Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Patička: Tento e-mail si vytiskněte, spalte a nechte si jej pro sebe

aktualizováno 
Jaký podpis připojujete ke svým e-mailům? Všudypřítomné a často bezduché patičky s ekologickými výzvami, politickými postoji či právnickou hatmatilkou každého jenom otravují. Paul Carr by všechny ty patičky zakázal.

Zbytečným tisknutím e-mailů plýtváte papírem | foto: Profimedia.cz

"Prosím, myslete na životní prostředí. Je opravdu nutné tento e-mail tisknout?" Určitě jste narazili na nějakou variaci této výzvy. Bývá připojena k e-mailům lidí a organizací, kteří (ať už doopravdy, nebo naoko) chtějí šetřit naše lesy. 

To nelze než pochválit. Zbytečné tisknutí e-mailů je zvláště v byrokraticky orientovaných organizacích silný nešvar. To ale neznamená, že by jej větička na konci dopisu vymýtila. Spolu s Paulem Carrem z TechCrunch.com se domníváme, že za určitých okolností může napáchat víc škody než užitku.

Svérázný Paul Carr, libující si v kontroverzní satiře, to řeší po svém. Ke svým e-mailům nyní připojuje provokativní patičku: "Kašlete na životní prostředí. Tenhle e-mail vytiskněte a pak ho spalte!"

Svého cíle - totiž upozornění na trapné patičky, a především na sebe - dosáhl. A nás inspiroval k zamyšlením nad tím, kdo připojuje k e-mailu jaký text a proč. Nepočítáme v to různé korporátní podpisy. I když některá označení pozic ("Vision Clearance Executive" - čistič oken) si co do vtipnosti a zbytečnosti s patičkami nijak nezadají.

1. Ekologické varování

  • Zachraňte strom. Pokud to není nezbytné, netiskněte tento e-mail
  • Please think of the environment before you print this message and any attachments.

Žádost o zvážení dopadu na životní prostředí patří k nejběžnějším řádkům zdobícím dopisy po celém světě.

Souhlasíme s ochranou životního prostředí, otázkou je, zda není tato věta nošením sov do lesa a dříví do Athén. Ti, co si větičky všimnou, s ní většinou sami souhlasí, a zbytečně si e-maily netisknou. Ti, co si e-maily tisknou, potřebují, obáváme se, nějakou významnější instruktáž, než jakou jim může poskytnout unifikovaná, neosobní formulka. Nehledě na to, že po letech už nenese ten moment překvapení, protože se z ní stává běžná záležitost.

Netiskněte tento e-mail - žádost a reklama zároveň

Netiskněte tento e-mail - žádost a reklama zároveň

Jsou případy, kdy podobná větička doopravdy prostředí škodí. Třeba když si někdo vytiskne jednostránkový mail a právě ona stromy šetřící patička si vyžádá další stránku. Nebo když se tiskárna kvůli barevnému textu či obrázku (ekologická výzva bývá obvykle v zeleném provedení) přepne do módu "kvalitního barevného tisku".

Pokud chcete něco pro ekologii udělat a pár stromů skutečně zachránit, naučte své okolí (i sebe) využívat oboustranný tisk, tisk dvou stránek na jeden list nebo nastavení nižší spotřeby toneru.

2. Souhlasíte s tím, že tento e-mail je naším majetkem

Stále populárnější jsou i nejrůznější varování o tom, že e-mailová komunikace je určena právě a pouze vám, a může obsahovat citlivé obchodní informace. Pokud vám byla poslána omylem, musíte na to odesílatele upozornit, jinak se vystavujete postihům.

"Tato patička není tak úplně zbytečná, jak by se mohlo zdát," říká právnička Dagmar Hartmanová. "Pokud by zpráva skutečně obsahovala nějaké obchodní tajemství, příjemce by těžko mohl tvrdit, že netušil, že jde o tajemství."

A pragmaticky vzato je pro firmu samozřejmě jednodušší "přilepit" podobnou klauzuli ke všem zprávám, než třídit, která zpráva obchodní tajemství obsahuje a která ne.

Výsledkem tedy mohou být vtipné kombinace (přeposílání hoaxu o Gatesovi rozdávajícím peníze doplněné o právnicky formulovaný odstavec o obchodním tajemství), nicméně na tento odstavec si asi musíme zvyknout. A občasné tautologické výroky typu "tato zpráva je zamýšlena pro zamýšlené příjemce" nebo "pokud je obsahem zprávy obchodní tajemství, může se jednat o zprávu obsahující obchodní tajemství" jsou úsměvné podobně, jako další části byrokracie, ve které žijeme. Firmy by měly věnovat trochu času, aby se ubezpečily, že ze sebe nedělají blázny častěji, než je nutné. 

3. E-mail prošel kontrolou, virová databáze číslo...

Také ubezpečení, že e-mail neobsahuje viry, není teoreticky zcela bezvýznamné. Zvláště v minulých letech se e-mailem šířila většina virů, a hláška o "zkontrolovaném e-mailu" dávala člověku klid. Jenže, pochopitelně, klid falešný. Proč by virus neuměl do spamového e-mailu přidat hlášku "Prověřeno systémem AWAG, nebyla nalezena žádná vir"?

4. Advokáti různých značek, systémů a světonázorů

Posláno z mobilního telefonu, takže neodpovídám za překlepy, chyby, nezdvořilost a diakritiku.

Těžko říci, kdo s tím začal. Poprvé jsme si vychloubačné větičky všimli, když nám přišel e-mail podepsaný "Sent from my iPhone". Od té doby se s podobnými brand advocacy patičkami setkáváme stále častěji. Tento e-mail jsem poslal z Androida. Sent from my Dell. Zpráva neobsahuje viry, protože používám Linux. Sent from my iPad, HTC smartphone, BlackBerry, Windows Phone...

Tyto podpisy vás mohou pozvednout na pomyslném geekovsky gadgetovém žebříčku, ale také mohou mnoho lidí rozčilovat. Nebo tak můžete nevědomky rozesílat zprávu: "Jsem příliš líný na to, abych přenastavil výchozí nastavení."

A nebo můžete, podobně jako Kevin Rose, používat "mobilní podpis" jako výmluvu, proč lidem posíláte krátké odpovědi na jejich rozvleklé dopisy.

5. Originální patičky, vtípky a parodie

A pak jsou tu samozřejmě ty zajímavé, neotřelé a úsměv budící větičky. Ty, které dělají z neosobních e-mailů... no, když nic jiného, tak alespoň vtipné neosobní e-maily. Může jít o parodie výše zmíněných. Inspirovat se také můžete na stránce věnované nejen e-mailovým podpisům. Obdivuhodné samozřejmě je, když vymyslíte nějaké vlastní. Ty, které zde uvedeme, se automaticky stávají mainstreamem, proto jimi budeme šetřit:

  • Zpráva je posílána na recyklovatelných elektronech. Prosím, pošlete mi odpověď s využitím těchto elektronů.
  • Obsah tohoto e-mailu je dílem dvanáctiletého hackera, který se naboural do mého účtu, a odmítám za něj nést jakoukoli zodpovědnost.
  • Pokud nejste zamýšleným adresátem této zprávy, styďte se, že jste ji dočetli až sem.
  • Tato zpráva vyjadřuje oficiální mínění hlasů v mé hlavě
  • Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny
  • +------------------------------------+
    | Když si vystřihneš tento kupon|
    | Můžeš si koupit nový monitor |
    +------------------------------------+

  • ‎(\__/) Pomoz králíčkovi získat
    (O.o ) vládu nad celým světem
    (> < ) a kopíruj ho do svých mailů

Na závěr naše oblíbená mailová patička: ""

A čím podepisujete své zprávy vy?

Disclaimer: Článek může obsahovat vtipy, které nejsou určeny vám. Pokud tomu tak je, smažte tento článek ze svého mozku a začněte si do supermarketu nosit svoji vlastní tašku.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Smajlíky mohou komunikaci zrychlit, ale také způsobit nedorozumění.
Internetový smajlík slaví 35 let. Podívejte se, které kandidáty porazil

Původně měl usměvavý smajlík :-) označovat každou zprávu, která není myšlena vážně, zatímco zamračeným emotikonem :-( měly být označeny ostatní zprávy....  celý článek

Logo Pirate Bay
Stahujete z Pirate Bay? Zpomalí vám počítač, protože tajně těží kryptoměnu

Návštěvníci stránek torrentové sítě The Pirate Bay hlásí, že stránka jejich procesor využívá k těžbě digitálních měn.  celý článek

Homepage bankovnictví Servis24.
Uživatelé Servis24 hlásí omezení dostupnosti, nebude to prý trvat dlouho

Elektronické bankovnictví České spořitelny se dnes potýká se zhoršenou dostupností služeb pro některé klienty.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.