Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Evropská komise udělila Googlu rekordní pokutu 2,42 miliardy eur za Nákupy

  12:09aktualizováno  14:46
Evropská komise vyčítá Googlu, že se chová monopolně. Upřednostňuje prý ve výsledcích vyhledávání svou vlastní službu Nákupy. Firma to odmítá, a tak nyní čelí největší pokutě, jakou kdy Evropská unie jedné firmě udělila.

Několik let se táhne spor antimonopolního orgánu Evropské komise se společností Google. Zástupci Evropy firmu viní z toho, že ve výsledcích internetového vyhledávání systematicky zvýhodňuje vlastní produkt umožňující srovnávání nákupních nabídek, čímž poškozuje konkurenci i spotřebitele.

„Google zneužil dominantního postavení na trhu. Zvýhodnil svůj produkt „Nákupy“ oproti konkurenčním srovnávačům cen.“

Evropská komise

„Společnost Google zneužívala své dominantní postavení na trhu jako vyhledávač tím, že poskytla nelegální výhodu jinému produktu společnosti Google, konkrétně srovnávací službě,“ cituje agentura AP prohlášení Evropské komise. Komise zároveň poskytla firmě 90 dní na to, aby tyto praktiky zastavila nebo čelila pokutám až do výše pět procent průměrného denního celosvětového obratu.

Pokuta ve výši 2,42 miliardy eur (cca 64,13 miliard korun) patří k největším, jaké kdy byly v Evropě za zneužívání monopolu uděleny.

27.června 2017 v 12:02, příspěvek archivován: 27.června 2017 v 12:11

#Google | €2.42 billion fine for illegal advantage for its own comparison shopping service: https://t.co/bdQqHTCp4z https://t.co/GKG9rLDJbI

Konkurence až na čtvrté stránce

„To, co Google dělá, odporuje evropským zákonům na ochranu hospodářské soutěže,“ uvedla komisařka Margrethe Vestagerová. „Znemožnil ostatním společnostem možnost konkurovat a inovovat funkce. A především, upřel evropským spotřebitelům možnost skutečně si zvolit službu.“

Vyšetřování Evropské komise, které začalo v roce 2008, vzalo podle AP v úvahu 1,7 miliardy uživatelských vyhledávání. „Zjistili jsem, že v průměru se i nejprominentnější konkurenti Google Shopping dostanou pouze na čtvrtou stránku výsledků,“ vysvětlila Vestagerová. „Devadesát procent uživatelů přitom kliká na výsledky na první stránce.“ Google je podle ní dominantní vyhledávač ve všech 31 zemích EHS.

„Google má v celé Evropě silně dominantní postavení, a tato kauza je pouze jedním z případů, kdy toto postavení může být zneužito na úkor ostatních hráčů. Rozhodnutí Evropské komise je proto důležitý precedens,“ říká pro Technet.cz Tomáš Braverman, z nákupního rádce Heureka.cz.

Na druhou stranu se Heureka necítí jednáním Googlu příliš poškozena: „Heureka nebyla jednáním Googlu nijak zvlášť poškozena, protože máme silnou základnu zákazníků, kteří upřednostňují návštěvu Heureky především z důvodu nejširšího sortimentu a počtu e-shopů na jednom místě. Rozhodnutí soudu však vnímáme jednoznačně pozitivně, hlavně i pro další podobné evropské subjekty, kterým zneužívání své pozice mohl Google značně ztížit pohyb na trhu,“ vysvětluje Braverman.

Google Nákupy - výběr zboží pomocí kritérií

Google Nákupy - výběr zboží pomocí kritérií

Aby Google vyhověl požadavkům Komise, musí dát konkurenci stejný prostor, jako dává své službě Google Shopping (Nákupy Google).

Doposud nejvyšší pokutu komise vyměřila v roce 2009 americkému výrobci čipů Intel, bylo to 1,06 miliardy eur (téměř 28 miliard Kč).

Komise přitom může v případě porušování antimonopolních pravidel firmy pokutovat až do výše deseti procent jejich celosvětových tržeb, což by v případě Googlu odpovídalo zhruba devíti miliardám dolarů (211,5 miliardy korun).

„Nesouhlasíme se závěry Komise. Zvážíme odvolání a těšíme se, až budeme moci představit naše argumenty.“

Kent Walker, Google
(vyjádření na blogu zde)

Google s pokutou nesouhlasí a už dříve to několikrát vyjádřil. Slovy Kenta Walkera, viceprezidenta společnosti Google: „S veškerou úctou nesouhlasíme se závěry, které dnes Komise představila. Rozhodnutí Komise podrobně přezkoumáme, zvážíme odvolání a těšíme se, až budeme moci představit naše argumenty v tomto případu.“ Firma se přitom musí vypořádat ještě s dalším problémem, který se týká operačního systému Android. (více čtěte zde).

Problémy od roku 2010

Šetření, které předcházelo rekordní pokutě pro Google, se datuje do roku 2010. Vyvolaly jej stížnosti z jiných internetových stránek porovnávajících ceny, podle nichž společnost Google ve svých výsledcích vyhledávání znehodnotila své služby.

Fotogalerie

EK reagovala minulý rok na vysvětlení Googlu, který se mimo jiné bránil tím, že by se služby porovnávání obchodních nabídek neměly posuzovat odděleně, ale společně se službami obchodních platforem, jako jsou Amazon a eBay.

„Komise trvá na svém názoru, že služby porovnávání obchodních nabídek a obchodní platformy jsou součástí různých trhů. I pokud by obchodní platformy byly součástí trhu postiženého praktikami společnosti Google, podle dnešního dodatečného prohlášení o námitkách představují služby porovnávání obchodních nabídek v každém případě podstatnou část tohoto trhu a Google svým jednáním oslabil nebo dokonce vytlačil své největší konkurenty,“ uvedli tehdy zástupci Evropské komise.

Argumenty Google: pohodlí uživatelů a změna trhu

„Nakupujete-li online, zřejmě toužíte najít zboží, které hledáte, co nejsnáze a nejrychleji. A inzerenti zase chtějí toto zboží propagovat. Proto Google zobrazuje reklamy v Nákupech (Shopping ads) a propojuje uživatele s tisíci malých i velkých inzerentů způsobem, ze kterého mají prospěch obě strany.“

Kent Walker, viceprezident Google, ve vyjádření médiím

Společnost Google s pokutou nesouhlasí a v současné době zvažuje, jak dále postupovat. „Těšíme se na příležitost prezentovat naše argumenty,“ řekla nám Alžběta Houzarová, ředitelka komunikace české pobočky Google. „Domníváme se, že reklamy v Nákupech (Shopping Ads, pozn. red.), kterých se námitky Evropské komise týkají, zvyšují pohodlí uživatelů.“

Hlavním argumentem Google je právě uživatelský komfort. „Když uživatel hledá nějaké konkrétní zboží, nabízíme mu prostřednictvím výsledků vyhledávání přímo odkazy na konkrétní zboží,“ vysvětluje Houzarová. Jde o tzv. snippet, tedy výstřižek, umístěný v horní části vyhledávání. Po rozkliknutí těchto odkazů vede odkaz přímo na konkrétní zboží v konkrétním e-shopu.

Google Nákupy - zobrazení výstřižku „Nákupy“ ve vyhledávání Google

Google Nákupy - zobrazení výstřižku „Nákupy“ ve vyhledávání Google

Kromě toho může uživatel také kliknout na sekci „Nákupy“ (“Výsledky v Nákupech Google“) a vyhledávat zboží podle různých parametrů (cena, recenze, prodejce). Vzhledem stránka připomíná například v Česku známý portál Zboží.cz a další srovnávače cen.

Google Nákupy - zobrazení výsledků hledání zboží
Google Nákupy - zobrazení produktů
Google Nákupy - detail zboží

Google Nákupy - zobrazení výsledků hledání zboží a detaily zboží

Evropská komise se svým rozhodnutím zastala právě „menších stránek poskytujících srovnávání cen zboží“. Ty se cítí znevýhodněny, neboť uživatelé hledající zboží na Google méně chodí na srovnávače cen a více přímo na konkrétní produkty na stránkách e-shopů. Google se brání: „Za posledních několik let se výrazně změnil trh. Velcí hráči jako Amazon.com ovládli velkou část trhu. Zobrazením výsledků ve vyhledávání reagujeme na tento vývoj.“

„Když se Komise ptá, proč se některým srovnávacím stránkám nedařilo tak dobře jako ostatním, myslíme si, že by měla zvážit, kolik stránek v mezidobí vyrostlo. Včetně velkých platforem jako jsou Amazon a eBay. Amazon je díky svým srovnávacím nástrojům, recenzím, milionům dodavatelů a širokému sortimentu výrobků od tenisek až po potraviny naprosto impozantním konkurentem a stal se primární destinací pro většinu vyhledávání týkajícího se zboží,“ uvedl Kent Walker ze společnosti Google ve vyjádření, které má redakce Technet.cz k dispozici. „S růstem Amazonu přirozeně jiným srovnávacím službám popularita klesá. My soupeříme s Amazonem a dalšími stránkami pro online nákupy tím, že zobrazujeme užitečnější informace o produktech. Jde o evoluci našich předešlých reklamních formátů, k nimž Komise nevznesla žádné námitky.“

Aktualizace: Do článku jsme doplnili vyjádření společnosti Google a popis služeb Nákupy, které se pokuta týká. Doplnili jsme odkaz na vyjádření. Doplnili jsme citaci EK. Doplnili jsme vyjádření Heureky.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Logo Pirate Bay
Stahujete z Pirate Bay? Zpomalí vám počítač, protože tajně těží kryptoměnu

Návštěvníci stránek torrentové sítě The Pirate Bay hlásí, že stránka jejich procesor využívá k těžbě digitálních měn.  celý článek

Kabel s optickými svazky projektu Marea uskladněný v lodi
Facebook a Microsoft položili kabel. Vede pod mořem a zvládne 160 Tb/s

Facebook, Microsoft s španělská telekomunikační společnost Telxius dokončili instalaci nového pevného spojení mezi Spojenými státy a Španělskem.  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.