Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Podívejte se, jak se vyrábějí trolejbusy, které nepotřebují trolej

aktualizováno 
Sen konstruktérů o výrobě trolejbusu, který nepotřebuje elektrickou trakci, je skutečností. Byli jsme se podívat, jak se tyto ekologické, moderní a nízkopodlažní trolejbusy vyrábějí.

Trolejbusy z Česka nepotřebují troleje - Opava - stažené sběrače před jízdou na dieslovou trakci | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Opava, perla Slezska, provozuje trolejbusy, které nepotřebují nutně troleje. Místní totiž nelibě nesli, že některé linky autobusů jezdily převážně pod trolejemi a jen některé úseky jejich trasy byly bez trolejí.

Proto Městský dopravní podnik Opava přišel v roce 2005 s myšlenkou nasazení specifických nízkopodlažních vozidel, která zvládnou obojí, a omezí tak emise na území dopravou sužovaného města. Zároveň se použitým řešením, zakoupením trolejbusů s nezávislým pohonem, podařilo vyřešit problém náhradní dopravy v době výluk z důvodů oprav trolejí. Kde jsou ty časy, kdy i v Praze jezdily trolejbusy...

Trolejbusy z Česka nepotřebují troleje

Tyto vozy jezdí v
Opavě od konce roku 2006, jmenují se Trollina. Konkrétně se jedná o typ Solaris Trollino 12AC III.G a vyrábí je Dopravní podnik Ostrava, a. s. ve spolupráci s polským výrobcem autobusů Solaris Bus & Coach a českými firmami Cegelec (dodavatel trakční výzbroje) a Pragoimex (dodavatel trakčních motorů).

V odborném žargonu se vozidla nazývají duobusy. Na fotografii má trolejbus stažené sběrače a dále v jízdě pokračuje na dieselagregát. Po městě jezdí osm trolejbusů s pomocným dieselagregátem. Dvě třetiny jízdy absolvují v elektrické trakci, jednu třetinu v dieselové.

Trolejbusy z Česka nepotřebují troleje

Když se v Opavě zeptáte, kde jezdí ty nové trolejbusy, které nepotřebují vždy trolej, místní odpoví, že tou ulicí jezdí autobusy. Opaváci příliš nerozlišují mezi názvy autobus a trolejbus či duobus proto, že ve městě jezdí jmenované druhy vozů stejné typové řady.

Městský dopravní podnik tímto způsobem snížil náklady na údržbu a provoz vozidel MHD. Na fotografii vidíte vpravo záď autobusu, vlevo vepředu je duobus a za ním trolejbus. V opavských ulicích můžete potkat úplně první Solaris Trollino 12 DC a také jubilejní stý trolejbus vyrobený v Ostravě ve verzi duobus ST 12 AC

Jak se vyrábějí trolejbusy, které nepotřebují trolej

Z důvodu úspory nákladů na vývoj (se kterým souvisí homologace) či údržbu trolejbusů vychází výroba z konstrukce tří variant nízkopodlažních autobusů polského výrobce Solaris. V Polsku vyrobené vozy se do Ostravy dopravují výhradně na tahači.

Trolejbusy z Česka nepotřebují troleje Trolejbusy z Česka nepotřebují troleje
Trolejbusy z Česka nepotřebují troleje Trolejbusy z Česka nepotřebují troleje

Celková konstrukce vozidla je zaměřena na dlouhou životnost. Například na výrobu rámu a karoserie je použita nerezová ocel. Tu najdete také v interiéru vozidla. Trolejbusy jsou maximálně unifikovány s obdobnými verzemi autobusů. Kompletně je převzata elektrovýzbroj 24V, délka kabelů autobusové části je kolem 9500 metrů. Stejné jako v autobuse shodné typové řady je také pneumatické zařízení.

Vůbec první vyrobené Trollino ST 12 DC mělo ještě stejnosměrný motor, ostatní vyrobené vozy (více než 150 ks) už mají střídavé motory.

Z Polska je dodáno téměř kompletní vozidlo

Do vozovny trolejbusů v Moravské Ostravě se dopraví z Polska nově vyrobený polotovar, který si můžete představit jako "vykuchaný autobus". Solaris ho vyrobí a vybaví podle požadavků odběratele trolejbusu. Proto pro laika vypadá jako nový autobus, ve kterém nic nechybí.

 Trolejbusy z Česka nepotřebují vždy trolejeTrolejbusy z Česka nepotřebují troleje
Z Polska je dodáno téměř kompletní vozidlo (fotografie vlevo). V Ostravě se do vozidla montuje "pouze" zařízení pro trolejbus, např. elektromotor (fotografie vpravo).

Trolejbusy z Česka nepotřebují troleje Trolejbusy z Česka nepotřebují troleje
Trolejbusy z Česka nepotřebují troleje Trolejbusy z Česka nepotřebují troleje

Při bližším ohledání např. zjistíte, že konstrukce neobsahuje pohonnou jednotku autobusu. Zatím nic nenasvědčuje tomu, že se jedná o základ budoucího trolejbusu. Při pozorném ohledání a otevření příslušných krytů zde najdete přípravy pro dostavbu zařízení typických pro trolejbus.

Montáž trolejbusu

Trolejbusy z Česka nepotřebují troleje Trolejbusy z Česka nepotřebují troleje
Trolejbusy z Česka nepotřebují troleje Trolejbusy z Česka nepotřebují troleje
Trolejbusy z Česka nepotřebují troleje Trolejbusy z Česka nepotřebují troleje

Ve zkratce se dá konstatovat, že se do vozu vmontuje motor, elektrovýzbroj, pomocné obvody (kompresor, servořízení, topidla, informační systémy…), na střechu se připevní sběrače a vše se propojí 1500 metry kabelů.

Trolejbusy z Česka nepotřebují troleje Trolejbusy z Česka nepotřebují troleje
Trolejbusy z Česka nepotřebují troleje Trolejbusy z Česka nepotřebují troleje
Trolejbusy z Česka nepotřebují troleje Trolejbusy z Česka nepotřebují troleje

Kde najdete dieselagregát Kirsch

Trolejbusy z Česka nepotřebují troleje Trolejbusy z Česka nepotřebují vždy troleje
Trolejbusy z Česka nepotřebují troleje Trolejbusy z Česka nepotřebují troleje

Trolejbusy s nezávislým pohonem, které se prohánějí po silnici bez trolejí, mají již zabudován dieselgenerátor, který se nachází v prostoru motorové věže. Obyčejné trolejbusy v tomto místě mají umístěnu elektrovýzbroj. Elektrovýzbroj je možné také umístit na střeše vozidla - vnitřní prostor pro cestující se zvětší (obrázky č. 17 a 18 v galerii).

Pracoviště řidiče

Fakt, že v osobním voze můžete nastavit volant a sedadlo, vás jistě nepřekvapí. Kromě toho si řidič Trollina může nastavit sklon palubní desky.

Trolejbusy z Česka nepotřebují troleje Prolis na mince a jízdenky ve dveřích řidiče

Pracoviště řidiče je k nerozeznání od toho v autobuse. Jen těch tlačítek je víc. Pamatováno je na různé maličkosti, jako je např. miska na mince nebo zavírání okýnka.

Trolejbusy z Česka nepotřebují vždy troleje. Prolis na mince a jízdenky ve dveřích řidiče

Přestože jsou ve vozidle použity nehořlavé materiály, v prostoru pro cestující v dohledu řidiče jsou dva hasicí přístroje. Sedadlo řidiče má všemožné druhy osobního přizpůsobení.

Prolis na mince a jízdenky ve dveřích řidiče Prolis na mince a jízdenky ve dveřích řidiče

Jednotka MTR 2 pro řízení a regulaci topení (vlevo) a palubní počítač pro informační systém (vpravo).

Kompletní popis pracoviště řidiče najdete zde (dokumet Word 4,01 MB)

Detaily sběračů

Trolejbusy z Česka nepotřebují troleje Trolejbusy z Česka nepotřebují troleje

Na fotografii vlevo vidíte hlavici sběračů a vpravo objímku sběrače pro vodící lano.
 

Co umí příklek (kneeling)

Trolejbusy z Česka nepotřebují vždy troleje Trolejbusy z Česka nepotřebují vždy troleje

Asi vás nepřekvapí, že pro snadnější nájezd maminky s kočárkem, vozíčkáře či nástup obyčejných cestujících se kneeligovým systémem vzduchového pružení sníží výška nástupní strany ze standardních 340 na 280 milimetrů. Cestující rovněž mají vždy k dispozici stoprocentně nízkopodlažní interiér a výklopnou plošinu pro nájezd do vozidla i z úrovně vozovky.

Trolejbusy jezdí podle drážního zákona

Trolejbus je sice vozidlo, které jezdí po silnici, ale podle drážního zákona, a to i ve Švýcarsku. První schválení drážního úřadu pro Trollino bylo vydáno na konci roku 2002. Každý trolejbus potřebuje samostatné schválení pro provoz – tzv. průkaz způsobilosti vozidla. Pokud se jedná o schválení nového typu vozidla, je potřeba kromě kusových zkoušek, které se vykonávají při schválení každého drážního vozidla, vykonat navíc typové zkoušky.

Vyráběné typy Trollina

Trolejbusy se vyrábějí ve třech typových délkách jako 12metrové (dvě nápravy), 15metrové (tři nápravy, poslední je řiditelná) a 18metrové (kloubový). Všechna vozidla se mohou dodávat s motorovou věží (obsahuje elektrovýzbroj nebo dieselagregát), či bez ní. To pak má vozidlo více sedadel a elektrovýzbroj je umístěna na střeše.

Trolejbusy z Česka nepotřebují troleje Trolejbusy z Česka nepotřebují troleje
Trolejbus Trollino 12 AC (levé foto) a duobus ST 12 AC (pravé foto)
Trolejbusy z Česka nepotřebují vždy troleje Trolejbusy z Česka nepotřebují vždy troleje

Patnáct metrů dlouhé Trollino 15 AC má kapacitu podobnou kloubové verzi, ale pořizovací a provozní náklady jsou nižší.

Trolejbusy z Česka nepotřebují vždy troleje Trolejbusy z Česka nepotřebují vždy troleje

Kloubové Trollino 18 AC potkáte kromě Ostravy také v ulicích Winterthuru a La Chaux de Fonds (Švýcarsko).

Základní technické údaje

 Trollino 12 AC

Trolejbusy z Česka nepotřebují vždy troleje

Trollino 15 AC

Trolejbusy z Česka nepotřebují vždy troleje

Trollino 18

Trolejbusy z Česka nepotřebují vždy troleje

Karoserie autobusová, samonosná, z nerez oceli autobusová, samonosná, z nerez oceli autobusová, samonosná, z nerez oceli
Délka/šířka/výška 12 000/2550/3300 mm 14 590/ 2550/ 3300 mm 18 000/ 2550/ 3450 mm
Délka se staženými sběrači 13 070 mm 16 540 mm 19 110 mm
Rozvor 5900 mm  6800/ 1690 mm  5130/ 6770 mm
Převis přední/zadní  2700/ 3400 mm  2700/ 3400 mm  2700/ 3400 mm
Maximální rychlost 70 km/h 60 km/h 70 km/h
Provozní/celková hmotnost 11 340/ 1800 kg  13 800/ 2500 kg 19 700/ 28 000 kg
Počet míst k sezení/stání 28+1/ 68 36+1/ 124 49+1/ 81
Výška nástupní hrany/ při kneelingu 360 / 300 mm 340/ 280 mm 340/ 280 mm
Vnitřní světlá výška 2370 mm 2370 mm 2370 mm
Trakční motor třífázový asynchronní motor s kotvou nakrátko TAM 1009C, 179kW třífázový asynchronní 6pólový motor s kotvou nakrátko TAM 1050C6, 179kW

1. varianta: třífázový asynchronní 6pólový motor s kotvou nakrátko TAM 1056C6L, 250kW

2. varianta: 2 x TAM 1050C6, 179kW

Provozní brzda elektrodynamická, ovládaná brzdovým pedálem elektrodynamická, ovládaná brzdovým pedálem  elektrodynamická, ovládaná brzdovým pedálem 
Havarijní brzda vzduchová, dvouokruhová, kotoučové brzdy Knorr na všech nápravách, ABS/ASR, ovládaná brzdovým pedálem vzduchová, dvouokruhová, kotoučové brzdy Knorr na všech nápravách, ABS/ASR, ovládaná brzdovým pedálem vzduchová, dvouokruhová, kotoučové brzdy Knorr na všech nápravách, ABS/ASR, ovládaná brzdovým pedálem
Zajišťovací brzda kotoučová, pružinová, působí na kola zadní nápravy kotoučová, pružinová kotoučová, pružinová, působí na kola střední a zadní nápravy
Zastávková brzda kotoučová , ovládaná ručním ovladačem kotoučová , ovládaná ručním ovladačem kotoučová, působí na kola střední a zadní nápravy, ovládaná ručním ovladačem

Systém vzduchového pérování

 

ECAS Wabco, hliníkové vzduchojemy ECAS Wabco, hliníkové vzduchojemy ECAS Wabco, hliníkové vzduchojemy
Příklek pravé strany (kneeling) 60 mm 60 mm 60 mm


Jak vypadá jízda trolejbusu s nezávislým pohonem?


1. Opuštění trolejí - přechod z elektrické trakce na motorovou

Řidič na zastávce stáhne sběrače. Nemusí vystupovat, protože proces probíhá automaticky po stisku příslušného tlačítka. Pouze v případě, že technika selže, vystoupí a ručně zasáhne - uchytí sběrače proudu do držáků. Nastartuje dieselagregát Kirsch o výkonu 100kW, který vyrábí proud pro elektromotor. Při rozjezdu dieslův motor zvýší otáčky a laik si může myslet, že se jedná o obyčejný autobus. Otáčky dieselagregátu nejsou ovšem řízeny tradičně, pomocí "plynu", ale elektronicky podle řidičem zadávaného požadavku na jízdu.

Trolejbusy z Česka nepotřebují troleje Trolejbusy z Česka nepotřebují troleje
Trolejbusy z Česka nepotřebují troleje Trolejbusy z Česka nepotřebují troleje

2. Návrat na troleje

Trolejbusy z Česka nepotřebují troleje Trolejbusy z Česka nepotřebují troleje

Řidič musí zastavit tak, aby sběrače proudu byly pod naváděcí stříškou pro automatické nasazování sběračů proudu (instalují se v místech přechodu provozu v jednotlivých trakcích). Samotné nasazení je velmi rychlé. Na fotografii vlevo duobus opouští úsek bez trolejí, vpravo vidíte natrolejovací stříšky.

Trolejbusy z Česka nepotřebují troleje Trolejbusy z Česka nepotřebují troleje

Trolejbusová síť v Opavě vznikla v roce 1952. Po II. světové válce totiž doprava trpěla nedostatkem pohonných hmot. Tehdy se vybudovaly provozy trolejbusů také v Mostě a Litvínově (1946), Českých Budějovicích (1948), Jihlavě (1948), Hradci Králové (1949), Brně (1949), Děčíně (1950). Nakonec přišlo na řadu v roce 1952 pět měst: Pardubice, Mariánské Lázně, Teplice, Ostrava a Opava. Na fotografii vlevo je trolejbus Škoda 14 Tr, na pravém záběru je duobus Trollino v trakci trolejbus.

Ostravské duobusy jezdí i ve Švýcarsku


V ulicích Winterthuru (ve Švýcarsku) můžete potkat "ostravské" duobusy v kloubové, 18metrové verzi ST 18 AC, a to hned 10 vozidel. Dieselagregát Kirsch o výkonu 100 kW se zde využívá pouze při výpadcích sítě a k manipulačním posunům ve vozovně.

V La Chaux de Fonds je využit jiný druh nezávislé trakce - trakční baterie. Místní dopravní firma používá 12metrové ST 12 AC (3ks) a 18metrové ST 18 AC (4ks), a to  pouze  pro manipulační posuny ve vozovně či nouzově při výpadcích sítě.

Letos vyrobené trolejbusy potkáte v San Remu i v Litvě a Estonsku
Dvacet kusů ST 12 AC z letošní produkce již bylo expedováno do Kaunasu (Litva) a 7 vozů stejného typu bude jezdit v ulicích Tallinnu (Estonsko) (první dva jsou již ve výrobě); dále probíhá dokončení dvou „dvanáctek“ pro italské San Remo (v tuto chvíli se do nich montují dieselagregáty Kirsch splňující emisní normu Euro IV)

Přehled dodávek a typů od počátku výroby až po současnost najdete zde (tabulka Excel)






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Poškozený motor číslo 4 - Air France let číslo 66
Cestující zažili děsivé okamžiky, Airbusu se nad oceánem obnažil motor

V Kanadě nouzově přistál francouzský Airbus A380-800 s rozbitým motorem. Za letu nad Atlantickým oceánem se dopravnímu letadlu poškodil jeden z motorů. Nikdo z...  celý článek

WD MyPassport SSD
Gigabajt za pět sekund. Externí 1TB SSD se vejde do kapsičky u košile

Maličký lehoučký externí disk s elektronickou pamětí pojme až 1TB dat a ukládat i číst je můžete extrémně vysokou rychlostí. Vyzkoušeli jsme nový WD MyPassport...  celý článek

Paul Otellini
Zemřel Paul Otellini, bývalý šéf, který upevnil pozici Intelu

Ve věku 66 let zemřel Paul Stevens Otellini, bývalý ředitel americké společnosti Intel. Ve firmě pracoval od roku 1974, od roku 1998 byl v jejím vedení.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.