Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Podívejte se, jak se řídí nejrychlejší lokomotiva světa na českých kolejích

aktualizováno 
Lokomotiva má zrychlení jako sportovní vůz. Také měla v "závodě" s pendolinem navrch. Seznamte se s kabinou a osádkou stroje jedoucího rychlostí 160 kilometrů v hodině.

Muž a jeho stroj | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Nádraží Holešovice krátce po jedné hodině odpoledne. U nástupiště vyčkává červená kráska. Žádná tuctovka - je to nejrychlejší sériová lokomotiva světa, Siemens Eurosprinter ES64U4-C. Pronajímají si ji České dráhy od Rakouských spolkových drah. Říká se jí jednoduše Taurus, podle vzhledu kabiny.

Siemens ES64U4 C

Za půl hodiny se taurus vydá na svou pouť až do Vídně. Povede expres Vindobona, který v minulosti proslavily jedinečné motorové jednotky.

Siemens ES64U4 C

V kabině nás čeká dvojice: strojvedoucí Jiří Valín a kontrolor vozby Miroslav Foukal. Proč jsou v kabině výjimečně přítomni dva lidé? Zatímco jeden řídí, druhý se věnuje nám. Kontrolor vozby si přeje zůstat v anonymitě, na fotografiích ani na videu ho proto neuvidíte.

Nejrychlejší sériová lokomotiva světa Siemens ES64U4

Prohlížím si už při čtvrté příležitosti pracoviště strojvedoucích - je ještě v tradičním uspořádání, se dvěma křesly vedle sebe.

Siemens ES64U4 C

Vyjíždíme na posun. Během něj se v čele expresu Vindobona vystřídá bastard s taurusem. Řídíme se návěstidly pro posun a pokyny dispečera, které dostáváme vysílačkou.

Siemens ES64U4 C

Z reproduktorů za fírou se ozývají různé hlasy. Ostrý hlas patří dispečerovi. Jemným ženským hlasem (nastavit se dá čeština, polština, slovenština, maďarština či němčina) komunikuje samotná lokomotiva se strojvedoucím. Celek dotvářejí ještě jističe důležitých systémů, lékárnička a schránka na potraviny, která buď svůj obsah chladí, nebo ohřívá.

Siemens ES64U4 C

Projíždíme nad Argentinskou ulicí a zastavujeme zhruba uprostřed železničního mostu nad Vltavou. Na této fotografii je už strojvedoucí Jiří Valín na stanovišti číslo jedna při čekání na povel volno. Předtím ale musel řešit smršť úkolů.

Siemens ES64U4 C

Siemens ES64U4 C

Co se dělo? Běžná rutina. Zastavit, zabezpečit, vyskočit z kabiny, kontrola pískovačů. Návrat. Strojovna. Kontrola klíčových zařízení. A taky přejít z dvojky na jedničku.

Siemens ES64U4 C

Následuje přepnutí řízení na stanoviště číslo jedna. Čekáme. Nejprve nás mine bastard, který byl v čele Vindobony z Děčína až do Holešovic. Na návěstidle pro posun dostáváme povel volno. Rozjíždíme se.

Siemens ES64U4 C

Přijíždíme k vozům expresu. Na místě jsou posunovači.

Siemens ES64U4 C

Jiří Valín s lehkostí dokončuje posun. Doslova tančí s 87tunovým kolosem milimetrový balet. Svou práci nyní provedou posunovači.

Siemens ES64U4 C

Následují další povinnosti. Jiří Valín je vykonává zcela automaticky. Přicházejí další testy, tentokrát pro celou soupravu. A opět změna stanoviště strojvedoucího.

Siemens ES64U4 C

Následuje převzetí řízení na dvojce. Krmení počítače lokomotivy informacemi o soupravě, např. naše hmotnost je 535 tun a máme připojeno deset vozů. Taky se musí vyplnit papíry.

Jak vypadá jízda

Siemens ES64U4 C

Lokomotiva Siemens ES64U4 C má sklopná zrcátka, která se automaticky zavírají při překročení rychlosti 35 km/h. Jiří Valín čeká před odjezdem na povel výpravčího.

Siemens ES64U4 C

Vyjíždíme z Holešovic. Lokomotiva použije téměř maximální tažnou sílu. Vozy za sebou táhne silou 295 kN z maximálních 300 kN. V našem případě je zrychlení omezeno maximální tažnou silou (v případě malého počtu vozů je omezeno pohodlím cestujících. Samotná lokomotiva bez vozů zrychluje jako sportovní vůz, stojící lidi v kabině setrvačná síla "přilepí" k zadní stěně). Projíždíme most nad Vltavou, vjíždíme do tunelu a za chvíli jsme na Balabence, odkud je fotografie. Za tímto tunelovým mostem je pendolino.

Siemens ES64U4 C

V krátkém úseku soupeříme s pendolinem. Nebýt dispečerů, kteří nás záměrně zpomalí, jsme na přímých úsecích schopni rovnocenně držet krok. Díky nucenému naklápění skříně je pendolino rychlejší (v ČR) jen při jízdě v obloucích. Oba vlaky mají v Česku zákonem danou maximálku - 160 km/h. V zahraničí by závod vyhrálo pendolino, taurus by byl omezen maximální rychlostí tažených vozů.

Siemens ES64U4 C

Moderní technika přenáší bezdrátově do lokomotivy také příští signál návěstidla: musíme zpomalit, pendolino má přednost.

Jak se řídí nejrychlejší sériová lokomotiva na českých kolejích

Jak jsme pro vás natáčeli

Siemens ES64U4 C

Zatímco mašinfíra vede vlak, kameraman pořizuje ilustrační záběry. Udržet rovnováhu mnohdy není jednoduché.

Siemens ES64U4 C

Během rozhovoru sedí Jiří Valín na druhém sedadle. Lokomotivu mezitím vede kontrolor vozby M. Foukal, který převzal řízení. Vlak tedy není bezprizorní, neřítí se neřízeně, ale je pod kontrolou toho nejpovolanějšího, instruktora strojvedoucích na tento typ lokomotiv.

Siemens ES64U4 C

Kameraman zaznamenává odjez z Kolína

Drobečky pro labužníky

Siemens ES64U4 C

Sesterská Vindobona, která jede v opačném směru, z Vídně přes Prahu do Drážďan.

Siemens ES64U4 C

Výhled mašinfíry na koleje v okolí Kolína

Siemens ES64U4 C

Díky drážnímu zákonu pádí Siemens ES64U4 C maximálně stošedesátkou. Vozy za ním mají maximální rychlost 200km/h. Tu využijí mimo území ČR.

Technické informace
Uspořádání dvojkolí Bo´Bo´
Rozsah provozních teplot -25 °C až +40 °C (při teplotě vyšší než 35 °C může dojít ke snížení výkonu)
Maximální nadmořská výška 1 400 m
Trvalý výkon (max.) 6 000–6 400 kW (trakční výkon a rekuperační brzda) na střídavé trakci při 25 kV a 15 kV, 6 000 kW (trakční výkon a rekuperační brzda) na stejnosměrné trakci při 3kV,
3 000–4 200 kW (trakční výkon a rekuperační brzda) na stejnosměrné trakci při 1,5 kV

Maximální krátkodobý výkon

7 000 kW

Maximální rychlost

200–230 km/h
Provozní hmotnost 87 tun ± 2,5 %
Maximální tažná síla 300 kN při µ = 0,36 a hmotnosti lokomotivy 87 tun
Trvalá tažná síla 250 kN
Brzdná síla elektrodynamické brzdy 150–240 kN
Rozchod 1 435 mm
Délka přes nárazníky 19 580 mm
Maximální šířka 3 019 mm
Vzdálenost otočných čepů 9 900 mm
Rozvor podvozku 3 000 mm
Průměr kol (nová/opotřebovaná) 1 150 mm /1 070 mm
Provoz na napěťových soustavách AC 25 kV50 Hz
AC 15 kV16,7 Hz
DC 3 kV
DC 1,5 kV

Vybavení pro Českou republiku
Napájecí systém AC 25 kV 50 Hz, DC 3 kV
Sběrač dva AC sběrače se šířkou smýkadla 1 950 mm a kontrolou opotřebování sběrací lišty
dva DC sběrače se šířkou smýkadla 1 950 mm a po čtyřech metalizovaných uhlíkových sběracích lištách
Systém vlakového zabezpečovače MIREL
Kmitočet radiostanice analogový: 450/460 Mhz, 160 MHz
Jazyk obrazového a hlasového výstupu čeština





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Před 100 lety propukly v Houstonu rozsáhlé rasové nepokoje
Před 100 lety propukly v Houstonu rozsáhlé rasové nepokoje

VIDEO 23. srpna uplynulo přesně 100 let ode dne, kdy se v texaském Houstonu odehrál incident mezi policisty bílé barvy pleti a místní černoškou. Ten vyvolal...  celý článek

US Open se hrálo i za války. Bojovala také legenda Malloryová
Tenisové US Open se hrálo i za války. Bojovala také legenda Malloryová

VIDEO Během 1. světové války se většina velkých sportovních akcí nekonala. Nehrál se ani tenisový Wimbledon, Australian Open nebo French Open. Jediným tenisovým...  celý článek

Legendární Tilden tajil homosexualitu, šel kvůli ní i do vězení
Legendární Tilden tajil homosexualitu, šel kvůli ní i do vězení

VIDEO Legendární Bill Tilden se na srpnovém US Open před 100 lety prosadil jen ve smíšené čtyřhře, kde prohrál až ve finále. Ve dvouhře vypadl už ve třetím kole. Už...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.