákistánu víceúčelový bojový letoun JF-17 Thunder. Na pařížském aerosalonu se objevil letos poprvé.

Letoun JF-17 Thunder má v Pákistánu postupně nahrazovat starší stroje čínské, francouzské nebo ruské provenience. Vývoj stroje začal v roce 1999.

Většinu vývoje zajistila čínská, státem vlastněná firma Chengdu Aerospace Corporation, nicméně náklady na vývoj byly rozděleny rovným dílem s pákistánskou společností Pakistan Aeronautical Complex (PAC). 

První let stroje proběhl v roce 2003. O čtyři až pět let později bylo prvních osm strojů dodáno z Číny do Pákistánu. V roce 2009 byla podepsána objednávka na dalších 42 bitevníků, celkem jich má být dodáno 110. V roce 2013 provozovalo pákistánské vojenské letectvo na 50 těchto letounů a výroba pokračuje. Na pařížském aerosalonu se prý podařilo podepsat další kontrakt. Kupcem má být nejmenovaná asijská země. Již dříve byla podle serveru Military Today podepsána objednávka na 26 těchto strojů s Ázerbajdžánem.

JF-17 Thunder má konvenční aerodynamický vzhled. Letadlo je vybaveno ruským motorem Klimov RD-93. Jedná se o odvozeninu z RD-33, který se používá na stíhačkách Mig-29. Čína však vyvíjí vlastní motor, který bude vycházet RD-93, a i ten se patrně objeví na tomto stroji.

Fotogalerie

Aktuální verze letounu je určena pro protivzdušnou obranu a zvládne i mise proti pozemním cílům. Využívá k tomu italský radar Grifo S-7, který umožňuje sledovat i zem. Ve výzbroji má stroj jeden 23mm kanon GŠ-23 nebo dvouhlavňový 30mm GŠ-30.

JF-17 je vybaven pěti závěsníky a na konci křídel je prostor pro rakety a palivové nádrže. Jako primární zbraň JF-17 využívá čínské PL-12/SD-10  vzduch-vzduch rakety středního dosahu s aktivním radarem. Letadlo také může nést čínské střely PL-7, PL-8, PL-9 s krátkým dosahem nebo americké AIM-9P, které mohou být namontované právě na kolejnicích na koncích křídel.

JF-17 jakožto víceúčelový stíhací letoun může nést také laserem naváděné bomby. Maximální užitečné zatížení je asi 3,7 tuny.

V roce 2013 Pákistán zahájil práce na vylepšené JF-17 Thunder (Blok 2). Ta má vylepšené systémy vlastní ochrany a umožňuje doplňování paliva za letu. V návrhu je dvojsedadlová varianta tohoto bitevníku.

Oprava: V textu jsme upravili správné označení na „kanon GŠ“ a doplnili info o celkovém počtu dodaných letounů.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Před 100 lety Němci poprvé bombardovali Londýn během noci
Před 100 lety Němci poprvé bombardovali Británii během noci

VIDEO Německo bombardovalo Velkou Británii už od roku 1915. První nálety však nepodnikala letadla, ale vzducholodě. Teprve v roce 1917 je vystřídaly bombardéry. Byly...  celý článek

Před 100 lety odsoudili evropští socialisté 1. světovou válku
Socialisté v roce 1917 odmítli ve Stockholmu rozdělení Rakouska-Uherska

VIDEO Socialistické strany po celém světě během 1. světové války usilovaly o mírové jednání. Odmítaly zbytečné zabíjení. Válku považovaly za zločin imperialistů....  celý článek

Škola za 1. světové války: špinavé třídy a žádní učitelé
Škola za 1. světové války: špinavé třídy a téměř žádní učitelé

VIDEO První světová válka výrazně proměnila celou společnost. Změnilo se i české školství, kterému boje odvedly učitele a namísto nich přivedly do školních budov...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.