Pražská doprava má jeden fenomén. Pokud vše v ulicích stojí, metro určitě jede. Že tomu tak nemusí být, jsme se přesvědčili počátkem září (podrobnosti si přečtěte zde). Po 33 letech spolehlivého provozu, s výjimkou způsobenou povodní v roce 2002, přišel v sobotu 1. září 2007 šok. Všechny tři linky stály. (o příčině kolapsu metra čtěte zde)
Při cestě metrem netušíte, že jeho provoz se řídí z Centrálního dispečinku, který je nedaleko stanice I.P.Pavlova. Dispečeři mě přivítali slovy, že kdybych chtěl napsat podobný článek za bývalého režimu, máme všichni na krku kriminál už jenom za nápad.
Nad samotným selháním systému řízení metra kroutí všichni přítomní nevěřícně hlavou. "Řízení provozu všech tří linek metra je zálohováno po několika nezávislých liniích," řekl Technetu Josef Jeníček, vedoucí odboru Řízení provozu a dodal: " V sálu vlakového dispečinku jsou instalovány bezvýpadkové zásuvky. Jejich spolehlivost pravidelně testujeme v noci, kdy v tunelech nejsou vlaky s cestujícími. Prostě odpojíme napájení sekce, ve které je dispečink, od přívodu elektrické energie. Na výpadek napájení nečekáme, pravidelně ho simulujeme. Řízení provozu podle grafikonu vlakové dopravy, vše do soboty 1. září vždy spolehlivě fungovalo".
A kdyby třeba na dispečinku vypukl požár? " V tom případě je nedaleko, na bezpečném místě, plnohodnotné dispečerské náhradní pracoviště," odpovídá Jeníček. Nyní už víme, že s typicky českou ironií se dá popsat kolaps řízení metra slovy docenta Chocholouška, že tento typ nehod se stává jednou za 33 let.
Jak se řídí každodenní provoz metra
Dispečeři všech tří tras metra sedí v sále vlakového dispečinku u tří stolů tvaru písmene U. Pořadí pracovišť je dáno posloupností, v jaké byly linky uváděny do provozu. Úplně vpravo u okna je pracoviště dispečera trasy C, vedle je trasa A, úplně vlevo je dispečer béčka. Na fotografii vlevo vidíte celkový pohled na sál, na pravém záběru je dispečerské pracoviště céčka.
Hlavní prací dispečera je řešení mimořádností v provozu. Nejčastěji se vyskytují poruchy dveří souprav, při které musí cestující vystoupit ve stanici a pokračovat dalším spojem. Úkolem dispečera je odstavení soupravy z provozu tam, kde nebude dalším vlakům překážet. Proto je dominantním prvkem pracoviště (vlevo pro trasu C) model kolejové soustavy dané trasy, který zobrazuje polohu záložní soupravy. K jejímu zařazení do provozu za odstavenou jednotku je v čase špičky zapotřebí mozek šachového velmistra. Na pravém záběru vidíte dispečera céčka při komunikaci se strojvedoucím.
Grafikon jednotlivých souprav metra se řídí průběhem celodenní přepravní poptávky. Ranní přepravní špička je na všech trasách pro dispečera nejnáročnější. Na nejzatíženější trase C v době sedla ho vidíte vlevo, pro špičku je vpravo. Ve špičce přibližně platí, že v každé stanici stojí vlak.
Přibližně také platí, že se všechny soupravy ve stejný čas rozjedou. Problém trasy cé je v různých vzdálenostech stanic, mezi Muzeem a Hlavním nádražím je 426 metrů, mezi Kobylisy a Nádražím Holešovice je 2749 metrů. Většinu trasy mezi posledně zmíněnými stanicemi tvoří dvojkolejný tunel, takže můžete sledovat v tunelu vlak, který míjíte. V Kobylisích se současně s vámi rozjíždí souprava na Ládví, v tunelu potkáte druhou a ve stanici Nádraží Holešovice zastavujete současně s protijedoucí. Při průjezdu tímto úsekem si uvědomíte náročnost řízení.
O profesionalitě práce dispečerů a techniky v jejich rukou svědčí to, že v některých okamžicích jsou intervaly mezi dvěma následujícími vlaky v případě nutnosti i 90 vteřin. Pokud máte zlozvyk přidržet dobíhajícímu kamarádovi dveře, v době špičky zpozdíte provoz celé trasy. Vlaky za vámi musí zastavovat v tunelu.
Specialitou trasy A je stanice Depo Hostivař, kde se mísí provoz depa a stanice. Fotografie kolejiště (schema a reálný stav) vidíte vpravo. Nyní již lze využívat zkušební trať v depu. Zhruba stejná vzdálenost mezi stanicemi a relativně malé zatížení ji činí oblíbenou mezi dispečery. Mezi další zajímavosti trasy patří množství obratových kolejí mezi Náměstím Míru a Skalkou (fotografie vlevo dole).
Provoz na lince B má také své zvláštnosti. Je jím pásmový provoz mezi stanicemi Českomoravská - Smíchovské nádraží během dne a v ranní špičce Českomoravská - Nové Butovice. Pokud nastoupíte v centru Prahy a chcete jet na konečnou ve Zličíně nebo Černém Mostě, zjistíte, že tam jede jen každá druhá souprava. Hlavní zátěž trasy je totiž v místech pásmového provozu. Jedině dispečer béčka má k dispozici telefon s dotykovým displejem. Jeho jednoduchá obsluha mu zkracuje časy při řešení různých dopravních situací.
Všechna pracoviště obsahují ovládaní kamer (vlevo) ve stanicích a komunikační zařízení (vpravo).
Odkud vyjíždějí vozy metra při začátku provozu
Provoz metra s cestujícími je garantován mezi pátou ranní až půlnocí. Ve skutečnosti první metro vyjíždí z konečné o tři čtvrtě na pět. V čase mezi půlnocí a čtvrtou ranní se v době noční přepravní výluky provádí údržba tunelů a trati. V tomto čase se například mění koleje. Aby to vůbec bylo možné stihnout, některé soupravy metra zůstávají na trati.
V grafikonu vlakové dopravy (GVD), který vidíte na levé fotografii, je plán provozu s cestujícími. To vše pro pondělí až čtvrtek, zvlášť je pátek a poté následuje grafikon soboty a neděle. Zvláštní místo má v GVD Štědrý večer a Silvestr.
V grafikonu je rozpis oběhu souprav metra pro každou soupravu tak, aby na ní mohly v depu probíhat plánované práce po určitém kilometrickém proběhu. Zde je stanoveno, kde bude přes noc každá souprava. Některé zůstávají v depu (každá trasa má své), jiné na manipulačních nebo obratových kolejích na trase. Na fotografii vpravo vidíte soupravu odstavenou ve stanici Dejvická, která vyjede na trať ráno po zahájení provozu. Souprava s rozsvícenými koncovými světly provádí obrat.
Ve stanici Dejvická vidíte na obou fotografiích vlevo odstavnou kolej pro deponování vozů v noci.
Kde jsou v noci deponovány soupravy
Na trase C jsou přes noc deponovány ve stanici Ládví dvě soupravy, na Nádraží Holešovice taktéž dvě, na odstavné koleji ve stanici Pražského povstání nocuje jedna a na konečné ve stanici Háje jich najdete šest.
Na trase B najdete v noci ve stanici Černý Most osm souprav, v Českomoravské jednu, na Smíchově a v Nových Butovicích po dvou, na Zličíně nocuje souprava jedna.
Na trase A nocují soupravy pouze ve stanici Dejvická, kde jich najdete šest.