Internet, e-mail

Internet, e-mail | foto: Profimedia.cz

Pátek bez e-mailů a e-mailový bankrot jsou prý řešením pro příliš mnoho e-mailů

  • 6
Počet odeslaných e-mailů neustále roste. Jejich zpracování zabírá stále více času. Zajímavé návrhy na řešení tohoto problému přicházejí ze Spojených států.

Pátky bez e-mailů jako obranu proti soustavně přeplněným schránkám elektronické pošty začínají zavádět některé americké firmy a jejich zaměstnanci. Snaží se tím také vrátit komunikaci uvnitř pracovního týmu na osobní úroveň. Někteří bojovníci proti přemíře e-mailů jdou tak daleko, že vyhlašují e-mailový bankrot a celou elektronickou schránku vysypou do koše.

Mezi prvními vlaštovkami v osvobozování pátků od e-mailů je 150 inženýrů společnosti Intel. Elektronickou korespondenci nezakazují, ale vzájemně se podněcují k vyřizování věcí po telefonu nebo ještě lépe tváří v tvář.

Smyslem má být přímější a bezprostřednější komunikace a lepší výměna názorů a nápadů, uvedl ve firemním blogu vrchní inženýr Nathan Zeldes.

Podobně už o pátcích postupují například mobilní operátor U.S. Cellular nebo distribuční společnost PBD Worlwide Fulfillment Services.

Prominentní techničtí vizionáři, mezi nimi uznávaní bloggeři Jeff Nolan, Michael Arrington a Vanessa Foxová, se pustili do boje se stále rostoucím počtem e-mailů individuálně. Jejich řešením je e-mailový bankrot, kdy veřejně oznámí, že veškerou dosavadní poštu vymazali (nebo uložili do archivu, což má zpravidla stejný význam). A od teď začínají nanovo.

Počet e-mailů roste celosvětově rok od roku zhruba na dvojnásobek. Zatímco v roce 2000 jich elektronickým éterem prolétlo každý den 15,1 miliardy, letos to je podle výzkumného střediska IDC 97,3 miliardy. Dennodenně si kolem 40 miliard elektronických vzkazů posílají lidé navzájem, přes 17 miliard e-mailů se generuje automaticky a více než 40 miliard elektronických dopisů je takzvaný spam - nevyžádané, vesměs reklamní zásilky. Lidé pracující u počítačů často prý dostávají i 140 e-mailů denně.

Elektronická pošta může být užitečný komunikační nástroj, přiznává analytik IDC Mark Levitt. Ale kdo hodně e-mailů píše, také jich zpravidla hodně dostává. A to pak někdy může přerůst přes hlavu, varuje.

Takovou zkušenost má odborník na vývoj webových stránek ze San Diega Edward O'Connor, který kvůli 750 nevyřízeným důležitým e-mailům za uplynulé tři roky, z nichž většina si vyžadovala odpověď, vyhlásil nedávno e-mailový bankrot. "Neměl jsme čas ani na to, abych si řekl, kde začít," postěžoval si v deníku USA Today. "Byl jsem tím absolutně ochromený," dodal.

Odbornice na komunikaci Marsha Eganová ale tvrdí, že i lidé, kteří dostávají velké množství e-mailů, mohou udržet kontrolu nad svými schránkami. Radí například nepoužívat elektronické vzkazy k vyhýbání se nepříjemným povinnostem, nekontrolovat soustavně e-mailovou schránku a na důležité dopisy odpovídat okamžitě, zatímco ty ostatní mohou počkat.

Její postřehy potvrzují zkušenosti firem, které s pátky bez e-mailů už začaly. "Nemohl jsem uvěřit, že lidé, kteří sedí v jedné kanceláři, spolu nikdy nepromluvili," popsal motivy, proč pátky bez e-mailů před rokem a půl zavedl, ředitel společnosti PBD Scott Dockter. Za tu dobu prý počet elektronických vzkazů mezi jeho 400 zaměstnanci klesl o 75 procent.

K návratu plné pozornosti od své poštovní schránky k normální práci člověk podle Eganové potřebuje asi čtyři minuty. Samozřejmě čas zabere samotné čtení a vyřizování vzkazů. Šéf U.S. Cellular Jay Ellison odhaduje, že jeho 7000 zaměstnanců stráví denně hodinu a půl nad e-maily. Věří, že alespoň o pátcích osvobozených od elektronické pošty tak mají více času na to hlavní - na zákazníky.