Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Podívejte se na tramvajové speciality, které najdete pouze v Liberci

aktualizováno 
Ve městě pod Ještědem najdete hned několik tramvají, které jsou v Česku jediné svého druhu. Jen v Liberci mají tramvaje také úzký rozchod kolejí. Vše jsme pro vás zdokumentovali.

V Liberci jezdí tramvaje 110 let - Stanice Horní Hanychov | foto: Rosťa Jančar, Rosťa Jančar,  Technet.cz

Na konci prázdnin mají liberecké tramvaje výročí. Čím je město zvláštní?  Pod Ještědem jsou provozovány dva rozchody kolejí, společně nebo zvlášť.  Původní rozchod je 1000 milimetrů. Například do Jablonce nad Nisou můžete jet pouze po úzkorozchodné trati. Zcela novou trať pouze normálního rozchodu 1435 mm najdete za Viaduktem. Dojedete po ní do stanice Horní Hanychov. Dále ve městě najdete tříkolejnicové tratě, po kterých jezdí tramvaje obou rozchodů.  

V Liberci jezdí tramvaje 110 let
Od srpna 1990 se začalo s přestavbou kolejiště na normální rozchod. Na fotografii vidíte splítku tří kolejí pro rozchody 1000/1435 mm u nádraží v Liberci.

Stručná historie tramvají v Liberci

Tramvajový provoz byl v Liberci zahájen před 110 lety, 25. srpna 1897 na trati o rozchodu 1000 mm od nádraží k Městskému lesíku. Od soukromé společnosti převzalo provoz město do svých rukou 1. srpna 1905.
Koncem června 1950 byla v Liberci postavena první tramvajová smyčka. V této době získal region další tramvajovou specialitu, a to meziměstskou tramvaj. Ta byla uvedena do provozu 1. ledna 1955 mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou jako linka č. 11.
Od srpna 1990 začala přestavba libereckých kolejí na normální rozchod 1435 milimetrů. První úsek byl uveden do provozu 12. října 1992 jako splítka rozchodů 1000/1435 mm mezi smyčkou v Lidových sadech po ulici Šamánkovu. Tramvaje až do roku 1998 využívaly pouze koleje úzkého rozchodu.
Reálný provoz na kolejích o normálním rozchodu 1435 mm začal od 14. 8. 1998 na lince č. 1. Oficiálně byl zahájen o 14 dní později. Současně byly zprovozněny nově postavené haly vozovny pouze pro normální rozchod (haly 6, 7, 8). Více o liberecké tramvajové historii si přečtěte např. zde (Společnost pro veřejnou dopravu) .

Vize nových tramvajových projektů

Uvažuje se o náhradě autobusové dopravy do sídliště Rochlice II. Přednost má tramvajová trať rychlodrážního charakteru na samostatném drážním tělesu. Navrženy jsou dvě varianty možného vedení trati. První vychází ze zastávky Rybníček na městské tramvajové trati a je vedena kolem krajského úřadu do zastávky Košická a dále v trase dnešních autobusových linek č. 12, 14 a 23 do prostor konečné Zelené údolí. Druhá varianta vychází ze zastávky U Lomu na meziměstské tramvajové trati a je vedena podél ulic Jablonecká, Broumovská a Krejčího do prostor zastávky Krejčího, kde by se měla větvit směrem k zastávce Dobiášova a k dnešní autobusové konečné Zelené Údolí.

Druhá vize počítá se zdvojkolejněním meziměstské trati pro rozchod 1435 mm a využití souběžné železniční trati v projektu Regiotram. Tento projekt je v současné době pozastaven z důvodu neadekvátních nákladů (viz rozhodnutí MD ČR). Podrobnosti o tomto projektu si přečtěte např. zde (www stránky Dopravního podniku města Liberce).

Liberecké tramvajové speciality

1. Kolejové splítky

V Liberci jezdí tramvaje 110 let V Liberci jezdí tramvaje 110 let
Kolejové splítky se zpočátku prováděly formou panelů BKV (levá fotografie). V Česku je Liberec jediné místo, kde technologie BKV má dva rozchody kolejí. Systém se ukázal nepříliš vhodný. Nyní liberečtí dopraváci dávají přednost technologii betonové desky s odhlučněnou klasickou žlábkovou kolejnicí a asfaltovou zálivkou. Také v tomto případě se jedná o technologický unikát.

Spojky mezi kolejemi bývají často zvlášť pro daný rozchod. Na fotografii vpravo vidíte ve směru jízdy spojku pro rozchod 1000 mm, opačný směr má spojku o rozchodu 1435 mm.

2. Terminál Fügnerova

V Liberci jezdí tramvaje 110 let V Liberci jezdí tramvaje 110 let
Novou dominantou města je terminál Fügnerova. Slouží pro tramvaje a autobusy téměř všech linek ve městě. Kolejové splítky v jeho okolí si můžete vychutnat třeba na levé fotografii.

3. Meziměstská tramvaj č. 11

V Liberci jezdí tramvaje 110 let V Liberci jezdí tramvaje 110 let
Legendární jedenáctka – to je meziměstská tramvaj z Liberce do Jablonce nad Nisou. Jezdí mezi Viaduktem do Jablonce po kolejích o úzkém rozchodu a u terminálu Fügnerova má smyčku. Od terminálu Fügnerova vede do sousedního města pouze jednokolejná trať s výhybnami, které umožňují míjení tramvají. Na trati jezdí také "ostravské"  T2 (pravá fotografie).  "Té dvojky zakoupené v  Ostravě mají původní vzhled skříně," řekl Technetu Ludvík Lavička, který má v Dopravním podniku města Liberce funkci provozního ředitele. "Elektricky to jsou T3 se zrychlovačem," doplnil ředitel. "Dalšími úpravami prošlo například čelo pod kabinou řidiče tak, aby připomínalo T3," uvedl L. Lavička.

V Liberci jezdí tramvaje 110 let V Liberci jezdí tramvaje 110 let
Část tratě do Jablonce nad Nisou prošla modernizací. Nedaleko za terminálem Fugnerova si můžete vychutnat připravený násep pro druhou kolej (levá fotografie). Není to jediná zvláštnost v těchto místech. Koleje mají na své pravé straně poněkud delší pražce, než je běžné (pravá fotografie). Tušíte správně, stačí na ně přimontovat normálněrozchodnou kolenici. Další zajímavostí je umístění staré kolejnice obrácené na bok (tzv. opornice). To je výsledek úspor. V obloucích musí být kolejnice jištěna proti vykolejení, protože druhá kolej je působením  odstředivých sil postupně amortizována (opotřebována). Podle dojmu redaktora Technet.cz by si svršek zasloužil lepší podbití pražců.

V Liberci jezdí tramvaje 110 let V Liberci jezdí tramvaje 110 let
Další zajímavostí v těchto místech je dilatační přechod kolejí před obloukem (levý obrázek). Použitá trolej je trochu jiná, než je běžné například v Praze (pravý obrázek). Je podobná železniční a umožňuje větší rozestup sloupů. Má lepší parametry při vedení elektrického proudu z měnírny k vozidlu a nazývá se řetízková. Na sloupech trakčního vedení vidíte také sdělovací kabely.

V Liberci jezdí tramvaje 110 let V Liberci jezdí tramvaje 110 let
Modernizovaný úsek počítá s přestavbou na normální rozchod kolejí. Při stavbě silničního přejezdu byla zabudována třetí, normálněrozchodná kolejnice. Trať v těchto místech není dvojkolejná, jak se na první pohled zdá. Jedná se o výhybnu, která umožňuje míjení tramvají (podrobnosti si prohlédněte ve fotogalerii). 

V Liberci jezdí tramvaje 110 let V Liberci jezdí tramvaje 110 let
Nenápadná krabička na levé fotografii je součást zabezpečovacího zařízení na jednokolejné trati, které brání srážce dvou protijedoucích souprav tramvají. V případě selhání řidiče tramvaje, který z jakéhokoliv důvodu vyjede z výhybny směrem k protijedoucí tramvaji, zabezpečovací zařízení vypne proud v troleji. Na pravé fotografii vidíte pro řidiče vozidel na silnici světelné návěstidlo pod dopravní značkou Dej přednost tramvaji.  

V Liberci jezdí tramvaje 110 let V Liberci jezdí tramvaje 110 let
Další dvě světelná návěstidla vypadají velmi podobně, přesto se zásadně liší. Na levé fotografii nad návěstidlem omezujícím rychlost je světelné návěstidlo, podle kterého řidič tramvaje pozná, zda má ve směru volno při přejezdu silnice (svítí dvě žárovky nad sebou). Podle návěstidla na pravé fotografii pozná nastavení výhybky.

V Liberci jezdí tramvaje 110 let V Liberci jezdí tramvaje 110 let
Výhybku nastavuje řidič přímo z tramvaje pomocí trolejového kontaktu (levé foto). Světelné návěstidlo na levém obrázku je ve stanici Fügnerova

V Liberci jezdí tramvaje 110 let V Liberci jezdí tramvaje 110 let
Na obou návěstidlech svítí bílé světlo společně s druhým žlutým kmitavým. Na levém záběru společně s oranžovým a má význam volný úsek, v další dopravně čeká protijedoucí vlak, na pravém záběru společně s červeným a znamená stůj – vlak v protisměru.

V Liberci jezdí tramvaje 110 let V Liberci jezdí tramvaje 110 let
Jednokolejné tramvajové trati používají k míjení protisměrných tramvají výhybny. Princip vidíte na obou fotografiích ve stanici Proseč.

V Liberci jezdí tramvaje 110 let V Liberci jezdí tramvaje 110 letV Liberci jezdí tramvaje 110 let V Liberci jezdí tramvaje 110 let
Další specialitou jablonecké trati je použití ocelových ypsilon pražců pro úzký rozchod s přípravou na normální rozchod. Jejich úkolem je tlumení vibrací v blízkosti budov.

V Liberci jezdí tramvaje 110 let V Liberci jezdí tramvaje 110 let
Přemístíme se na další zajímavé místo. Najdeme na něm úzkorozchodnou dvojjazykovou výhybku s dlouhými jazyky. V Česku jsou tři úzkorozchodné trati (dvě železniční + jedna tramvajová síť), ale pouze na tomto místě je k vidění tento unikát.

V Liberci jezdí tramvaje 110 let V Liberci jezdí tramvaje 110 let
Přestaneme být tajemní – místo se jmenuje shodně jako současný provozní ředitel. Na levé fotografii vidíte jednojazykovou výhybku z téhož místa.

V Liberci jezdí tramvaje 110 let V Liberci jezdí tramvaje 110 let
K napájení troleje slouží měnírny, kde se střídavé napětí mění pomocí polovodičů na stejnosměrné napětí 600 V. Na levém záběru vidíte napájení troleje, na pravém záběru je jedna z nejstarších provozovaných měníren libereckých tramvají.


4. Nová trať Viadukt - Horní Hanychov


V Liberci jezdí tramvaje 110 let V Liberci jezdí tramvaje 110 let
Od Viaduktu do Horního Hanychova vede zcela nová tramvajová trať a to pouze o normálním rozchodu 1435 milimetrů. Trať je navržena tak, aby se dala prodloužit až ke stanici lanovky na Ještěd. Na levé fotografii vidíte soupravu modernizovaných vozů typu T3R.PLF + T3R.PV. Na pravé fotografii vidíte mazničku okolku. Jejím úkolem je mazat před obloukem okolek kola, aby při průjezdu obloukem nevznikaly nepříjemné zvuky.

V Liberci jezdí tramvaje 110 let V Liberci jezdí tramvaje 110 let
K napájení nového úseku slouží nová měnírna (pravý záběr). Její fotografii prezentuje dodavatel ve svých propagačních materiálech. Vpravo vidíte vyvedení napájení troleje. Návěstidlo upozorňuje řidiče na úsekový dělič, který je dobře vidět na obou trolejích.

V Liberci jezdí tramvaje 110 let V Liberci jezdí tramvaje 110 let
Na trati se nacházejí dvě spojky mezi kolejemi. Umožňují zatažení tramvaje na kusou kolej (obrázek vpravo).

V Liberci jezdí tramvaje 110 let V Liberci jezdí tramvaje 110 let
Poslední dvě speciality pro milovníky kolejí. Levá fotografie – dilatační přechody kolejí před dvojjazykovou výhybkou. Vpravo vidíte ukončení tramvajového rozchodu 1000 mm u Viaduktu. Dále pokračuje pouze normálněrozchodná trať.

5. Vozovna tramvají

V Liberci jezdí tramvaje 110 let V Liberci jezdí tramvaje 110 let
Liberecká vozovna tramvají má modernizované původní haly a novou, prosklenou část.

V Liberci jezdí tramvaje 110 let V Liberci jezdí tramvaje 110 let
Podvozky pro úzký rozchod

V Liberci jezdí tramvaje 110 let V Liberci jezdí tramvaje 110 let
Hnací náprava podvozku pro úzký rozchod (levý záběr) z tramvaje z Německa. Na pravé fotografii vidíte renovaci kola na speciálním soustruhu.
V Liberci jezdí tramvaje 110 let V Liberci jezdí tramvaje 110 let
Nad montážní jámou je vůz v ose jámy. Každý rozchod má proto dvě kolejnice. Na pravé fotografii vidíte točnu pro manipulaci s podvozky ve vozovně.

V Liberci jezdí tramvaje 110 let V Liberci jezdí tramvaje 110 let
Výhybka pro motážní jámu (vlevo) a kolejová splítka (vpravo).

V Liberci jezdí tramvaje 110 let V Liberci jezdí tramvaje 110 let
Opravované tramvaje dostávají nový kabát v lakovně.

V Liberci jezdí tramvaje 110 let V Liberci jezdí tramvaje 110 let
Tramvaje, které prodělaly modernizaci, již potřebují periodické opravy, které provádí Dopravní podnik města Liberce vlastními silami.

V Liberci jezdí tramvaje 110 let V Liberci jezdí tramvaje 110 let
Vozy před modernizací se musí rozebrat až na holý rám.

V Liberci jezdí tramvaje 110 let V Liberci jezdí tramvaje 110 let
Součástí vozovny je myčka, ve které se provádí celková očista tramvají.

6. Tramvaje, které najdete pouze v Liberci

V Liberci jezdí tramvaje 110 let V Liberci jezdí tramvaje 110 let
Za okny depa je vystavena tramvaj RT6S – jediná svého druhu v ČR. Písmeno S v názvu znamená elektrovýzbroj Siemens. Bohužel ani věhlasná firma nevdechla tomuto typu tramvají život.

V Liberci jezdí tramvaje 110 let V Liberci jezdí tramvaje 110 let
Další dva tramvajové unikáty – vozy české výroby, které jinde v Česku nenajdete. Vlevo vidíte dvoučlánkovou KT4D a vpravo dvoudveřovou T4. Oba vozy čekají na další osud a byly zakoupeny v bývalé NDR v Geře.

V Liberci jezdí tramvaje 110 let V Liberci jezdí tramvaje 110 let
Na jedné "ostravské" T2 najdete přídavná světla. Tramvaj se používá pro úklid sněhu. Na pravém záběru vidíte soupravu modernizovaných vozů typu T3R.PLF (říká se jí liberecká Wana) a  T3R.PV s podlahou ve standardní výšce.

7. Interiér liberecké Wany

V Liberci jezdí tramvaje 110 let V Liberci jezdí tramvaje 110 let
V Liberci jezdí tramvaje 110 let V Liberci jezdí tramvaje 110 let
V Liberci jezdí tramvaje 110 let V Liberci jezdí tramvaje 110 let
Záběry interiéru jsme pořídili v myčce, před čistěním. Přesto na nás působil mile a příjemně.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Legendární Tilden tajil homosexualitu, šel kvůli ní i do vězení
Legendární Tilden tajil homosexualitu, šel kvůli ní i do vězení

VIDEO Legendární Bill Tilden se na srpnovém US Open před 100 lety prosadil jen ve smíšené čtyřhře, kde prohrál až ve finále. Ve dvouhře vypadl už ve třetím kole. Už...  celý článek

Před 100 lety vyhnali cara Mikuláše II na Sibiř
Před 100 lety vyhnali bývalého cara Mikuláše II. na Sibiř

VIDEO Abdikací cara Mikuláše II. skončilo na konci zimy 1917 panování dynastie Romanovců v Rusku. V srpnu téhož roku byla celá jeho rodina vyhnána do...  celý článek

Jak se rozhoduje o veřejných zakázkách popsal Leo Hurwicz.Narodil se před 100...
Ekonom Hurwicz se narodil před 100 lety. Sestavil obrácenou teorii her

VIDEO Před 100 lety se narodil ekonom Leonid Hurwicz. Se dvěma svými kolegy sestavil obrácenou teorii her známou jako teorie návrhu mechanismů. Za ni obdrželi v roce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.