Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Poradci politiků vylepšují své šéfy na Wikipedii

aktualizováno 
Zaměstnanci amerických kongresmanů zneužili model encyklopedie, kterou vytvářejí sami její uživatelé, a úmyslně upravovali hesla o kongresmanech a senátorech. Udělali už přes tisícovku změn - někdy k lepšímu, někdy k horšímu...

Wikipedia, internetová encyklopedie, jejíž obsah může upravovat prakticky každý, slaví úspěchy – má už tři miliony hesel ve více než dvou stovkách jazyků a nedávno oslavila páté narozeniny. Ale v poslední době ji také trápí mnoho problémů. Nejprve přišel skandál s novinářem Johnem Seigenthalerem, do jehož životopisu na Wikipedii kdosi vpravil poznámku o tom, že měl podíl na vraždě amerického prezidenta Johna F. Kennedyho v roce 1963. Autor se sice přiznal a uvedl, že vše bylo míněno jako vtip, ale důvěra ve Wikipedii byla výrazně ohrožena. Někdo také vyměnil portrét papeže Benedikta XVI. za obrázek císaře Palpatina z Hvězdných válek. Tvůrci encyklopedie se proto rozhodli podmínit vkládání nových hesel registrací uživatelů. Stávající příspěvky je však možné měnit bez přihlašování. A právě toho využívají poradci amerických kongresmanů.

Na problém týkající se kongresmana Martyho Meehana upozornil massachusettský deník Lowell Sun. Uvedl, že šéf Meehanových poradců Matt Vogel pověřil jednoho z členů týmu pomocníků „úpravou“ poslancova životopisného hesla na Wikipedii. Tak z encyklopedie zmizela zmínka o porušeném Meehanově slibu, že nebude kandidovat více než čtyřikrát (v roce 2004 byl zvolen pošesté). Stejně tak se v nové verzi neobjevila informace o výši prostředků, které kongresman získal pro svou kampaň (4,8 milionu dolarů byla nejvyšší částka v celém Kongresu).

Nový záznam o Meehanovi byl také dvakrát delší, než ten původní. Podle Vogela není na úmyslném pozměnění textu nic špatného. Nová verze prý jen opravila faktografické chyby a špatný pravopis. Upravený Meehanův životopis se na encyklopedii objevil v červenci 2005. Poznámku o porušeném slibu někdo opět vložil do hesla v listopadu. Nyní příspěvek o Meehanovi obsahuje také informace o pokusu pozměnit jeho image zásahem do údajů v encyklopedii.

Meehanův případ však není ojedinělý. Na stránce věnované Ericu Cantorovi, kongresmanovi z Virginie, se například objevilo, že „smrdí po kravském trusu“. Senátor Bill Frist se o své práci zase mohl na Wikipedii dočíst, že je „neefektivní“. Obě změny byly podle dohledání IP adres údajně provedeny z počítačů Kongresu. Lowell Sun uvádí, že z PC amerického parlamentu bylo provedeno přes tisíc podobných změn. Wikipedia proto dokonce v listopadu a prosinci loňského roku dočasně zakázala uživatelům kongresových počítačů měnit údaje v heslech.

Jak proběhla změna hesla "Marty Meehan" na Wikipedii si můžete prohlédnout ZDE. Původní text je ve žlutých rámečcích, nový v zelených.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Tajná služba NSA (Národní bezpečnostní agentura) spadá pod ministerstvo obrany
Ruští hackeři „ukradli“ data americké NSA, pomohl jim prý ruský antivir

Hackeři najatí ruskou vládou údajně ukradli před dvěma lety citlivá data americké NSA. Napsal to list The Wall Street Journal s odvoláním na anonymní zdroje....  celý článek

Facebook po roce odkrývá, jakým způsobem mohlo Rusko ovlivnit americké...
PŘEHLEDNĚ: Facebook ukázal, jak jej během voleb zneužila ruská propaganda

Rusové si přes stovky prostředníků koupili v roce 2016 ohromné množství reklamy na Facebooku. Cílily na americké voliče v klíčových státech. Reklamy podle...  celý článek

Příchod sítí 5G je plánován na rok 2020
Nástup sítí 5G je zase o něco blíže. První vysílače jsou v Berlíně

Berlín Příchod sítí 5G je plánován až na rok 2020, ale k důležitým milníkům dochází už teď. Společnost Deutsche Telekom spustila první evropské vysílače umožňující...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.