Pokémon Go prohnal Googlu servery. Objednané kapacity překročil 50x

  10:20aktualizováno  10:20
Již patnáct minut po vydání hry dosáhly přenosy z datacentra celkové předpovídané hodnoty, výsledný traffic byl nakonec padesátinásobný. Technici Google museli úzce spolupracovat s programátory hry a díky tomu se, přes počáteční nestabilitu a výpadky, podařilo obsloužit desítky milionů hráčů.

Zátěž datového centra Google způsobená hrou Pokémon GO | foto: Google Cloud Platform Blog

Nečekaný úspěch a extrémně rychlý nárůst popularity hry Pokémon Go překvapil nejen veřejnost, ale i tvůrce hry a operátory datového centra Google Cloud Datastore. Hra se tak stala krásným příkladem projektu, který by bez rychle škálovatelného cloudového řešení nešlo realizovat.

Hra Pokémon Go využívá řady cloudových služeb Google, ale právě datové úložiště Cloud Datastore se stalo nejvytíženějším prvkem - zde totiž byla uložena databáze veškerých herních prvků a celého herního prostředí pro rozšířenou realitu, do které najednou přistupovaly miliony hráčů z celého světa.

Jak ukazuje úvodní graf, Niantic očekával provoz na úrovni 1X, přičemž jako nejvyšší možnou hodnotu, se kterou je v objednané cloudové službě nutné pročítat, určil pětinásobek očekávání, tedy 5X. Obě hodnoty však byly rychle překonány (ta první již zhruba patnáct minut pro vydání hry - 6. července 2016) a v herních špičkách se traffic na serverech datového úložiště pohyboval na hodnotě 50X. Konkrétní přesná čísla Google pochopitelně nezveřejnil.

Takto masivní nárůst výkonu si vyžádal úzkou spolupráci techniků Google a programátorů Nianticu (tvůrce hry). Za husarský kousek přitom považují aktualizaci systému GKE (Google Container Engine) na novou verzi, která umožnila správu více než původní tisícovky uzlů v „kontejnerovém clusteru“. Google to přirovnává k „výměně motoru letadla během letu“.

(Ve velmi zjednodušené zkratce, v GKE je veškerý provoz rozdělen do virtuálních kontejnerů, které lze automaticky přidávat a ubírat podle potřebných systémových prostředků. GKE celý tento strukturovaný systém centrálně „orchestruje“, tedy řídí.)

Pokémon Go tedy nebyl jen zajímavou epizodou herního průmyslu, první populární aplikací s rozšířenou realitou, ale také zatěžkávací zkouškou cloudového ekosystému Google. Na základě získaných zkušeností nejen připravil změny v infrastruktuře a celém systému, ale i nový model spolupráce s klienty - Google Customer Reliability Engineering (CRE), který je právě založen na úzké technické spolupráci obou stran - operátorů cloudových systémů a tvůrců aplikace.

Více informací na blogu Google.

Hra Pokémon Go:

Nejčtenější

Alza to zase zkouší. Zákazníkům do košíku „tajně“ přihodí nechtěné věci

Stačí chvilka nepozornosti a obchod vám do košíku přidá něco, co jste si...

Před odesláním objednávky v e-shopu si dobře zkontrolujte obsah košíku. Je možné, že vám tam bez vašeho vědomí něco...

Alza dostala pokutu za přidávání zboží do košíku. A není jediná

Česká obchodní inspekce pravomocně rozhodla o udělení pokuty pro společnost...

Společnost Alza.cz bude muset zaplatit 150 tisíc korun za to, že zákazníkům přidávala do košíku zboží, na které sami...

Známe tvář mrtvé dívky z obleženého Tábora. Kdy zemřela, napověděla mince

Zrekonstruovaná podoba dívky (18 až 19 let) nalezené ve společném hrobě v...

Téměř 400 let ležela v zapomenutém společném hrobě, než její pozůstatky při stavbě rodinného bazénu náhodou objevili. V...

Vyzkoušeli jsme nejlepší způsob, jak sledovat televizi. Poradíme i vám

Test set-top-boxů pro televizi přes internet

Nezajímá vás kdy pořad jde, ani kolik je v něm reklam. Pustíte si jej kdykoli během i po odvysílání a reklamní bloky...

Poslechněte si vítr na Marsu. Je to první nahrávka zvuku z této planety

Jak zni vitr na Marsu

Sonda InSight, která na konci listopadu přistála na Marsu, poslala vůbec první nahrávku zvuku z této planety.

Další z rubriky

Šéf Googlu tvrdí, že nyní neplánuje spuštění vyhledávače v Číně

Čínská vlajka před budovou firmy Google v Pekingu

Již několik měsíců se spekuluje, že by se společnost Google mohla se svým vyhledávačem vrátit na čínský trh, ale se...

Čína blokuje i účty, z nichž se údajně za peníze „trolí“ diskuze

Internet v Číně

Čínská policie letos zablokovala 1 100 účtů na sociálních sítích a 31 webových stránek z důvodu nelegální činnosti...

Majitelé domén s koncovkou prvního řádu .cz si od ledna připlatí

CZ.NIC

Sdružení CZ.NIC, které se stará o doménu prvního řádu .cz, oznámilo zvýšení velkoobchodní ceny.

Najdete na iDNES.cz