Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Pokles cen hudebních CD na obzoru

  0:20aktualizováno  0:20
Zdají se vám ceny hudebních nosičů přehnané? Ne tak velkým hudebním společnostem, které by je nejraději vyhnaly ještě o něco výš, přesto se možná dočkáme jejich poklesu.
O přemrštěných cenách zvukových CD se často diskutuje v souvislosti s ostrým postupem, jež zejména americký hudební průmysl zvolil proti internetovým společnostem, jež ohrožují nebo by mohly ohrožovat jeho zisky. Jednou z námitek zastánců volného šíření hudby po internetu je právě nadsazená cena prodávaných zvukových nosičů. S touto praxí by však měl být brzy konec.

Během minulého měsíce dosáhl americký protimonopolní a protitrustový úřad Federal Trade Comission (FTC) odděleně pěti dohod omezujících manipulaci s cenami s pěti největšími americkými hudebními firmami, které tvoří tzv. Velkou pětku (Big Five) a prakticky kontrolují světový hudební trh. Velká pětka sestává z BMG, EMI, Sony, Universal and Time Warner a patří jí 85 procent všech hudebních nahrávek v USA. FTC, který v USA dohlíží na svobodně tržní prostředí, sleduje podrobně činnost této skupiny hudebních firem již dva roky.

Vzestup cen hudebních nosičů do značné míry souvisel se zaváděním nové technologie kompaktních disků. Bylo však jasné, že jakmile se rozjede jejich masová výroba, výrobní náklady klesnou a budou nižší než na mechanicky komplikovanou zvukovou kazetu.

Počátkem devadesátých let došlo k cenové válce mezi obchodníky nabízejícími výhodné slevy a ceny CD poklesly na hranici deseti dolarů. Hudební firmy hledaly nějaký způsob, jakým by zastavily hrozící propad cen. V roce 1995 toho dosáhly. Vytvořily koncepci nazývanou "minimální reklamní cena" (Minimum Advertised Price) a podařilo se jim ceny opět zvednout.

Základem nepsané dohody byl závazek, že obchodníci nebudou reklamně nabízet kompaktní disky pod určitou cenovou hranicí. Jako protihodnotu pak vydavatelská firma sponzorovala reklamní kampaň obchodníků (v miliónech dolarů). Ten, kdo by se nedržel dohody a v reklamě by nabízel CD pod pevně stanovenou cenou, by přišel o tuto "podporu".

Není divu, že FTC viděl za těmito praktikami ohrožení svobodně obchodní soutěže. Podle šetření komise FTC zaplatili američtí spotřebitelé na základě těchto ilegálních dohod v posledních třech letech za CD a ostatní hudební nosiče navíc 480 miliónů dolarů. Není divu, že velké hudební značky dosažení úmluvy s FTC nijak šířeji nepublikují. V době, kdy vedou rozsáhlou ofenzívu proti hudebním pirátům na internetu, by toto sdělení působilo poněkud kontraproduktivně.

Smlouvy mezi americkou kontrolní komisí FTC a velkými hudebními firmami zakazují do budoucnosti všem pěti výše jmenovaným hudebním společnostem provozovat zmíněné "sponzorování reklamy". Navíc nesmějí tyto firmy vylučovat určité obchodníky z obchodování s jejich produkty, proto, že nabízely toto zboží příliš výhodně.

Autor:


Témata: MP3, reklama, EMI, Průmysl, Sony, Zisk

Nejčtenější

Ve dveřích se ohlédl a usmál. Na co nezapomene česká prokurátorka v Haagu

Anna Richterová v době, kdy pracovala pro tribunál v Den Haagu. Snímek je z...

Prokurátorka Anna Richterová je jedinou Češkou, která pracovala u mezinárodního tribunálu pro vyšetřování zločinů v...

Kennedyho sestru Rosemary zničili ambiciozní rodiče lobotomií

Kennedyho sestru zničili ambiciozní rodiče lobotomií

13. září 1918 se narodila Rosemary Kennedyová, sestra prezidenta Johna Fitzgeralda Kennedyho. Od dětství s ní byly...



Zelená Sahara, o hodinu delší den a rozpad Afriky. Co čeká naši planetu?

Budoucnost

Na základě současných poznatků dokážou vědci odhadnout, co se stane v daleké budoucnosti. Připravili jsme pro vás výběr...

Lákavá návnada. Jak se ruská agentka přibližovala k Trumpovi

Marija Butinová (19. 7. 2018)

Vyšetřování vlivu Moskvy na poslední americké volby se dostalo k zajímavému odhalení. Ruská agentka se podle něj...

Pohozeni v jednom hrobě. Po 400 letech vracíme dívce a chlapci tvář

Odhalení podoby dvou chlapců a devčete

Na začátku byla náhoda. Stavba rodinného bazénu u domku v Táboře odhalila kosterní pozůstatky tří lidí. V těchto dnech,...

Další z rubriky

Levný reproduktor z Ikea je výborný, tradiční konkurence má problém

Nývlt Václav: Ikea Eneby 30

Jedno kolečko, jedna dioda a žádný displej. Severský minimalismus vede i u netradiční novinky z produkce švédské...

Sluchátka Beyerdynamic opačně nenasadíte. Drobnost, která nadchne

Nývlt Václav: Beyerdynamic Lagoon ANC

Německý výrobce sluchátek a mikrofonů představil na veletrhu IFA 2018 novou firemní identitu. Nás více zaujala...

RHA představila nejmenší magnetoplanární sluchátka pro fajnšmekry

Nývlt Václav: RHA

Na berlínském výstavišti jsme si krátce poslechli očekávanou novinku britské společnosti RHA, nejmenší magnetoplanární...

Najdete na iDNES.cz