Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Polské Pendolino při testech málem neprošlo, nakonec jelo 293 km/h

aktualizováno 
Polské Pendolino v minulých dnech postupně vytvořilo tři nové národní rychlostní rekordy na železnici. První rekord ovšem nebyl dost rychlý pro schválení vlaku. Přes úvodní potíže přineslo testování hned dva další rekordy. Nakonec se proměnilo v závod o překonání magické hranice 300 km/h.

První prezentace polského Pendolina | foto: Alstom

V Polsku právě probíhá homologace čtvrté generace Pendolina. Součástí testů je také měření při maximální provozní rychlosti navýšené o deset procent. Rychlovlak našich sousedů tudíž musel překonat hranici 275 km/h, aby schválení bylo úspěšné.

Polskému Pendolinu říkají Ptakopysk

Železniční infrastruktura u našich severních sousedů prochází podobně jako u nás rozsáhlou modernizací. Symbolem polské modernizace je rychlovlak Pendolino, který na rozdíl od českého nemá naklápění skříně. Poláci mu říkají familiérně  Ptakopysk (Dziobak).

Tato rychlost by sama o sobě vytvořila nový národní rychlostní rekord. Díky komplikacím však nakonec poněkud neplánovaně vznikly tři nové polské národní rychlostní rekordy na železnici.

Při prvním pokusu (jízda proběhla v neděli 17. listopadu 2013 krátce před patnáctou hodinou), při kterém Poláci vytvořili nový rychlostní rekord na železnici, chybělo k dosažení požadovaných 275 km/h pouhých pět kilometrů.

Vznikl rekord a blamáž. Technici zúčastněných stran měli na vylepšení týden, který zbýval do další denní výluky na trati. Úspěch byl povinný. Poláci si přece pořizují Pendolina přibližně o deset let později než Češi.

V sobotu 23. listopadu 2013 mezi obcemi Góra Włodowska a Psary na CMK (Centralna Magistrala Kolejowa, tj. Hlavní železniční magistrála) jelo Pendolino rychlostí 291 km/h. Polská železnice, dosud proslulá velmi špatným technickým stavem, konečně potvrdila vstup mezi evropskou elitu.

K dispozici byl ještě další den testů. Do magické hranice 300 km/h chybělo "jen" devět kilometrů. Padlo proto rozhodnutí, že se ji technici pokusí překonat. Nepovedlo se, ale v tu chvíli jen den starý rekord byl překonán o dva kilometry za hodinu, a polský rekord se tak zlepšil na 293 km/h.

Vzhledem k plánům rozvoje polské železnice je jasné, že tato hodnota nebude překonána nejméně po dobu deseti let. Pro porovnání, o generaci starší české Pendolino při testech uhánělo "jen" 237 km/h, podrobnosti v tomto článku.

Testování Pendolina má dát odpověď na otázku, zda by na modernizovaných tratích nebylo možné zvýšit běžnou provozní rychlost. Hovoří se o možnosti navýšení na hranici 220 - 230 km/h či dokonce až 250 km/h, protože i tyto rychlosti polské Pendolino může zvládnout, pokud bude vyhovovat  infrastruktura.

Stručné srovnání českého a polského Pendolina

České Pendolino

Generace: třetí
Počet jednotek: 7
Počet vozů: 7
Naklápění skříně při průjezdu oblouky: ano
Maximální rychlost při testu: 237 km/h
Maximální provozní rychlost : 230 km/h (v ČR omezena na 160 km/h)

Polské Pendolino

Generace: čtvrtá
Počet jednotek: 20
Počet vozů: 7
Naklápění skříně při průjezdu oblouky: ne
Maximální rychlost při testu: 293 km/h
Maximální provozní rychlost : 250 km/h



Nejčtenější

Vědci objevili pod zemí biliardy tun diamantů, ale nedostaneme se k nim

Diamanty značky Diamonds International Corporation

V litosférickém podloží Země odhadují vědci tisíce bilionů tun diamantů. Zaměřili ho pomocí zvukových vln. Dodávají...

Stíhačka Su-57 je podle některých ruských médií drahá a zbytečná hračka

Su-57

Ruské letectvo nenakoupí stíhačky páté generace Su-57, uvedl Vladimír Guteněv, člen expertní rady Státní dumy pro...



Má hořet půl století jako františek. Jaký reaktor si přeje Bill Gates

Schéma reaktoru TWR-P s tepelným výkonem 600 MW, který by TerraPower měla...

Společnost TerraPower, v jejíž správní radě sedí zakladatel Microsoftu, se konečně přiblížila možnosti stavby reaktoru,...

Atomový řezník připravoval v SSSR půdu civilním proudovým strojům

Iljušin Il-28

Mezi významné bojové letouny studené války patří taktický bombardér Iljušin Il-28. Ten se stal prvním sovětským...

Astronauti ohřáli Měsíc i pod povrchem. A NASA o tom ztratila záznamy

Zaprášený skafandr Harrisona Schmitta během letu Apollo 17

Detektivní pátrání po ztracených páskách pomohlo najít zatím nejlepší vysvětlení zajímavé otázky, proč v místech...

Další z rubriky

Kolejové autobusy „Věžák“ byly specialitou z Tatry Kopřivnice

Motorový vůz M120.417 ze sbírek Národního technického muzea provozují České...

Československé státní dráhy patřily v oboru rozvoje motorové trakce mezi ty progresivnější železnice na světě. V době...

Stíhačka Su-57 je podle některých ruských médií drahá a zbytečná hračka

Su-57

Ruské letectvo nenakoupí stíhačky páté generace Su-57, uvedl Vladimír Guteněv, člen expertní rady Státní dumy pro...

Letounů Trident vyrobili jen několik, pro letectví to byla revoluce

Unikátní foto dvou Tridentů 2E v Nikosii na Kypru.

Je jen málo letadel, která byla opravdovými milníky v dopravním letectví. Některá z nich byla paradoxně vyrobena jen v...

Najdete na iDNES.cz