Diskuze
„Z toho bude havárie.“ Pilot varoval před chybou Boeingu čtvrt roku předem
Děkujeme za pochopení.
P75e81t67r 76Š57r56a81i83e82r
Boeing možná něco podcenil nebo naopak nedocenil. To se stát může, i když by nemělo. Letadlo je dnes hodně komplexní stroj. Ovšem, jak vidno, minimálně jedny opakované signály tu byly, ale asi (teprve se uvidí) buď se s nimi nenaložilo nijak, nebo "po etiopsku" ... Jinak už by
Ethiopian Airlines dávno řvaly, že Boeing x-krát urgovaly
J95a31n 51K65u40l79í91s62e22k
Boeing podělal dvě zásadní věci:
1. Že MCAS nainstaloval se zásadními chybami. To už bylo více než milionkrát řečeno v médiích
2. Že evidentně nijak nekontroluje, jak piloti trénují na simulátorech. Dovedu si představit, že by jejich simulátory měly firmě hlásit, jak a co který individuelní pilot trénuje.
J17a41n 32K66u53l21í44s20e13k
iDnes a i ostatní média systematicky vynechávají zásadní informaci, že porucha senzoru se projevuje alarmem "unreliable airspeed", na který etiopští piloti nereagovali, protože zpanikařili hned jak se letadlo odlepilo od ranveje.
Úloha pilotů nespočívá pouze v naprogramování letu do palubního počítače, vzletu do 300m a zapnutí autopilota, který řídí letadlo až do přistání. Piloti musí rovněž umět pilotovat zvláště v situacích, kdy se něco porouchá.
V případě poruchy senzoru úhlu náběhu se jednalo o triviální poruchu, na kterou měli piloti rutinně trénovat na simulátoru zvláště proto, že porucha byla známa z případu katastrofy Lion Air pět měsíců před tím.
To se piloti vůbec nezajímalil, proč fatálně havarovalo letadlo Lion Air? Evidentně nikoliv. Holt jiná kultura, že ano a to my musíme respektovat a tudíž o tom nebudeme mluvit, abychom je neurazili...
A24n66t74o87n96í23n 12H92o78l98í51k
Cetl jste ten clanek vubec ? Cely je o pilotovi, ktery se evidentne zajimal. Je taky vysvetleno, ze simulatory toto chovani nesimuluji bud vubec, nebo spatne.
M16i39c70h78a55l 97Š78t87a60j40n73r11t
Teď už je honba za ošetřením MCAS skoro zbytečná. Jistě potěší, že konečně budou mezi letovými daty ty správné informace, ale teď už to všichni piloti znají dokonale, ten problém je snadno ošetřitelný běžnou pilotáží, pokud ho někdo zná.
Otázka je, kolik takových překvapení v tom letadle ještě někde dřímá
F39i20l47i56p 19T38ř55e42b46a
Školení, neškolení, prachy neprachy, základní poučka z první hodiny zabezpečovací techniky pro střední průmyslové školy zní:
"Porucha nesmí mít za následek nebezpečný stav".
Z tohoto pohledu je primárním viníkem inženýr Boeingu, který navázal řízení letadla na jediné čidlo.
Standartní řešení (které se vyučuje cca v hodínách 3-5) je zdvojení čidla a bezpečné odstavení systému v případě neshodného signálu.
M53i67c27h18a17l 34S37e62d47m10í91k
Neexistuje jeden izolovaný zodpovědný člověk, vše se mnohokrát kontroluje. Primárními viníky jsou podle mne ti, kdo prosadili a povolili kategorizaci MCAS jako zařízení s možnými následky jeho poruchy menšími než katastrofickými. Jinak by byla nutná odolnost vůči jednoduché poruše, tedy braly by se v úvahu obě čidla a k haváriím by nedošlo.
Š20t21e11f11a60n 86F96r22i64č32a
Nechtěl bych být tím, kdo by měl podepsat, že to letadlo může do vzduchu. Tomu stroji nevěřím.
J51a82n 92K72u58d85e75r55a
Jestli těch tlačítek a hejblátek nemají už moc. Když jde to tuhého, tak nikdo neví co dělat a listovat ve stostránkovém manuálu taky úplně dobře nejde.
P82e50t52r 19Š63r61a71i52e70r
No statistiky vám zrovna za pravdu nedávají ...
K47a73r51e34l 23H39a80t90v27a19n45i
Pracoval jsem 30 let coby inzenyr u automobilek, predtim v rizeni letoveho provozu. Tech hlaseni o problemech co jsme posilali "nahoru" v obou oborech byly mraky - a vsechny, slovem VSECHNY, byly ignorovany, odesiletele napiminani, bagatelizovani, ba i posilani jinam. Problemy se resily az kdyz prorazily na verejnost.
K31a40r43e76l 23H12a83t34v44a57n47i
Kdyz clovek uvazuje hloubeji nabizi se otazka: proc ti lidicky "nahore" maji takovou nechut uvazovat na necim co jim prichazi "zezdola". Nemam tim na mysli jenom pisemne pripominky. Stejnou nechut maji naslouchat mluvenym projevum. V mych zkusenostech to bylo hlavne tim ze ti bezprostredni vedouci z valne casti nemeli kvalifikace podobne kvalifikacim tech lidi kteri byli pod nima, a tudiz nerozumeli o cem se mluvi. V americkych firmach je to dokonce v manualech: vedouci nemusi mit kvalifikace stejne jako lidi pod nim, protoze vedouci funkce je o jinem, je o organizovani prace a vecech s tim spojenych.
J61i17r63k59a 49S11v57e48j39k18o25v58s48k23ý
Největší mazec nastane v okamžiku, kdy se začne řešit Kdo za to může. Znám to dobře.
M37i53c21h81a40l 76C39h59a60l19u19p41a
To není nic výjimečného, že management neposlouchá lidi dokud se nestane průšvih, to se stalo i NASA.
K49a59r87e28l 35L89a35n88g26r
No však tam mají ten pravý co průšvihy páchal již u MD . Takže zatloukat umí dobře za ta léta.
L59u78k41á89š 69N70o16v86o16t80n94ý
Richard Feynman - Dodatek F (ke zprávě ohledně vyšetřování nehody Space Shuttle)
"For a successful technology, reality must take precedence over public relations, for nature cannot be fooled."
https://science.ksc.nasa.gov/shuttle/missions/51-l/docs/rogers-commission/Appendix-F.txt
Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu
Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...
Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti
Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B
Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...
Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím
Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví
Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...
Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek
Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...
POZOR VLAK: Slavíme půl století pražského metra, vznikla k tomu unikátní hra
Pro Československo, a především pro Prahu, to byl slavný den, devátého května 1974 byl slavnostně...
Jiří Horák obnovil ČSSD a dovedl ji do parlamentu. Se Zemanem si nerozuměl
Před 100 lety se narodil Jiří Horák, který po sametové revoluci pomáhal znovuobnovit sociální...
Dnes už se bez nich válčit nedá. Raketový vzestup bojových dronů
Bezpilotní letadla (drony) jsou v posledních dvou dekádách na raketovém vzestupu. Přispěla k tomu...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!