Vědecký bulvár: Pavouci by nás do roka mohli sníst všechny

13:42aktualizováno  13:42
Některé propočty jsou užitečné, jiné zajímavé, jiné doslova děsivé. Do té poslední kategorie patří vědecká studie, která mimo jiné spočítala, kolik je na světě pavouků, kolik masa snědí a jak to souvisí s počtem lidí na zemi.

Prostřední pár jednoduchých očí tohoto pavouka z čeledi skákavkovití (druh Clynotis severus) je velmi citlivý. Pavouk má ještě několik dalších párů „vedlejších očí“ na stranách a na vrcholu hlavy. | foto: JJ Harrison CC-BY-SACreative Commons

Sedm a půl miliardy lidí dnes žijících na planetě mají podle odhadů hmotnost kolem 335 milionů tun (vycházíme z této práce, která pro 6,5 miliardy lidí v roce 2005 uvádí hmotnost 287 mil. tun a příliš nezohledňujeme, že od té doby přibylo lidí s nadváhou a ubylo podvyživených). Redakční povinnost nám ukládá, abychom hned uvedli, že to odpovídá zhruba 286 milionů nenaložených fábií, ale o to v tomto článku výjimečně nejde. My bychom rádi upozornili na jinou zcela nepraktickou zajímavost: totiž, že celé lidstvo by všem pavoukům světa zřejmě nestačilo ani na rok běžného stravování.

Pavouci s globální biomasou 25 milionů tun každým rokem pozřou 400 až 800 milionů tun masa

Vyplývá to alespoň z odhadů biologů Martina Nyffelera a Klause Birkhofera publikovaných v časopise Science of Nature (název zní podezřele, ale je to dědický časopis slavného Naturwissenschaften, který na konci roku 2014 - podle nás jedině ku škodě věci - přišel o svůj tradiční německý titul). Dvojice biologů v článku odhaduje, že pavouci s globální biomasou zhruba 25 milionů tun každým rokem pozřou zhruba 400 až 800 milionů tun potravy, samozřejmě masité.

Abychom to znovu převedli na představitelnější jednotky: je to jako kdyby zhruba 480 Titaniků ročně pozřelo 39 600 až 79 200 Eiffelovek.

Z toho vyplývá nejen, že pavouci by nás za rok mohli sníst všechny a ještě by zřejmě měli trochu hlad, ale i to, že za den tito tvorové spořádají v průměru potravu o hmotnosti zhruba deseti procent své hmotnosti tělesné. Zhruba 90 procent stravy přitom tvoří hmyz a chvostoskoci (což je řád, který k překvapení vašeho autora nepatří do třídy hmyz (Insecta), ale do třídy skrytočelistných (Entognatha)). Zdaleka největší díl (cca 95 %) chycené potravy připadá na pavouky, kteří žijí v lesích a travnatých plochách.

Uniklý obrázek chytrého reproduktoru Google Home Mini.
Takto bude vypadat menší a levnější chytrý reproduktor Google Home