Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Podnikové aplikace typu ERP – aktuální trendy

aktualizováno 
Jaká je současná pozice softwarových aplikací typu ERP? Co trendy, použité technologie a metody? Kam se posunula oblast nasazení ERP? Nastala doba, kdy velká část podniků bude muset uvažovat o náhradě stávajícího řešení?

Co je vlastně ERP?
ERP (Enterprise Resource Planning) – je charakterizován jako typ aplikace, resp. aplikačního software v informačním systému, který umožňuje řízení a koordinaci všech disponibilních podnikových zdrojů a aktivit s cílem zajištění potřeb trhu i vlastního podniku . Aplikace ERP pokrývají všechny základní oblasti podnikového řízení: prodej, nákup, sklady, finanční účetnictví, controlling, majetek, lidské zdroje, práce a mzdy, technickou přípravu výroby, plánování výroby a podporují operativní řízení včetně dílenského řízení výroby (Zdroj: ČSSI).

Současná pozice softwarových aplikací typu ERP
Všeobecně jsou ERP produkty považovány za ty softwarové aplikace, které výrazně ovlivňují podnikový business. Na druhé straně jsou ERP samy vývojem ekonomiky silně determinovány (vliv má nejen tuzemská, ale stále více globální ekonomika, především pak v USA a v západní Evropě).

Dnes již není potřebné odůvodňovat potřebnost nasazení ERP produktů do podniků. ERP vstoupily do obecného povědomí. Dá se říci, že dodavatelé i zákazníci si spolu rozumějí a vědí, co od sebe vzájemně očekávat. Přesto tuto oblast dosud vnitřní dynamika neopouští. Dochází k výrazným změnám. Ty by se nechaly popsat tak, že z původní dominance písmene „P“ (planning) v této zkratce a následně písmena „R“ (resources) je dnes potřebné vnímat ERP z hlediska jejich funkcionality. To znamená, že nejdůležitější se stávají podniky a proto je v ERP klíčové právě „E“ (enterprise).

ERP již neznamenají jen společnou databázi údajů dostupnou všem uživatelům odkudkoli a kdykoli, ale představují nástroj pro zvyšování celkové efektivnosti fungování podniku, růstu jeho hodnoty a jeho finančních příjmů.
ERP se proto stále více otevírají okolí a vedle tradiční funkcionality je stále patrnější trend k jejich integraci. Ten se mimo jiné projevuje rostoucím zprostředkováním přístupu informací pro partnery, dodavatele a zejména zákazníky podniku. Součástí ERP řešení se stávající i jinak samostatně nasaditelné aplikace typu SCM (Supply Chain Management), CRM (Customer Relationship Management) nebo BI (Business Inteligence). Rozvoj a udržení vztahu k okolí podniku se dále rozšiřuje například o řízení vztahu s dodavateli - SRM (Supplier Relationship Management)

Trendy v nabídce ERP
V oblasti softwarových produktů ERP dochází ke změnám (a mnohdy zcela zásadním), a to na nejrůznějších úrovních. Připomeňme si zde ty hlavní:
 
Použité technologie – směr XML
K hlavním trendům, které ovlivňují a v nejbližší budoucnosti budou oblast ERP ovlivňovat, patří integrace podnikových aplikací. Velmi významnou roli již dnes  sehrává integrace na bázi XML. Směr vývoje pokračuje k integraci dalších objektů, resp. dokumentů nejrůznějších forem.

Použitá metody – směr optimalizační a simulační metody
Dosud nejčastěji používaná metoda MRP II, resp. ERP je stále více doplňována o optimalizaci, simulaci a what-if analýzy. Jsou používány nové algoritmy, nové možnosti IT jako jsou větší paměti a rychlé procesory. Druhý významný směr v oblasti metod je příklon k řízení podle principů projektového řízení.

Použitá data  - směr inovativní data z vně podniku
Standardně jsou v ERP dominantně využívaná vnitropodniková data, především data výrobní. Postupně se data rozšiřují o data z okolí podniku – data týkající se dodávek a dodavatelů a na druhé straně vztahující se k zákazníkům. Přesto se zdá, že i nadále zůstává stále málo integrovanou oblast, která pokrývá data o  konkurenci a nutná k inovaci, včetně informací o výzkumu a vývoji v dané branži.

Způsob komunikace – směr mobilní přístup
Dřívější tištěné výstupy a sestavy nahradily on-line zobrazované údaje z databáze, a to prostřednictvím koncových terminálů a osobních počítačů. Dnes se tato zařízení rozšiřují o nové formy komunikace jako např. mobilní telefon, PDA, MDA nebo tablet PC.

Oblast nasazení – směr malé a střední podniky
Značný posun je patrný v oblasti nasazení ERP. Tradiční jsou používány ERP především ve větších podnicích a organizacích. Ty jsou ale těmito produkty takřka nasyceny. Z hlediska nabízených produktů bylo dříve možné vcelku dobře identifikovat ERP řešení typicky vhodná právě pro oblast větších podniků. Zároveň existovala i řešení pro střední a malé podniky. V současné době toto postupně přestává platit a oblast malých a středních podniků se stává cílem všech dodavatelů ERP.
Nicméně nejde jen o produkty samotné. Řešení pro malé a střední podniky není jen určitým „zmenšením“ funkcionality.  Je spojeno se změnou  implementačních metodik i přístupem konzultantů dodavatelů. Menší podniky totiž mají celou řadu specifik. Mezi ně patří zejména požadavek na nižší ceny, kratší dobu implementace a větší tlak na přínosy řešení. Na druhé straně menší podniky například nedisponují specializovaným IT know-how, Ani časový prostor specialistů pro ERP projekty není tak rozsáhlý.


Efektivnost systémů ERP
Snahy k zefektivnění vlastních implementací ERP a následně i ke zvyšování efektivnosti podniku jsou totiž trvalým tématem. Jejím řešením se zabývají odborníci od 90. let. To znamená, že tato tématika byla aktuální i v letech, kdy ERP řešení prožívaly svým způsobem svůj „zlatý věk“. Již v těchto dobách se objevily první kritické názory upozorňující na malou, nebo alespoň problematickou návratnost těchto projektů v praxi. Hledání zlepšení  mělo časem několik základních směrů:

Cesta zlepšování procesů
Tím nejznámějším je patrně přístup zlepšování firemních procesů. Procesní reengineering (BPR), s nímž v polovině 90. let přišli  Hammer a Champy, absolvoval nejeden český podnik. Nutno dodat, že ne vždy s potřebným efektem. Příčin je jistě více a jednou z odpovědí na takovéto snahy a projekty bylo využít měření strategických cílů a procesů pomocí BSC (Balanced Scorecard). Tuto snahu využily i tendence k outsourcing služeb spojených s podnikovými informačními systémy.

Cesta zlepšení součinnosti dodavatele s uživatelem
Na druhé straně se někteří dodavatelé soustřeďují více na zlepšení projektu implementace, resp. na vzájemnou součinnost obou stran projektu, tj. dodavatele a uživatele. Vhodnou formou organizace projektu, přesně definovaných smluvních vztahů (a formulovaných metrik a případných sankcí) se snaží o zlepšení vzájemné komunikace na všech úrovních uživatelů (od vrcholového managementu až po koncové uživatele). V tomto přístupu je viditelný odklon od chápání ERP pouze jako technologie a příklon k službě a j terminologii manažerů. Stále častěji se proto hovoří o ekonomických efektech projektů ERP.

Cesta zlepšení pravidel využívání ERP
Třetí možností je přístup vycházející z teorie omezení (TOC) autora E. Goldratta. ERP řešení z tohoto pohledu nejsou efektivní proto, že neřeší v rámci implementace změnu pravidel pro používání této špičkové technologie. Hlavní myšlenka TOC vychází z teze, že jakákoliv  technologie může přinést efekty pouze a jenom tehdy, když zmenší vliv existujících omezení. Je pravdu, že před tím, než je nová technologie dostupná, si uživatelé vytvořily formy chování, měřítka a postupy, které jim v podniku pomohli přizpůsobit se existujícím omezením.

Primárně se tedy úsilí TOC soustřeďuje na změnu základních pravidel fungování podniku – na změnu chování uživatelů. Těm je věnována hlavní pozornost. Tímto způsobem implementace se podporuje zlepšení návratnosti ERP řešení.

Závěr
Zdá se, že postupně u nás nastává doba, kdy velká část podniků bude muset ve střednědobém horizontu 2-3 let uvažovat o náhradě stávajícího řešení ERP. Základním úkolem v podnicích v nejbližší době tedy bude nejen inovovat ERP, ale zároveň inovovat pohled na vlastní ERP. To znamená nepřistupovat k nim z pohledu určité nezbytné nutnosti, ale z hlediska klasické investice. Bude důležité postupovat na základě vhodných kritérií a daleko pečlivěji zvažovat efektivnost a úroveň inovace ERP. Vedle hledání vhodného času na tuto investici, bude potřebné stanovit i její rozsah. Nové technologie a přístupy dodavatelů přitom umožní využít nové formy. Protože opět půjde o zásadní rozhodnutí s dlouhodobým efektem, bude neméně důležité vycházet z trendů a nejen z přístupů a konceptů osvědčených v minulosti.

Podrobnější informace – Business world č. 3/2003

Autor Josef Basl je viceprezidentem České společnosti pro systémovou integraci



Témata: software


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Google Home - domov pro Asistenta Google
Vyberte si pohlaví. Google Assistant nabídne i mužský hlas

Digitální asistentky měly zatím vždy ženský hlas, ale nyní si u Googlu můžete vybrat, stačí v nastavení přepnout z Voice 1 na Voice 2. A ozve se chlap.  celý článek

Adobe Flash
Adobe varuje před novou chybou. Aktualizujte si Flash

Společnost Adobe opravila jednu chybu, která umožnila napadnout počítač přes upravený dokument.  celý článek

Ilustrační foto
Uložte si obsah obrazovky na později či pro kamaráda

Zapomeňte na klávesu Print Screen, screenshoty se dnes pořizují zcela jinak – snadněji, automaticky a to třeba včetně celé webové stránky. Perličkou je možnost...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.