Noviny v digitální podobě zatím ty papírové nenahradí

Noviny v digitální podobě zatím ty papírové nenahradí | foto: Profimedia.cz

Polovina internetových uživatelů si nedokáže představit konec novin

  • 28
Placené elektronické zpravodajství a konec tištěných novin jsou podle průzkumu mezi internetovými uživateli v dohledné době nepravděpodobné. Jen osm procent respondentů by přitom bylo ochotno za noviny platit.

Noviny pouze na internetu a nikoliv v tištěné podobě si dokáže představit 48 procent internetových uživatelů. Vyplývá to z průzkumu společnosti Mediaresearch, kterého se zúčastnilo 508 dotázaných a jehož výsledky firma poskytla ČTK. Podle průzkumu více než polovina respondentů sleduje zpravodajství na internetu několikrát denně, další čtvrtina alespoň jednou za den.

Průzkum ukázal, že 29 procent dotázaných si určitě a dalších 19 procent spíše dokáže představit, že by noviny byly pouze na internetu. Téměř čtvrtina respondentů na takovou možnost zatím nemá názor.

"Většina uživatelů však nevěří, že by vydavatelství v blízké době za online zpravodajství požadovala platby. Případné zpoplatnění by se ve značné míře promítlo ve změně chování uživatelů," uvedl Jan Mazal ze společnosti Mediaresearch.

Platby vydavatelům za zpravodajství na internetu v horizontu dvou let nepředpokládá 84 procent dotázaných, ukázal průzkum. Pokud by zprávy na webu zpoplatněny byly, bylo by za ně ochotno platit osm procent respondentů, 59 procent by přešlo na neplacené internetové zdroje zpravodajství a třetina dotazovaných by více zaměřila pozornost na zpravodajství v jiných médiích.

"Pětina respondentů uvedla, že by za zprávy na internetu byla ochotna platit maximálně 50 Kč za měsíc, osm procent respondentů by bylo ochotno zaplatit i více a desetina by se přikláněla k jiné formě platby než k předplatnému. Nadpoloviční většina respondentů (62 procent) by však nechtěla za zpravodajství na internetu platit vůbec," doplnil Mazal.

Podle něj by dotázaným nejvíce vyhovovala platba za internetové zpravodajství převodem z bankovního účtu (28 procent respondentů), desetina by využila nejspíše platbu přes SMS.