Kamera s bezdrátovým připojením dokáže ze sloupu poulučního osvětlení sledovat celé své okolí (Londýn)

Kamera s bezdrátovým připojením dokáže ze sloupu poulučního osvětlení sledovat celé své okolí (Londýn) | foto: Roman Všetečka, Technet.cz

Parkování pod dohledem: místo botiček mají v Londýně kamery

  • 35
Londýňané si od začátku roku zvykají na nový systém kontroly špatného parkování. Městský kamerový systém v londýnské části Westminster se rozrůstá a dostává se i do jinak hůře přístupných oblastí a to i díky Wi-Fi.

V nevelké místnosti s více než dvaceti počítači sedí operátoři tiše jako myšky. Na dvou monitorech sledují každý asi šest stanovišť, kde jsou umístěny pohyblivé dálkově ovládané bezdrátové kamery.

I vstup do centrály je hlídán kamerou. Ta však není vbezdrátová Dohledové centrum je poměrně klidné pracoviště
Cesta do místnosti dohledového centra je také hlídána kamerami. 

Nahlížíme přes rameno a vidíme, jak si člen dohledového centra přetahuje pomocí myši z pravé obrazovky na levou do zvětšeného okna obrázek z kamery umístěné v ulici Londýnská. Nyní může s kamerou pohybovat, zoomovat a vytvářet snímky či videozáznamy.

Každý pracovník dohledového centra má k dipozici dva monitory
Každý pracovník dohledového centra má k dipozici dva monitory.

Hříšník, který zastavil příliš blízko přechodu pro chodce na sebe upozornil i tím, že zapnul výstražné blikání. Kamera se již na něj zaměřila a ostří na poznávací značku. Tu si operátor zapisuje do programu i s popisem přestupku a dalšími údaji. Pak spouští záznam a najíždí kamerou na tabuli s názvem ulice. Incident je ještě zaznamenán na papírový seznam, pro případnou pozdější kontrolu.

Kameru aktivovanou v hlavním okně lze ovládat speciálním joystickem Každý prohřešek je zazanamenán do speciálního formuláře
Ovládání kamery zprostředkuje zařízení s joystickem. Pak se ještě musí incident zaznamenat do databáze.

Špatně parkující nyní může čekat, že mu zanedlouho dojde úřední obálka, ve které budou informace o jeho provinění a internetová adresa, kde najde pořízený záznam. To aby se mohl sám přesvědčit, že daný přestupek spáchal. Záznam se uchovává zhruba měsíc a půl od jeho pořízení.

Kamery platí hříšníci

„Začali jsme na jednom náměstí v Soho,“ říká radní Andrew Snellgrove, který má bezdrátový kamerový systém ve Westminsteru na starosti. „Využívali jsme jej nejen pro hlídání dopravních přestupků, ale i pouliční kriminality,“ pokračuje radní. „Díky těmto kamerám, které jsou schopny pracovat i v noci, jsme například odhalili některé triky překupníků drog,“ pochvaluje si Snellgrove.

Začátky však nebyly jednoduché. Tak například umístění kamer se zařízením pro bezdrátový přenos dat na pouličním osvětlení někde způsobilo, že se lampy začaly ohýbat. Na takové zatížení totiž nebyly stavěny.

Kamera se systémem pro bezdrátvou komunikaci
Kamera se systémem pro bezdrátovou komunikaci je poměrně těžké zařízení.

Mnohem větší problém se však musel vyřešit hned na začátku. Musela se najít metoda, jak vše zaplatit. A našla se. Je to systém kontroly parkování označovaný jako e-parking. Nepotěšila a ještě nepotěší řadu řidičů, kteří špatně parkují nebo za parkování neplatí. Měsíčně jich je několik tisíc.

Systém se prý osvědčil a čeká jej šíření do dalších částí města. A jak si obyvatelé Londýna zvykají na zvýšení počtu kamer ve městě? Možná jim to již ani tak nepřijde. Londýn je totiž znám jako město s obrovským množstvím kamer, které sledují veřejná i neveřejná prostranství. Je jich prý přes padesát tisíc. Podle některých odhadů tak může být člověk, který se po městě pohybuje celý den, zachycen řádově na stovkách kamerových záznamů.

Metropolitní síť

Celé by to nebylo možné, pokud by neexistoval plán na vybudování bezdrátové metropolitní sítě. Ta zajišťuje nejen přenos dat pro bezdrátový přenos dat z kamerových systémů, ale také pro přístup občanů k informacím z města. V plánu je i koordinace městské policie a dalších zaměstnanců města při jejich práci prostřednictvím PDA a Wi-Fi. Připojení k internetu však město neposkytuje.

Podle Jana Houdy ze společnosti Cisco je mnoho dalších cest, jak využít metropolitní bezdrátovou síť a plně tak využít náklady na její vybudování. Například v Paříži se zkouší bezdrátové on-line panely v MHD, které informují o aktuální situaci v příjezdech a odjezdech.