Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Podívejte se na tajný Fossettův projekt. Létající ponorka je jeho pohrobkem

  10:00aktualizováno  10:00
Americký miliardář a dobrodruh Steve Fossett se před svou smrtí chystal pokořit nejhlubší místo na Zemi. Mariánský příkop chtěl navštívit v miniponorce připomínající letadlo i kosmickou loď pro jednoho muže.

Deep Flight Challenger | foto: www.deepflight.com

Tajný projekt Steva Fossetta byl vyvíjen v Richmondu (USA). Vznikal v letech 2005 až 2008. Některé servery informují o tom, že měl být i kosmickou lodí. Po tragické nehodě dobrodruha z jeho plánu na pokoření mořských hlubin nakonec stal pohrobek.

Fossett před svou smrtí stihl navrhnout a vyrobit prototyp velmi speciální miniponorky Deep Flight Challenger (podle některých zdrojů Deep Space Challenger). Cíl? Nejhlubší místo pod hladinou oceánu. Mariánský příkop s hloubkou přesahující 11 tisíc metrů. Mělo to být největší dobrodružství v jeho životě.

Deep Flight Challenger

U společnosti San Anselmo si dobrodruh objednal řiditelnou miniponorku, která měla být schopná rychlé plavby i ve velké hloubce. V dílnách vznikla konstrukce podobná letadlu nebo raketoplánu pro jednoho pilota. Konstrukce dokonce prošla náročnými tlakovými zkouškami, na něž dohlížela armáda.

Deep Flight Challenger

Pro pohyb v kapalinách platí podobné zákony jako pro létání ve vzduchu. Proto si miliardář doslova objednal plavidlo pro létání na nejhlubším místě planety. Stroj má křídla, ocasní kormidla i křidélka. Maximální rychlost: 3 uzly (5,56 km/h), cestovní: 2,2 uzlu (4,074 km/h).

Deep Flight Challenger

Nároky na materiál lodi jsou neuvěřitelné. V požadavcích dominuje vysoká odolnost hydrostatickému tlaku a nízká hmotnost. Konstruktér Graham Hawkes spočítal, že obtížně zpracovatelný titan svými vlastnostmi postačuje pro ponor jen do poloviny hloubky Mariánského příkopu. A tak se hledala náhradní technologie.

Na stavbu 5,38 metru dlouhého, téměř 4 metry širokého a 170 cm vysokého plavidla bylo nakonec použito nekonečné uhlíkové vlákno, které kladl počítač. Výsledná hmotnost plavidla je pouhých 2 145 kg.

Další podrobnosti v angličtině: Poslední hračka Steva Fossetta: Plány pod vodou





Hlavní zprávy

Další z rubriky

V uplynulých dnech byli pražští taxikáři vůči řidičům Uberu i agresivní.
Proč Uber tak děsí taxikáře? Jak porušuje zákon, není jasné

Agresivní odpor taxikářů vůči řidičům služby Uber v mnohém připomíná ničení strojů za průmyslové revoluce. O co vlastně jde? Složitý spor mezi „starým“ a...  celý článek

Audi A8 je první vozidlo, které nabídne autonomní řízení třetí úrovně. Jednotku...
Nový počítač od Nvidie zcela nahradí řidiče. Objeví se příští rok

Mnichov (Od zpravodaje Technet.cz) Společnost Nvidia představila na konferenci GTC Europe první superpočítačový systém zabudovatelný do automobilu, který bude schopen zcela nahradit (a vynechat)...  celý článek

WD MyPassport SSD
Gigabajt za pět sekund. Externí 1TB SSD se vejde do kapsičky u košile

Maličký lehoučký externí disk s elektronickou pamětí pojme až 1TB dat a ukládat i číst je můžete extrémně vysokou rychlostí. Vyzkoušeli jsme nový WD MyPassport...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.