Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Pokles cen hudebních CD na obzoru

  0:20aktualizováno  0:20
Zdají se vám ceny hudebních nosičů přehnané? Ne tak velkým hudebním společnostem, které by je nejraději vyhnaly ještě o něco výš, přesto se možná dočkáme jejich poklesu.
O přemrštěných cenách zvukových CD se často diskutuje v souvislosti s ostrým postupem, jež zejména americký hudební průmysl zvolil proti internetovým společnostem, jež ohrožují nebo by mohly ohrožovat jeho zisky. Jednou z námitek zastánců volného šíření hudby po internetu je právě nadsazená cena prodávaných zvukových nosičů. S touto praxí by však měl být brzy konec.

Během minulého měsíce dosáhl americký protimonopolní a protitrustový úřad Federal Trade Comission (FTC) odděleně pěti dohod omezujících manipulaci s cenami s pěti největšími americkými hudebními firmami, které tvoří tzv. Velkou pětku (Big Five) a prakticky kontrolují světový hudební trh. Velká pětka sestává z BMG, EMI, Sony, Universal and Time Warner a patří jí 85 procent všech hudebních nahrávek v USA. FTC, který v USA dohlíží na svobodně tržní prostředí, sleduje podrobně činnost této skupiny hudebních firem již dva roky.

Vzestup cen hudebních nosičů do značné míry souvisel se zaváděním nové technologie kompaktních disků. Bylo však jasné, že jakmile se rozjede jejich masová výroba, výrobní náklady klesnou a budou nižší než na mechanicky komplikovanou zvukovou kazetu.

Počátkem devadesátých let došlo k cenové válce mezi obchodníky nabízejícími výhodné slevy a ceny CD poklesly na hranici deseti dolarů. Hudební firmy hledaly nějaký způsob, jakým by zastavily hrozící propad cen. V roce 1995 toho dosáhly. Vytvořily koncepci nazývanou "minimální reklamní cena" (Minimum Advertised Price) a podařilo se jim ceny opět zvednout.

Základem nepsané dohody byl závazek, že obchodníci nebudou reklamně nabízet kompaktní disky pod určitou cenovou hranicí. Jako protihodnotu pak vydavatelská firma sponzorovala reklamní kampaň obchodníků (v miliónech dolarů). Ten, kdo by se nedržel dohody a v reklamě by nabízel CD pod pevně stanovenou cenou, by přišel o tuto "podporu".

Není divu, že FTC viděl za těmito praktikami ohrožení svobodně obchodní soutěže. Podle šetření komise FTC zaplatili američtí spotřebitelé na základě těchto ilegálních dohod v posledních třech letech za CD a ostatní hudební nosiče navíc 480 miliónů dolarů. Není divu, že velké hudební značky dosažení úmluvy s FTC nijak šířeji nepublikují. V době, kdy vedou rozsáhlou ofenzívu proti hudebním pirátům na internetu, by toto sdělení působilo poněkud kontraproduktivně.

Smlouvy mezi americkou kontrolní komisí FTC a velkými hudebními firmami zakazují do budoucnosti všem pěti výše jmenovaným hudebním společnostem provozovat zmíněné "sponzorování reklamy". Navíc nesmějí tyto firmy vylučovat určité obchodníky z obchodování s jejich produkty, proto, že nabízely toto zboží příliš výhodně.

Autor:


Témata: MP3, reklama, EMI, Průmysl, Sony, Zisk

Nejčtenější

Fotky z letecké nehody ukazují, že cestující se neumějí zachránit

Poškozený motor letounu spolešnosti Southwest Airlines

Jestli někdo potřeboval důkaz, že cestující nesledují bezpečnostní instruktáž posádky, čerstvá nehoda letadla...

Ruská armáda zavedla do výzbroje „smrtící kombajny“. Byly i v Sýrii

BMPT Terminátor

Ruská armáda dala do zkušebního provozu deset vozidel Terminátor určených pro palebnou podporu tanků. Některá z těchto...



Pilotovi se nechtělo střílet, ale musel. Sestřelení letu KAL 902

Letoun Korejských aerolinií po nouzovém přistání na zamrzlém jezeře.

Před 40 lety sovětská protivzdušná obrana sestřelila dopravní letadlo korejských aerolinek, které se dostalo na území...

Youtuber zaplakal. V přímém přenosu mu hackeři ukradli 40 milionů

Ian Balina zřejmě během hacku přišel o více než dva miliony dolarů v...

Přijít o miliony dolarů je ve světě kryptoměn až neuvěřitelně snadné. Přesvědčil se o tom i Ian Balina, americký...

Voda na Marsu je. Chová se však zvláštně a může i levitovat

Na povrchu Marsu můžeme spatřit nejenom doklady o proudění kapalné vody v...

Dva experimenty ukázaly, že na povrchu Marsu se voda chová výrazně jinak, než jsme zvyklí. Například místní „bahno“...

Další z rubriky

Prodeje hudebních CD klesají, Best Buy je v létě přestane prodávat

Hudební CD jsou vytlačovány streamovacími službami.

Jeden z největších prodejců elektroniky v USA v létě skončí s hudebními CD. Druhý největší diskontní řetězec chce...

Apple ořezal i to, co by konkurenci neprošlo. HomePodu chybí i Bluetooth

Takto malý je Apple HomePod. Překvapí hmotností 2,5 kg a také mohutným zvukovým...

Je absolutně svázaný s ekosystémem Apple. Vzhledem k velikosti výborně hraje, ale nemá Bluetooth ani žádný jiný vstup....

Konec utrpení audiofilů. Miniaturní Google Home se už umí spárovat

Nový chytrý reproduktor Home Mini

Google Home Mini, nejmenší a nejlevnější chytrý asistent do domácnosti, disponuje pouze velmi základním reproduktorem....

Najdete na iDNES.cz