Politické spory škodí digitální televizi

  • 15
Digitální vysílání televizního i rozhlasového signálu udělá místo i pro kanály kutilů, milovníky seriálů i teleshoppingu. "Digitální technologie umožňuje vměstnat do stejného nebo dokonce menšího prostoru více programů," vysvětluje šéf telekomunikačního úřadu David Stádník.

Ten by měl mít na starosti technickou stránku věci, tedy jak se k lidem signál dostane.

V první chvíli by se do volného éteru mělo vypustit až dvanáct plnohodnotných programů.

"Plnohodnotných znamená, že budou ve vysoké kvalitě a schopné interaktivních pořadů, což znamená třeba aktivní účast diváka na televizních soutěžích nebo hlasování," říká Leoš Pohl, jeden ze zástupců experimentálně spuštěného vysílání digitální televize Czech Digital Group.

"Ale vměstnat se jich tam dá i víc, třeba šest," dodává. Takový počet kanálů však bude možné jen sledovat, nikoliv do nich aktivně zasahovat.

Více programů nebo nic

Proč ještě dnes televize digitálně nevysílají? Jedni tvrdí, že není vhodná legislativa, druzí, že není zájem.

"Zájem se ale musí vytvořit. Lidé si něco takového sami o sobě pořídí, jen když bude pestřejší nabídka," míní členka Rady České televize Zdena Hůlová.

Kamenem úrazu je, že novela takzvaného vysílacího zákona má tři podoby, které se za poslední dobu ani trochu nesblížily. Rozhoduje se o tom, zda soukromé televize Nova a Prima mají dostat také celý jeden multiplex se čtyřmi programy - jako už to má Česká televize - nebo jen jeden až dva kanály navíc. Přitom dalších zájemců o licence na jednotlivé kanály je dost.

Pokud by se poslanci, kteří by mohli mít novelu zákona na stole při červnovém zasedání, rozhodli udělit licence stávajícím televizím, musí zároveň stanovit datum vypnutí současného analogového šíření televizního signálu.

Stanovení takového data je další problém, dnes už zpolitizovaný. Ať už určí datum jakékoliv, do roku 2012 to udělat Česko musí stejně jako ostatní členské státy Unie.

Nových televizí je dost

Zájemců o televizní vysílání je dost. Rada pro rozhlasové a televizní vysílání si minulý týden poslechla projekty zatím jen části z nich pro jeden multiplex. O jeho čtyři programy soutěží 23 uchazečů. Mezi nimi jsou nejen projekty současných televizí Prima a Nova, ale i řada nováčků.

Jen samotná Nova je připravena zaplnit celý multiplex zpravodajským, sportovním, seriálovým a filmovým kanálem. Hudební kanály zastupuje člen mediální skupiny MAFRA, mateřské společnosti MF DNES, televize Óčko, která už běží na rozvodech kabelových televizí a projekt doposud rozhlasové Evropy 2 s názvem TE2.

Z dílny jejího majitele, francouzského koncernu Lagardere, je televize TF1, která se chce zaměřit na aktivní ženy v nižším a středním věku. Lagardere je připraven podle dřívějších prohlášení investovat do projektů digitálních televizí necelou miliardu korun.

Právě finance jsou dalším kamenem úrazu. Novým televizím nestačí jen nadšení, musí se i uživit. Podle odborníků se reklamní trh výrazně nezvětší a o necelých devět miliard z reklamy se bude muset dělit více firem.

Nakonec tedy všech dvanáct programů nebude zdarma, některé budou placené stejně jako u kabelových televizí. A ty už chystají nabídky, aby konkurovaly i digitální televizi.