Pojmy a zkratky z oblasti MP3 a komprimace zvuku

S nástupem digitálních technologií zpracování zvuku a videa přišla řada nových termínů a dříve neznámých zkratek. Dnes vám přinášíme přehled nejpoužívanějších výrazů z oblasti MP3 a komprimovaného audia.
  • AAC - kompresní zvukový formát založený na standardu MPEG-2 Advanced Audio Coding, není kompatibilní s MP3
  • ATRAC3 - metoda zvukové komprese, kterou využívá zařízení minidisk vyvinuté firmou Sony
  • bitrate (rychlost datového toku) - vyjadřuje počet bitů, které vyžaduje jedna sekunda zvukových dat. Jednotkou je b/s - bit za sekundu, pro MP3 se většinou používá ve formě kb/s (kbps) - kilobit za sekundu. Jedná se o základní parametr ovlivňující výslednou zvukovou kvalitu MP3 souboru. Obecně platí, že čím vyšší je rychlost dat, tím je soubor kvalitnější, ale také větší.
  • CBR (Constant Bit Rate) - konstantní datový tok, metoda kódování, která zaručuje stálou rychlost datového toku komprimovaného zvukového souboru
  • CD (compact disk) - kompaktní disk, médium používané k digitálnímu záznamu dat
  • CD grabber (též CD ripper) - program sloužící ke grabování zvukových CD
  • CDDB - internetová databáze kompaktních disků, pomocí níž mohou programy automaticky doplnit informace o CD a o jednotlivých skladbách
  • dekodér (decoder) - program nebo hardwarové zařízení, které pracuje podle dekompresního algoritmu. Z komprimovaných audio dat rekonstruuje původní zvuk, respektive zvukový soubor
  • DSP (digital signal processing) - zpracování digitálně uloženého zvuku s možností použití zvláštních efektů
  • DAE (digital audio extraction) - digitální kopírování (extrakce) zvukových dat z CD
  • DVD (digital versatile disk) - médium používané k digitálnímu záznamu dat s vyšší kapacitou než CD
  • Grabování - viz DAE
  • ID3 tag - popiska umístěná uvnitř MP3 souboru. Obsahuje informace umístěné v několika polích (název, interpret, album, rok, žánr, poznámka).
  • joint stereo - metoda používaná při kódování MP3, využívá podobností mezi oběma kanály a vytváří součtový (mid) kanál a rozdílový (side) kanál. Dosahuje vyšší kvality zvuku s určitou ztrátou sterea.
  • kodek (codec) - kódovací a dekódovací algoritmus, schéma podle kterého se komprimované audio i video soubory vytvářejí (kódují) i přehrávají (dekódují). Kodek může být hardwarový (chip) nebo softwarový.
  • kodér (encoder) - program nebo hardwarové zařízení sloužící ke tvorbě - kódování komprimovaných multimediálních souborů, pracují podle kompresního algoritmu
  • LAVA (Live Audio Visual Animation) - 3D video efekty doprovázející hudbu a využívající program firmy Creative Labs
  • Layer I, Layer II, Layer III - postupně vyvíjené algoritmy komprimace zvuku v rámci standardu MPEG. Nejdokonalejší z nich layer III je základem formátu MP3.
  • Mjuice - chráněný formát MP3, kromě ochrany proti kopírování obsahuje i grafiku
  • MPEG (Motion Picture Experts Group) - skupina vytvořená při Mezinárodní organizaci pro standardizaci (ISO) pro rozvoj a standardizaci metod komprese videa a zvuku
  • MPEG-1 - mezinárodní standard komprese videa a zvuku schválený v roce 1993
  • MPEG-2- následující mezinárodní standard videa a zvuku publikovaný v roce 1995, součástí MPEG 1 i 2 je několik navazujících metod zvukové komprese nazývaných layer 1 až 3, layer 3 je základem formátu MP3
  • MPEG-2 AAC(MPEG-2 Advanced Audio Coding) - metoda komprese zvuku schválená jako světový standard v roce 1997, určená pro vícekanálový signál
  • MPEG-3 - neexistuje
  • MPEG-4 - nový univerzální standard pro audio a video aplikace, publikovaný v letech 1998 a 1999, zahrnuje vedle komprimace další funkce včetně ochrany autorských práv. Využívá technologii MPEG-2 AAC
  • MPEG-7 - nově vyvíjený multimediální standard, který se nezabývá kompresí, ale popisem obsahu audia a videa (Multimedia Content Description Interface)
  • formáty komprimace zvuku a videa - řada metod určených pro digitální telekomunikační technologie, Jejich účelem je při zachování dostatečné kvality zvuku zmenšit velikost souborů či toku dat na minimum. Po úspěchu MP3 vzniklo mnoho formátů určených přímo pro využití na Internetu. K nejpopulárnějším patří RealMedia G2, Windows Media (WMA, ASF), Liquid Audio, a2b
  • MP2 - předchůdce zvukového fomátu MP3, vychází z výše uvedeného standardu MPEG audio layer 2
  • MP3 - přípona používaná pro označení komprimovaných zvukových souborů formátu MPEG audio layer 3, v současné době nejrozšířenější komprese digitalizovaného zvuku
  • MPE - zabezpečený formát MP3 vyvinutý firmou Destiny Media Technologies, kromě ochrany před kopírováním podle požadavků SDMInavíc může obsahovat grafiku a vložené texty.
  • samplerate (vzorkovací frekvence) - při vzorkování počet naměřených hodnot analogového signálu za sekundu, kvalitě CD odpovídá kmitočet 44.1 kHz
  • RIAA (The Recording Industry Association of America) - organizace zastupující zájmy většiny amerických hudebních společností
  • playlist - sestava skladeb k přehrávání, určené pořadí v němž se mají MP3 či jiné zvukové soubory přehrávat, playlist je možno uložit jako soubor (koncovka .M3U nebo .PLS)
  • plugin (plug-in) - zásuvný programový modul, program, který přidává funkce jinému programu (programům)
  • přehrávač (player) - program nebo hardwarové zařízení, které přehrává MP3 a jiné multimediální soubory
  • skin - grafické schéma pomocí něhož lze lehce měnit vzhled programu, používá se zejména u MP3 přehrávačů
  • streaming - přehrávání na Internetu vysílanýchkomprimovaných souborů on-line, nejčastěji používanými systémy jsou RealMedia a Window Media
  • VBR(Variable Bit Rate) - proměnný datový tok, který se prosadil poslední dobou zásluhou firmy Xing. Na rozdíl od stálého datového toku se hodnota mění s průběhem signálu v závislosti na zvukové obtížnosti. V kritických částech se zvyšuje, aby bylo dosaženo maximální kvality, v nenáročných klesá, aby bylo dosaženo co nejmenší velikosti souboru.
  • SDMI (Secure Digital Music Initiative) - dohoda o ochraně proti nelegálnímu kopírování v nových digitálních multimediálních formátech inspirovaná organizací RIAA
  • SHOUTcast - systém pro internetové on-line vysílání (streaming) MP3 souborů
  • VQF - kompresní audio formát od firmy Yamaha, s větším kompresním poměrem než MP3
  • vzorkování (samplování) - převod zvukového signálu z analogové do číslicové formy
  • WAV - přípona zvukových souborů, formát pro ukládání zvuku používaný v MS Windows
  • WMA (Windows Media Audio)- komprimovaný zvukový formát, s nímž se snaží firma Microsoft nahradit MP3 a konkurovat v oblasti streamingu formátu RealMedia