Microsoft pomůže Yahoo! a Yahoo! pomůže Microsoftu

Microsoft pomůže Yahoo! a Yahoo! pomůže Microsoftu | foto: Kužník, Nývlt

Podrobnosti o spojení Microsoftu s Yahoo

  • 1
Souboj vyhledávačů, kde i dosud platilo "všichni proti Googlu", dostává nový rozměr. Nebo jeden rozměr ztrácí. Yahoo, jeden z nejstarších a nejostřílenějších hráčů na poli plnotextového vyhledávání, nyní implementuje vyhledávací technologii od Microsoftu, nedávno spuštěný Bing.com.

Již od počátku roku 2008, kdy se Microsoft pokusil koupit Yahoo za více než 45 miliard dolarů, bylo jasné, že to myslí vážně. Přestože tehdy neuspěl a vedení Yahoo nabídku odmítlo jako příliš nízkou (k nelibosti některých akcionářů), jednání evidentně pokračovala. Dnes vyústila ve vzájemnou dohodu: Microsoft dodá Yahoo vyhledávací technologii Bing, Yahoo bude nadále prodávat reklamy na svých stránkách.

Pakt Microsoftu a Yahoo oznámily obě společnosti až dnes. O dohodě se již předtím spekulovalo a tisková konference tyto dohady definitivně potvrdila. Akcionáři Yahoo sice mohou být zklamaní, že je nečeká tučná finanční injekce, jako by tomu bylo v nabídce před rokem a půl, ale výsledné partnerství se může ukázat jako oboustranně výhodné.

Firmy si vlastně rozdělily sféry působnosti: Microsoft se bude soustředit na vývoj svého nového vyhledávače Bing.com, zatímco Yahoo může zdokonalovat technologii pro prodej a cílení kontextových reklam Overture (ekvivalent a zároveň předchůdce veleúspěšných AdWords od Googlu).

Microsoft také firmě Yahoo v průběhu prvních pěti let přenechá 88 % příjmů ze své reklamy, které stránky Yahoo vygenerují. Společnost Yahoo očekává, že tak získá asi 275 mil. USD (cca 5 mld. Kč).

Jak se zamíchají podíly vyhledávačů?

Dohoda samozřejmě katapultuje vyhledávač Bing.com na jasné druhé místo, dá se totiž předpokládat, že jejich podíly na trhu se sečtou. Yahoo je aktuálně druhé s podílem 7 %, Bing třetí s 3,8 %, měřeno objemem vyhledávání na celém světě (StatCounter.com). Vysoko nad nimi ovšem trůní Google.com s 87% podílem.

Celosvìtový podíl vyhledávaèù

V USA je situace obdobná, Google shlíží ze svých 79 procent na Bing a Yahoo s přibližně 11 % (Yahoo si svůj podíl drží stabilně, Bing.com výrazně fluktuuje).

Podíl vyhledávaèù v USA

Lze očekávat, že podíly Yahoo a Bing.com se víceméně sečtou ve prospěch Bing.com, neboť uživatelé Yahoo.com ani nemusí zaznamenat změnu nebo jsou zvyklí používat stránku Yahoo kvůli jiným službám. Někteří návštěvníci možná odejdou kvůli averzi k Microsoftu, jiné zase přiláká mediální pozornost, která teď bude vyhledávači Bing.com bezpochyby věnována. Obě firmy si nepochybně polepší. Zda to bude stačit na to, aby vytvořili alespoň nějaký útok na prvenství Googlu, to zatím nelze s určitostí říci. Je dost důvodů o tom pochybovat. Podle Marka Sullivana představil sice Bing mnoho zajímavých inovací, ale ve výsledku jsou to "pouze inkrementální vylepšení, nikoli zásadní věci měnící rozložení na trhu."

Jak se zpráva šířila?

V podstatě už od počátku července se šířily dohady o tom, že Yahoo by mohlo navázat s Bing.com užší spolupráci. Šéfka Yahoo Carol Bartzová tyto dohady podpořila i tím, že v rozhovoru nový vyhledávač od Microsoftu nestandardně vychválila: "Myslím, že Microsoft si za Bing zaslouží pochvalu."

Jako první o chystané dohodě informoval blog Kary Swisher a Wall Street Journal. Dále zprávu převzaly světové agentury jako AP a Reuters a kolem deváté hodiny našeho času informovala o chystané dohodě i stránka Yahoo News, ovšem s odkazem na "zdroj agentury AP".