Vesmírem putuje planetka pojmenovaná po postavě ze hry Václava Havla

12:04aktualizováno  12:04
V divadelní hře Audience od Václava Havla vystupuje postava Ferdinand Vaněk. Jeho jméno nyní nese planetka, kterou chtěli astronomové z observatoře Kleť původně pojmenovat po autorovi hry.

Dráha asteroidu (204370) Ferdinandvaněk ve sluneční soustavě | foto: Observatoř Kleť

Vesmírem putuje planetka se jménem Ferdinandvaněk, kterou objevil tým z hvězdárny na Kleti u Českých Budějovic. Plánované pojmenování Václav Havel neschválila Mezinárodní astronomická unie (IAU), která nepovoluje pojmenovat planetky po politicích dříve než 100 let po jejich smrti.

Tým z observatoře proto planetku nazval podle nejpopulárnější postavy z Havlovy známé hry Audience.

"Pro planetky z Kleti se snažíme vybírat jména česká, zároveň však taková, jaká osloví naše kolegy i další lidi v zahraničí. Dalo by se říci, že jako čeští astronomové máme velkou výhodu, že náš světově uznávaný prezident Havel byl zároveň proslulým dramatikem," řekla ředitelka hvězdárny Jana Tichá.

Astronomové z Kleti objevili asteroid v říjnu 2004. IAU pojmenování schválila 6. dubna 2012. Planetka je prý asi milionkrát slabší než hvězdy viditelné pouhým okem. Nyní Ferdinandvaněk putuje souhvězdím Berana, dodala Tichá. Sledovat jeho dráhu můžete na této stránce.

Připomněla, že objevitelé planetky se při pojmenování nechali inspirovat vzpomínkami na minulost. "Za bývalého režimu se v tehdejším Rudém právu ve společenských rubrikách objevovala zpráva, že přátelé gratulují k narozeninám Ferdinandu Vaňkovi, a mysleli tím samozřejmě Václava Havla," řekla Tichá.

Hvězdárna Kleť se nachází jižně pod vrcholem Kleti, nejvyšší hory Blanského lesa, která je zhruba 30 kilometrů jihozápadně od Českých Budějovic. Tamní astronomové například loni v létě pojmenovali jimi objevenou planetku po astronautovi s českými kořeny Andrewovi Feustelovi.

Velení na pozorovatelně, střelnice Kapustin Jar