Podívejte se, kudy putují vaše kufry, než se dostanou do letadla

aktualizováno 
Co se vlastně stane poté, co u přepážky označí váš kufr samolepkou a on odjede do hlubokých útrob ruzyňského letiště? Máme pro vás fotoreportáž ze zákulisí našeho největšího vzdušného přístavu.

Pohled z technického zázemí na letištní plochu | foto: Rosťa Jančar, Rosťa Jančar,  Technet.cz

Někteří tvůrci filmů mají v oblibě scénky, kdy do kufru vleze černý pasažér a nechá se letadlem poslat do cíle své cesty. Realita je ovšem jiná. Zavazadlo by neprošlo ihned po položení na pás jenom proto, že má nadlimitní hmotnost. A co třeba malé dítě? Ani takto naložená bagáž by neprošla úvodními bezpečnostními procedurami.

Přísná bezpečnostní opatření jsou v této části letiště opravdu vysoká, dokonce jsme kvůli možnému narušení bezpečnosti nemohli vše fotografovat. Výjimky neplatí ani pro tisk.

Jak vypadá cesta zavazadla

Začátek cesty zavazadla na Letišti Praha nejspíš znáte. Opatrní či zkušení z vás zabalí zavazadla do fólie. Položíte kufry na pás a pracovníci odbavovací přepážky v hale přidělí vaší bagáži visačku s čárovým kódem. Kufry před vašimi zraky putují na vážicí pás a poté zmizí na sběrném dopravníku v útrobách letiště.

"Terminál 2 má pro zavazadla cestujících tři odbavovací ostrovy. Každý ostrov obsluhuje dva sběrné dopravníky a najdete na něm na každé straně deset odbavovacích přepážek. Po jednoduchém výpočtu už víte, že je zde 60 běžných přepážek," řekl na úvod Jan Aišman, zástupce vedoucího oddělení třídírny zavazadel.

"Jedna přepážka je však speciální. Slouží pro nadměrná zavazadla do délky šesti metrů. Její specialitou jsou přímé dopravníky bez oblouků," dodal J. Aišman. Tento nenápadný a skromný muž patří ke světové špičce odborníků na třídění zavazadel v zázemí letišť. Velmi ochotně doprovázel Technet.cz třídírnou zavazadel, kterou nezná "na vlastní oči" ani většina zaměstnanců letiště.

V současném průměru denně na Terminálu 2 odbaví 6 150 kusů odletových, 5270 kusů příletových a 120 kusů nadměrných zavazadel.

 Na úvod slovník letištiny
sorter - třídicí dopravník se 176 výklopnými miskami řízený systémem pro přidělování skluzů
karusel - dopravník ve tvaru oválu, po kterém putují zavazadla dokola, dokud je neodeberou pracovníci handlingu
handling - pracovníci, kteří ručně manipulují se zavazadly
skluz - šikmá plocha, po které sklouznou zavazadla ze sorteru na přímý dopravník, ze kterého pracovníci handlingu odebírají zavazadla
ébéeska = EBS - zkratka angl. early baggage store - automatický sklad předčasně odbavených zavazadel (kapacita 500 ks)

Nadměrná zavazadla

Odbavovací ostrov Nadrozměrá zavazadla
Pracovníci bezpečnostní kontroly nejprve zkontrolují vaše zavazadlo. Proces je nejlépe vidět na lince pro nadměrná zavazadla.
Pokud máte s sebou dětské sedačky, sportovní potřeby, jako např. člun, hokejky ap., využijete právě tuto linku. Do letadla tudy putují dokonce rozměrné hudební nástroje.

První je bezpečnostní kontrola

Zavazadla nejprve procházejí čtyřstupňovou bezpečnostní kontrolou. V případě podezření, že zavazadlo obsahuje něco nebezpečného, je převezme pyrotechnik, který prověří situaci.

Cestu kufru řídí počítač

Po úvodní bezpečnostní kontrole putují kufry a tašky při standardním odbavení k automatickému skeneru, který přečte jejich čárový kód a zařadí je do plně automatizovaného systému. Visačka však občas může být poškozená, pro automatický skener nečitelná nebo dokonce úplně chybí. To se stává hlavně u letů s několika přestupy.

V tom případě třídič zavazadlo vyklopí na stanici manuálního kódování. Zde pracovník bezpečnostní kontroly zadá do systému kód visačky pomocí ručního skeneru nebo dotykové klávesnice. Poté zavazadlo putuje dál standardní cestou. Pokud se mu kód nepodaří zjistit, zavazadlo se vyklopí na speciální skluz, na jehož konci čeká pracovník handlingu, který vše zařídí.

Co všechno se může stát, pokud je kód nečitelný, se mohli přesvědčit cestující v Itálii. Pracovníci letiště zde stávkovali a svůj protest dávali najevo tím, že čárové kódy přepisovali černou fixou. V okamžiku bylo letiště plné kufrů bez adresáta.

Nad jednotlivými skluzy jezdí 176 výklopných misek Nad jednotlivými skluzy jezdí 176 výklopných misek
Po bezpečnostní kontrole putují zavazadla na sorter. To je třídicí dopravník s výklopnými miskami (176 ks) řízený systémem pro přidělování skluzů. Standardně má každý let přidělen jeden skluz. Na levém záběru vidíte misky sorteru, vpravo vidíte dva skluzy.
Některá zavazadla obsahují vyčnívající části, například popruhy. Ty se mohou na dopravník zachytit. Proto je vhodné tyto popruhy upevnit nebo zabalit zavazadlo do fólie. To pak bezpečně a plynule projde systémem.

Skuz Kontejnery na zavazadla
Třídicí dopravník vyklopí vaše zavazadlo na předem určený skluz. Na jeho konci jsou pracovníci handlingu, kteří pro ověření počtu naložených zavazadel a bezchybnosti třídění opět kontrolují vaše zavazadlo ručním skenerem a poté ho naloží do vozíku nebo kontejneru. Na levé fotografii pracovník handlingu nakládá zavazadlo do vozíku, vpravo vidíte kontejner na zavazadla. Jeho předností je rychlé naložení do letadla a vyšší bezpečnost.

Karusel Karusel
Hned vedle jsou dva karusely. Ty slouží pro zavazadla charterových letů, kde je obvykle méně zavazadel. Na jeden karusel jsou směřována zavazadla z více letů současně. Pracovník handlingu třídí zavazadla pomocí ručního skeneru a poté je naloží tam, kam patří. Karusely zároveň slouží jako záloha pro případ poruchy automatického třídění.
V třídírně jsou také dopravníky na zavazadla z letadel, která právě přistála. Tyto kufry naloží pracovníci na pás, který je odveze na jeden ze tří karuselů v příletové hale, kde na ně po příletu čekáte.

Sklad tranzitních zavazadel Přeprava zavazadel
Možná, že přicházíte na letiště o několik hodin dříve a necháváte se po příchodu ihned odbavit. Vaše kufry putují do "ébésky". EBS je automatický sklad předčasně odbavených zavazadel, jehož dopravníky jsou umístěny pod stropem třídicí haly. Na levém záběru vidíte vozík s tranzitními zavazadly a na pravém vozík se zavazadly z letadel, která právě přistála. Běžně slouží tyto vozíky pro přepravu z třídírny k letadlu a zpět.

Mozek systému řídí dva dispečeři

Dispečer dozoru a řízení Informační systém v třídírně zavazadel
Veškerý pohyb zavazadel mají na starosti dva dispečeři, kteří se střídají po 12 hodinách. Mají k dispozici obraz z celé stovky kamer (pravé foto). Pro orientaci v "propletenci" dopravníků mají k dispozici monitory, na kterých je možno vidět schematicky činnost a provozní stavy technologie a samozřejmě mohou z tohoto místa celý systém odbavení ovládat. 
 Jeden z dispečerů se stará o dozor, řízení technologie a údržby. Jeho úkolem je sledovat plynulost odbavení a v případě nějakého problému zasáhnout. Nejedná se o maličkost, třídírna je schopna odbavit 3000 zavazadel za hodinu.
Druhý dispečer se věnuje plánování a případným provozním změnám přidělování skluzů nebo karuselů pro naplánované lety.
Mozkem odbavovacího procesu je systém pro přidělování skluzů SAC, který přebírá data z letištního systému SITA, a systém pro řízení technologie SCADA. Oba tyto systémy spolu vzájemně spolupracují.

 Parametry systému  
 Kapacita  3000 zavazadel za hodinu
 Počet odbavovacích přepážek  60 standardních + 1 pro nadrozměrná zavazadla
 Počet vykládacích pozic pro odlety - lateráty  21 + 1 nadrozměrná zavazadla
 Počet vykládacích pozic pro odlety  2 karusely
 Počet vykládacích pozic pro transfer  2
 Výdejové karusely pro cestující  3
 Bezpečnostní kontrola  4 stupně (RTG L3)
 EBS  kapacita 500 zavazadel



Nejčtenější

Nelíbí se mi, kam se internet vydal, říká vynálezce WWW. Chce to změnit

Tim Berners-Lee představuje vizi nového, decentralizovaného internetu...

V roce 1990 spustil první webový server a odstartoval tak revoluci. Díky němu se internet rozšířil do celého světa, do...

Mučení a vraždu novináře prý nahrály hodinky Apple. Nejspíš to bylo jinak

Apple Watch 2

Údajná vražda opozičního saúdskoarabského novináře Džamála Chášakdžího na konzulátu v Turecku vyvolává mezinárodní...



Ve věku 65 let zemřel na rakovinu Paul Allen, s Gatesem založil Microsoft

Paul Allen na snímku z prosince 2017.

Ve věku 65 letech zemřel v pondělí spoluzakladatel firmy Microsoft Paul Allen. Miliardář, filantrop a hledač lodních...

Návrat „imperialistického brouka“? Výzkumný program USA vzbudil obavy

Program „Hmyzí spojenci“ má změnit škůdce v pomocníky v zemědělství.

Skupina vědců v časopise Science varuje před možným zneužitím amerického výzkumného programu, který vyvíjí zcela nový...

Grafika snů: podrobné srovnání RTX 2080 s GTX 1080Ti

Porovnání grafických karet s čipem Nvidia GeForce RTX 2080 a GTX 1080Ti (vpravo)

Porovnali jsme novou grafickou kartu RTX 2080 s předchozí špičkou GTX 1080Ti. Výsledky jsou zajímavé a ačkoli v mnoha...

Další z rubriky

Z historie Karosy: midibus na podvozku avie zabodoval na výstavě v Nice

V roce 1969 byl midibus Karosa A 30-D7 prezentován na mezinárodní autobusové...

Jedním z méně známých výrobků Karosy Vysoké Mýto je midibus postavený na podvozku později ikonické Avie A30. V roce...

Roboti nemají fantazii a bude těžké je to naučit, říká vědec z Uberu

Picbreeder.org je online projekt týmu profesora Stanleyho, který je založen na...

Profesor Kenneth O. Stanley pracuje ve výzkumném centru Uber AI Labs, ale jeho bádání nemá nic přímo společného s...

Radioaktivnější voda je i v lázních, řekla o nehodě v Temelíně Dana Drábová

Šéfka českého státního jaderného dozoru Dana Drábová v diskusním pořadu...

O malé provozní havárii Temelína i obecných otázkách kolem jaderné energetiky hovořila v pořadu Rozstřel šéfka českého...

Do plavek s eMimino.cz: Zdravá budoucnost před námi
Do plavek s eMimino.cz: Zdravá budoucnost před námi

Všechno jednou končí... Nebo začíná? V posledním díle naší výzvy Do plavek s eMimino.cz jsme se našich výherkyň ptali, jaký mají celkový pocit z programu Světa zdraví a zda budou pokračovat ve své cestě za zdravým životním stylem i do budoucna.



Najdete na iDNES.cz