Dostat se k údajům jako číslo platební karty a bezpečnostní kód nebo vylákat další citlivé údaje zkouší útočníci rádi i přes Facebook. Na této i dalších sociálních sítích tak nyní můžete narazit na mnoho triků, které mají přesvědčit uživatele, aby takové údaje poskytli.
Místo výhry ukradené finance
Jednou z oblíbených strategií útočníků je pořádat „soutěže“, kde může vyhrát každý. Lidé, kteří si pak chtějí svou údajnou výhru vybrat, se pak nestačí divit, jaké všechny informace po nich pořadatel chce. Někteří méně zkušení mohou i podlehnout a své citlivé údaje poskytnout.
„Soutěžícímu se přes zprávu na Facebooku ozve falešný vyhlašovatel soutěže a vyžádá si od něj osobní údaje a informace o platební kartě. Jako důvod uvádí ověření identity vítěze,“ popisuje princip podvodu v nejnovější zprávě bezpečnostní firma Eset.
Mezi požadovanými údaji je číslo platební karty, datum její platnosti a CVC/CVV číslo ze zadní strany karty. Tyto údaje útočníkovi stačí, aby s kartou mohl platit přes internet, pokud uživatel nemá tyto platby chráněny ještě dalším krokem, například SMS. Ta však není v některých případech vyžadována. Kdo takové údaje poskytne, může očekávat, že si na jeho účet někdo koupí přes internet zboží nebo službu.
Ne všichni si takové nebezpečí uvědomují. „Několik facebookových stránek slibuje lidem jako výhru luxusní auta, mobilní telefony nebo pračky. Tyto podvodné soutěže, které pravděpodobně pocházejí ze Slovenska, mají již více než 39 tisíc lajků,“ popisuje situaci zástupce Esetu.
Přestože už byla řada takových stránek smazána či zablokována, některé z nich (například Vyhraj to a Výherní den) jsou stále ještě aktivní.
Sleva na luxusní brýle
Přes Facebook se nově šíří i podvod se slevami na značkové brýle Ray-Ban. Antivirová firma uvádí, že tentokrát je to lokalizovaná verze ve slovenštině.
Tyto facebookové stránky mají za cíl lákání na podvodné weby, které sbírají údaje o platebních kartách uživatelů. Weby jsou, stejně jako v minulosti, propagované prostřednictvím fotografií výprodeje značkových slunečních brýlí Ray-Ban. Útočník tak zneužívá značku známého výrobce a láká uživatele na slevu, která může dosahovat výše až 90 procent.