Podívejte se, jak to vypadá, když vás přejede metro

  • 135
Ani hrozivě vyhlížející pád člověka pod soupravu metra nemusí skončit tragicky. Mezi kolejemi je dostatek místa, kde lze nehodu bez úhony přečkat. Vyzkoušeli jsme to.

Je hodina po půlnoci. K nástupišti stanice metra Rajská Zahrada se blíží souprava. Podzemka je pro veřejnost již dávno uzavřena. Na jednom místě postává hlouček novinářů a zaměstnanců metra. Souprava začíná automaticky zpomalovat.

V tom se jeden z postávajících vrhá přímo před čelo vlaku. Rána. Postavu sráží čelní sklo a vagon ji strhává pod sebe.

Naštěstí nešlo o člověka, ale o nafukovací figurínu oblečenou v šatech. Před jedoucí vlak ji po domluvě s pracovníky metra hodil redaktor Technet.cz, aby vyzkoušel, jak taková nešťastná situace vypadá.

Jaké to vypadá, když vás přejede metro

Instalujeme figurínu do kolejiště, abychom mohli nafilmovat, jak to vypadá, když člověka přejede vlak přímo z pohledu oběti. Červená věc vlevo je zkratovací souprava: pokud by někdo omylem zapojil napájení (750 V), způsobí zkrat a následné automatické vypnutí. Člověk v kolejišti je takto ochráněn před účinky proudu.

Figurína samozřejmě nemá váhu člověka a ani se nechová jako lidské tělo. I proto rychle zmizí pod vlakem, vtažena proudem vzduchu. K našemu údivu se jí nestalo vůbec nic. Zůstala totiž bezpečně ležet v odvodňovacím žlábku mezi kolejemi. Nicméně už samotný náraz vlaku by byl pro skutečného člověka fatální.

OSOBA v KolejiŠti

Jak to vypadá, když vás přejede metro

Souprava do stanice vjíždí rychlostí přibližně 40 km/h. I když zastavuje, ujede na okraji stanice za jednu vteřinu přibližně jedenáct metrů.

I kdyby strojvedoucí (včetně soupravy) zareagoval během půl vteřiny (průměrná reakční doba soustavy člověk - souprava je však jedna vteřina), metro bez intenzivního brzdění urazí dlouhých pět metrů.

K úplnému nouzovému zastavení, během kterého cestující ve vozech obtížně udržují rovnováhu, potřebuje vlak ještě další dráhu (i desítky metrů). 

Intenzita brzdění nemůže být srovnatelná s osobním automobilem, protože cestující v metru nejsou (na rozdíl od auta) k sedalům připoutáni. 

Ulehnout pod vlak

Figurína posloužila předtím ještě jednomu testu. Pracovníci metra ji položili do žlábku mezi kolejemi a souprava přejela přes ni. Od země k podvozku vagonu je to asi metr, a tak se fugurína ani se vztyčenýma rukama při průjezdu o nic nezachytila. Proti odfouknutí ji chránilo kovové závaží ukryté v prádle.

Pokud člověk spadne do kolejí, zůstane ležet ve žlábku uprostřed, nezpanikaří a pádem si neublíží natolik, aby nebyl schopen se hýbat, může bez problémů nechat vlak odjet. Nic se mu nestane. "Pohodlně" se tam vejde i obézní jedinec.

Simulace pádu pod metro

Co dělat, když spadnete do kolejí?

  • Nejdůležitější je zachovat klid.
     
  • Nejbezpečnější je lehnout si mezi koleje, nejlépe hlavou proti směru jízdy, aby se větrem vlající oděv nemohl za nic zachytit. Počkat na vyzvání pracovníků metra k bezpečnému opuštění prostoru.
     
  • Pokud vidíte a slyšíte, že do stanice nejede souprava a po pádu se můžete normálně pohybovat, můžete se pokusit kolejiště opustit ihned. Nikdy se nesnažte vyhoupnout přímo na nástupiště - pod hranou je volný prostor, není se o co odrazit, v některých úsecích je tam navíc napájecí kolejnice. Místo toho doběhněte k ústí tunelu (ve směru jízdy) a využijte schůdky.
     
  • Stále kontrolujte, zda nepřijíždí souprava, pokud ano, ulehněte mezi koleje.
     
  • Nikdy se nedotýkejte kolejí ani napájecí kolejnice.
     

K testu se redakce iDNES.cz odhodlala po případu, kdy pod přijíždějící soupravu v polovině června skočila ve stanici Anděl psychicky nevyrovnaná žena se dvěma malými dětmi. 

Všichni tři přežili, byť se zraněními - více v článku Matka a její dcery přežily skok pod metro díky souhře náhod. Jindy ovšem bývají následky pádů do kolejiště fatální a takových případů přibývá.

Nehody v pražské podzemce

Záchranáři zasahují v pražském podzemí stále častěji. "Průměrně zasahují naše posádky ve stanicích metra šestkrát za den – to je bezmála 200 výjezdů měsíčně. Převažují ale pády na eskalátorech, kolapsy a epileptické záchvaty," uvedla Jiřina Ernestová z pražské záchranky.

Člověka v kolejišti zaznamenává Dopravní podnik zhruba jednou za tři dny. Loni "lovili" pracovníci podzemní dráhy z kolejí 117 lidí.

Úmyslné skoky před přijíždějící soupravu, kdy chtějí lidé skoncovat se životem, jsou spíše výjimečné. Převažují pády opilců nebo také vandalové, kteří skočí do kolejiště se sprejem v ruce v touze vtisknout obložení stanice svůj "podpis".

Cestující v kolejích

Počet pádů či skoků cestujících do kolejiště

za rok 2004 - 92 nehod
za rok 2005 - 75 nehod
za rok 2006 - 111 nehod
za rok 2007 - 113 nehod
za rok 2008 - 117 nehod

  • Do kolejiště se většinou dostanou lidé náhodou – zpravidla jsou opilí a spadnou tam.
  • Pracovníci Dopravního podniku zaznamenávají člověka v kolejích asi jednou za tři dny. Úmyslné skoky sebevrahů jsou jen výjimečné. Často jsou v kolejích i­vandalové, kteří chtějí vniknout do­tunelů nebo počmárat stěnu stanice.

Zdroj: Dopravní podnik hl. m. Prahy

"Sebevraždy jsou tak ojedinělé, že ani nemůžeme říct, že by se v některých stanicích staly opakovaně," řekla Eva Dydová z tiskového oddělení Dopravního podniku. Jakmile spadne člověk do kolejiště, okamžitě se rozjíždí nacvičená záchranná operace.

Dozorčí stanice nebo i svědek události zastavuje všechny vlaky na trase stisknutím nouzového tlačítka. Pokud je nešťastník pod soupravou, dozorčí se okamžitě spojuje se zdravotníky, hasiči, policisty a Drážní inspekcí. Spadl-li do kolejí ještě před příjezdem metra, přivolá dozorčí jen sanitku a informuje policii.

Simulace pádu pod metro

Pracovník metra musí zkratovat napájecí kolej, pak teprve mohou do kolejiště záchranáři vstoupit. Když skončil pod vlakem minulý týden pětapadesátiletý muž ve stanici Kobylisy, museli záchranáři dokonce soupravu metra rozpojovat.

"Častokrát se ale stává, že člověk sám vyleze a uteče," podotkla Ernestová. V těchto případech se často provoz ani nestačí zastavit.

Nejčastěji dozorčí stanice mačkají nouzové tlačítko na Zličíně, kde se snaží kolejištěm dostat do depa vandalové, a na Černém Mostě, kde si zas cestující zkracují přes koleje cestu z jednoho nástupiště na druhé.

Pády nebo neoprávněná vniknutí mohou zastavit jen zábrany, které se otevírají společně s dveřmi vagonů. V Praze se s nimi počítá jen u nové trasy metra D.

, ,