Podívejte se na první snímky planetky, která pamatuje vznik sluneční soustavy

1:15aktualizováno  1:15
Planetka Lutetia byla objevena před 160 lety. Její detailní snímky pořídila až nyní sonda Rosetta.

Fotografie pořízená sondou Rosetta - planetka Lutetia | foto: ESA 2010 MPS for OSIRIS Team MPS/UPD/LAM/IAA/RSSD/INTA/UPM/DASP/IDA

Snímky byly pořízeny při průletu sondy kolem planetky ve vzdálenosti 3162 kilometrů (tedy z velké blízkosti). Lutetia je "potlučena" krátery, které nastřádala za 4,5 miliardy let své existence.

Fotografie pořízená sondou Rosetta - nejdetailnější fotografie Lutetie pořízená při nejbližším průletu. Foto: ESA 2010 MPS for OSIRIS Team MPS/UPD/LAM/IAA/RSSD/INTA/UPM/DASP/IDA

Rosetta a Lutetia se minuly vzájemnou rychlostí 15 km/s.

Co dělají vesmírné sondy

Podle Evropské kosmické agentury (ESA) byla Lutetia pravděpodobně svědkem vzniku sluneční soustavy.

Fotografie potvrdily, že v nejdelším místě měří planetka 130 kilometrů. Maximální rozlišení snímků je 60 metrů.

Fotografie pořízená sondou Rosetta - Lutetia a v pozadí Saturn

Fotografie pořízená sondou Rosetta - Lutetia a v pozadí Saturn. Foto: ESA 2010 MPS for OSIRIS Team MPS/UPD/LAM/IAA/RSSD/INTA/UPM/DASP/IDA

Lutetia byla objevena v roce 1852. Pro vědce však byla dosud tak trochu záhadou. Pozorováním ze Země nebylo například přesně možné určit její typ a tvar. Fotografie, které poslala sonda Rosetta pomohou některé nejasnosti vyřešit. Na detailní výsledky si však budeme muset počkat.

Fotografie pořízená sondou Rosetta - planetka Lutetia

Fotografie pořízená sondou Rosetta - planetka Lutetia. Foto: ESA 2010 MPS for OSIRIS Team MPS/UPD/LAM/IAA/RSSD/INTA/UPM/DASP/IDA

Fotografie byly pořízeny fotografickým zařízením OSIRIS. Další podrobnosti najedete přímo na webu ESA zde.

Na Technetu si můžete nejen o misi sondy Rosetta přečíst v článku Marcela Grüna.

První sovětská družice musela na poslední chvíli radikálně „zhubnout“

Sovětští raketoví konstruktéři museli ani ne rok před startem Sputniku zásadně změnit plány na jeho podobu. Družice nakonec musela být podstatně menší a...  celý článek

Rusům se nejprve nechtělo rakety „svazovat“, ale byla to cesta vpřed

Z dnešního pohledu se to může zdát těžko uvěřitelné, ale myšlenka na vícestupňovou raketu se neprosazovala jednoduše. Řada odborníků k ní byla skeptická, čísla...  celý článek

Sojuz T-13 na oběžné dráze Země letí vstříc nevyzpytatelné stanici Saljut-7....
Zabít je mohl každý krok. Měli se spojit s „mrtvou“ stanicí Saljut 7

Nikdo před nimi nic takového ve vesmíru nevyzkoušel. Dva ruští kosmonauti se musí spojit s neovladatelnou mlčící stanicí Saljut 7. Nikdo přesně neví, co se...  celý článek

Utýrala holčičku v pěstounské péči. Musíme teď zpřísnit zákony?

Tragický případ z minulého týdne nejspíš pohne českými zákony o pěstounské péči.