Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Tanky z plastových kompozitů: budoucnost, či slepá ulička?

aktualizováno 
V 90. letech minulého století nastal masivní rozvoj moderních plastů a kompozitních materiálů na bázi skelných vláken. A tak se začalo testovat využití těchto technologií také ve vojenském průmyslu.

ACAVP (Advanced Composite Armoured Vehicle Platform) | foto: Paul, Landship Photography / CC BY-NC-ND 2.0

Projekt ACAVP

Cílem britského projektu ACAVP (Advanced Composite Armoured Vehicle Platform) bylo využít při konstrukci obrněného vozidla plastové kompozity se skelnými vlákny a prokázat, že poskytují dostatečnou balistickou ochranu jako ocel a hliník.

Kromě nízké hmotnosti se počítalo s výrazně lepší protikorozní ochranou a nízkou tepelnou a akustickou stopou vozidla.

Vývoj byl zahájen v roce 1993. Výsledkem byl technologický demonstrátor obrněného vozidla, jehož trup byl vyroben ze speciálního plastového kompozitu. Motor, převodovka a pohyblivá část podvozku byly převzaty z vozidla Warrior, bojová věž z vozidla Fox.

V přední části vozidla se nacházela dvojčlenná osádka, ve střední části bojová věž, pohonná jednotka byla uložena v zadní části.

Fotogalerie

Ač při testech došlo k některým poruchám mechanických součástek, vozidlo překonalo veškerá očekávání. Vozidlo vážící 24 tuny mělo ze všech směrů odolnost před průbojnou municí ráže 14,5 mm, čelně dokonce proti ráži 30 mm.

Samotná korba vozidla ACAVP vážila kolem šesti tun. Zbytek hmotnosti připadal na pohonnou soustavu a další části vozidla.

Projekt byl zdárně ukončen v roce 2001, splnil očekávání a prokázal, že je možno snížit hmotnost bojových vozidel až o 30 %. Ve své době se jednalo o nejpokročilejší technologii, pokud jde o použití moderních lehkých materiálu pro pozemní bojová vozidla.

Vývoj měl pokračovat v projektu TRACER, ale brzy byl upřednostněn konvenčnější program FRES, který vyústil v program AJAX. Paradoxní je, že ač Británie realizovala program ACAVP, poznatky nebyly u projektu AJAX využity.

Hlavním problémem byla nejistá dlouhodobá degradace „plastových“ dílů, zvláště v podmínkách vystavení povětrnostním vlivům (slunce, mráz, voda). Otázkou tak byla balistická stálost materiálu v čase.

Nikdo zkrátka nechtěl převzít odpovědnost za to, jak by se díly vyrobené z těchto materiálů chovaly po několika letech/desítkách let užívání. Prototyp vozidla ACAVP se momentálně nachází v muzeu a pravidelně se účastní různých výstav a ukázek.

Program FCS

V roce 1996 vydali vrcholní představitelé americké armády dokument Army Vision 2010, v němž byly nastíněny plány na vývoj armády po roce 2010. Z tohoto dokumentu pochází známý program FCS (Future Combat System).

Cílem programu FCS bylo vytvořit tzv. Objective Force (OF), tedy koncept jednotky na jednotné platformě, s doposud nevídanou mobilitou a palebnou silou. Brigáda OF měla být nasaditelná za méně než čtyři dny, divize za pět dní a skupina pěti divizí za necelý měsíc.

Pro přepravu těchto jednotek mělo být možno využít transportní letouny C-130 Hercules. Hmotnostní limit vozidel kvůli vzdušné přepravě proto činil pouze 19 tun.

Při konstrukci vozidel FCS se počítalo s lehčími kovy jako je hliník a titan, keramickými materiály, kompozity se speciální gumovou vrstvou, skelnými vlákny nebo vysokopevnostními plasty. Technologické postupy při výrobě „plastových“ vozidel si americká armáda osvojovala v rámci podprogramu CAV (Composite Armored Vehicle).

Tanky Abrams mělo nahradit nové vozidlo schopné přímé i nepřímé palby MCS (Mounted Combat System). Hlavním požadavkem na MCS byla hmotnost kolem 20 tun. Takto nízká hmotnost a použité materiály měly výrazně zlepšit strategickou přepravitelnost, snížit spotřebu paliva a zjednodušit údržbu.

MCS měl šestizónovou ochranu:

  • Avoid Encourter – vyhnout se nečekanému kontaktu s nepřítelem díky sdílení informací s jinými vozidly, letouny a dalšími prvky na bojišti.
  • Avoid Detection – vyhnout se odhalení. Maskovat MCS opticky, radarově, v infra oblasti a potlačit hlučnost.
  • Avoid Acquisition – vyhnout se zaměření. Použití kouřové clony a jiných prostředků, aby nebylo možno udržet vozidlo v záměrné.
  • Avoid Hit – vyhnout se zasažení. Využití aktivní ochrany.
  • Avoid Penetration – vyhnout se proražení pancíře. Použití kompozitního nebo v budoucnu i „elektrického“ pancíře.
  • Avoid Kill – vyhnout se zabití osádky. Osádka měla mít šanci přežít i penetraci pancíře.

V roce 2009 byl ale celý program FCS kvůli raketově rostoucím nákladům zastaven. Z původního FCS zůstal jen projekt pod označením GCV (Ground Combat Vehicle) nahrazující vozidla M2 Bradley a M113, ale i ten byl nakonec zastaven.

Projekt lehkého tanku Griffin

Nejnověji byla lehká kompozitní konstrukce použita u technologického demonstrátoru výsadkového tanku Griffin od společnosti General Dynamics. Firma recyklovala mnoho komponentů z různých projektů, především FCS a nejnovějších verzí tanků Abrams.

Projekt Griffin cílí na výsadkové jednotky americké armády. Požadavkům na vzdušnou přepravu odpovídá i hmotnost, která je velice nízká, bojová do 30 tun. Griffin tedy může být ve dvojicích přepravován transportním letounem C-17.

Výzbroj byla použita v podobě ručně nabíjeného, lehkého kanonu XM360 ráže 120 mm. Jak konstruktéři docílili takto nízké hmotnosti, při zachování balistické odolnosti? Firma jednoduše použila výsledky programu FCS, konkrétně vozidla MCS. Griffin od MCS získal minimálně některé díly, ale je klidně možné, že se jedná o upravený původní podvozek MCS.

Článek vznikl pro web Armádní noviny a byl redakčně upraven. Původní text najdete zde.

Autor:



Nejčtenější

„Neříkej, že už to děláme!“ Tahák šéfa Facebooku ukazuje, čeho se bál

Mark Zuckerberg vypovídá před americkým Kongresem. Jeho poznámky unikly na...

Mark Zuckerberg, zakladatel a šéf sociální sítě Facebook, vypovídal dlouhé hodiny před americkými kongresmany v...

Pilotovi se nechtělo střílet, ale musel. Sestřelení letu KAL 902

Letoun Korejských aerolinií po nouzovém přistání na zamrzlém jezeře.

Před 40 lety sovětská protivzdušná obrana sestřelila dopravní letadlo korejských aerolinek, které se dostalo na území...



Voda na Marsu je. Chová se však zvláštně a může i levitovat

Na povrchu Marsu můžeme spatřit nejenom doklady o proudění kapalné vody v...

Dva experimenty ukázaly, že na povrchu Marsu se voda chová výrazně jinak, než jsme zvyklí. Například místní „bahno“...

Youtuber zaplakal. V přímém přenosu mu hackeři ukradli 40 milionů

Ian Balina zřejmě během hacku přišel o více než dva miliony dolarů v...

Přijít o miliony dolarů je ve světě kryptoměn až neuvěřitelně snadné. Přesvědčil se o tom i Ian Balina, americký...

Konec DVB-T vysílání nezruší povinnost platit koncesionářské poplatky

Konec DVB-T vysílání na povinnosti platit koncesionářské poplatky nic nemění.

S přechodem na nový vysílací standard DVB-T2 přijdou někteří diváci o televizní příjem. Změní se něco z hlediska zákona...

Další z rubriky

Přiletěl, nebo nepřiletěl? Do Prahy měly dorazit dva stroje V-22 Osprey

Speciální konvertoplán CV-22 Osprey amerického námořnictva přistává na plaubě...

V pondělí ve 12:41 podle nepotvrzených informací měly v Praze přistát letouny Bell Boeing V-22 Osprey. Akce probíhala...

Závody ve zbrojení: americko-čínský souboj ve vývoji umělé inteligence

V roce 2025 bude operace čet podporovat plejáda robotických prostředků.

USA několik desetiletí překonávaly protivníky v oblasti výzkumu a vývoje téměř všech vojenských technologií. V...

Přesun mechanizovaného praporu AČR k hranicím Ruska by nebyl jednoduchý

Pandury II Armády ČR při přesunu / ilustrace

Přesun je nedílnou součástí vojenského umění. Schopnost pohybu vojsk měla nejednou významný podíl na výsledku bitev. V...

Najdete na iDNES.cz