Velaro CN | foto: Siemens, Technet.cz

Pět vlaků bude na olympiádě v Pekingu vozit cestující rychlostí 300 km/h

  • 20
V době konání olympijských her v srpnu letošního roku bude Peking a pobřežní Tianjin spojovat symbol vyspělé německé dopravy. Cestující budou vozit 200 metrů dlouhé vysokorychlostní expresy Velaro CN rychlostí až 300 km/h.

Osmivozové vysokorychlostní vlakové jednotky, vyrobené v Německu, se z přístavu Bremerhaven do Číny přepravují lodí. Loď s první dodávkou vysokorychlostní vlakové jednotky přistála v čínském přístavu Tjanjin koncem ledna letošního roku. Vlak uvede do provozu čínský partner společnosti Siemens ve městě Tangshan.

Velaro CN
Na cestě po moři se momentálně nachází druhý z celkem tří z Německa dodávaných vlaků. Do své cílové stanice by měl dorazit do konce března.

 Velaro CN
Nakládka 40 tun vážící a 25 metrů dlouhé skříně prvního vozu z celkem osmidílné vlakové jednotky CN na nákladní loď „Gjertrud Maersk“ trvala tři hodiny. Cesta z evropského Bremerhavenu do čínského přístavu Tianjin trvá šest týdnů.

Konstrukce Velara CN vychází z ICE 3

Na počátku stály vysokorychlostní vlakové jednotky ICE 3 Německých drah. Konstrukční a projektové práce na tomto projektu probíhaly v pobočkách společnosti Siemens v německém Erlangenu a Krefeldu-Uerdingenu.  Výroba prvních tří vlaků a důležitých komponent proběhne v Německu.

Na projektu i na technologické podpoře se podílí řada německých a evropských dodavatelů různých subsystémů a komponent vysokorychlostních jednotek, kteří rovněž s čínským partnerem spolupracují.

Dalších 57 jednotek vyrobí v Číně

Zároveň s dodávkami z Evropy se rozjíždí výroba 57 vlaků u čínského partnera, společnosti Tangshan Locomotive & Rolling Stock Works. První vlak vyrobený v Číně bude uvedený do provozu během měsíce dubna.

600 míst k sezení díky pěti sedadlům v řadě

U vlakové jednotky jsou jednotlivé části technického vybavení a pohonu distribuovány pod podlahu vlaku po celé jeho délce na rozdíl od tažených či hnaných vlaků (tzv. Push-Pull-koncept), u kterých se samostatné hnací vozidlo nachází pouze na začátku anebo na konci vlaku. Díky nové koncepci lze při stejné délce vlaku získat okolo 20 % více prostoru pro sedadla. V místě původních samostatných lokomotiv lze vytvořit další prostor pro cestující. U čínského Velara tak bylo možné navrhnout přes 600 míst k sezení. Široká vozová skříň umožňuje ve druhé třídě umístění pěti sedadel v řadě. Ve vlaku se dále nachází oddíl s bistrem, na který přímo navazuje první třída.

Přenos 8,8 MW výkonu motorů obstará 50% hnaných dvojkolí

Velaro CN 200 metrů dlouhé bude moci dosahovat cestovní rychlosti 300 km/h díky svému výkonu 8800 kW. Přenos hnací síly obstará 50 % hnaných dvojkolí. Vlak tak může zrychlovat lépe než vlaky tažené lokomotivou. Tento koncept pohonu umožňuje tomuto vozidlu jízdu i na strmých traťových úsecích s převýšením až 40 promile.

Elektrická brzda rekuperuje energii zpět do sítě, což vede k dodatečné úspoře elektrické energie a nákladů. Vlakový zabezpečovací systém je postaven na evropském systému ETCS a bude společností Siemens speciálně modifikován pro čínské tratě.